2017. december 28., csütörtök

Az IQ Teszt problematikája

Napjainkban az IQ teszteknek az a legfőbb funkciója, hogy segítségével megmérjék ki milyen okos, mekkora az intelligencia hányadosa. Az így kapott érték pedig elménk minőségét értékeli és így vagy úgy, de beskatulyázza. Szerencsés helyzetben magas szám, hurrá okos vagyok, míg ellenkező esetben egy erős béklyóval „gazdagodunk”. Pedig a francia származású Alfred Binet, aki az IQ teszt megalkotója egyáltalán nem ilyen szándékkal alkotta meg ezt a tesztet. Az ő célja az volt, hogy a teszt segítségével kiszűrje azokat a gyerekeket, akik a hagyományos oktatási formában nem voltak képesek megfelelően fejlődni, vagyis tesztjük eredménye alacsony lett és új oktatási programok segítségével vizsgálta, hogy milyen módszertan kell ahhoz, hogy a teszt eredményeik magasabb pontot érjenek el.

Bár Binet sem tagadta soha, hogy a gyermekek szellemi képességei között egyéni különbségek vannak, hitt abban, hogy a tanulás és a gyakorlás alapvető változásokat eredményezhet az intelligencia területén. Napjainkban egyre több tudós ismeri fel, hogy sokkal nagyobb mértékben vagyunk képesek egész életünk során fejleszteni elménket és tanulni, mint ahogyan korábban sejtettük. Genetikai állományunk természetesen egyedi. Temperamentumunk és adottságaink is eltérnek, ám a tapasztalás, a gyakorlás és az egyéni erőfeszítések jelentősen befolyásolják, milyen utat járunk be.


forrás: Carol S. Dweck: Szemléletváltás a siker új pszichológiája

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése