2015. október 10., szombat

Önismeret



Számtalan helyen futhatunk össze azzal, hogy milyen fontos az önismeret. De vajon miért is olyan fontos tisztában lenni belső tulajdonságainkkal? Miben is tud nekünk ez az ismeret segíteni?
Fiatalabb koromban gyakran szembesültem olyan megjegyzésekkel, amikkel nem tudtam azonosulni, sőt mi több az sem volt ritka, hogy megbántódtam. Ilyenkor egy darabig hurcoltam a sebet, majd egyszerűen a sutba dugtam és tovább léptem rajta. Bár az igazat megvallva, nyílván minden fájó vélemény, amit a környezetemtől kaptam valahol beépült az éntudatomba és valamiféle bizonyítási vágyat hozott belőlem elő. Vágytam arra, hogy az emberek szeressenek és nagyszerűnek lássanak. Nem akartam rossz kritikákat kapni, így akár azt is mondhatnám, hogy egyfajta megfelelési kényszer alakult ki bennem.
Később már felismertem, hogy úgy sem tudok minden elvárásnak megfelelni és elkezdtem kényszerességemet levetkőzni és saját elvárási rendszerembe működni. Ez nem egy tudatos önismereten alapuló dolog volt, egyszerűen csak próbáltam úgy viselkedni, ahogy azt én jónak gondoltam és olyan tevékenységeket végezni, amik számomra örömet okoztak. Ennek az lett a következménye, hogy egyre több dologba vágtam bele és figyeltem vajon milyen élményekkel fogok gazdagodni. Érdekes volt megtapasztalni mennyi mindenben tudom kedvemet lelni.
Majd elértem életemnek annak a szakaszában, ahol már elkezdtem magamat tudatosan keresni. Mit tudok? Milyen tulajdonságok segítik munkámat és társas kapcsolataimat?  Mik az én egyedi erősségeim? Hol tudom ezeket megélni és kihasználni? Bújtam a pszichológiai témájú könyveket annak reményében, hogy a különböző irományok segítsenek nekem értékeim felismerésében. Szeretem volna magamat megismerni és rájönni arra, hogy hol is van az én helyem a világban. Közben számtalan komoly és kevésbé komoly önismereti tesztet töltöttem ki, melyekkel hol képes voltam azonosulni, hol meg nem. 


Útkeresésem első katartikus élménye az volt, amikor elmentem Color Genetics terápiára. Ez egy ezoterikus alapon működő rendszer, mely a családállítás és az aura színeink lenyomatára alapozva segíti életünket kiteljesíteni. Gyakorlatilag nem történik más, mint kérdéseket tesznek fel, melyekre színes üvegek kiválasztásával kell válaszolni és a terapeuta ennek alapján határozza meg belső világunkat és kapcsolatainkat. Vagyis nem volt más dolgom, mint üvegcséket választani és mégis valami olyan csoda történt ott, ami alapjaiban változtatta meg önmagamhoz való viszonyulásomat. Életembe először történt meg velem az, hogy valaki olyannak látott, amilyennek én saját magamat. Meglátta bennem, azt akit már lassan én sem hittem el, hogy ott van még. És, ami még ennél is felemelőbb volt, arra bátorított, hogy ne rejtegessem tovább a valós énemet, hanem merjem megmutatni.
És ez az élmény elég volt nekem ahhoz, hogy végre tudjam ki is vagyok. Innentől kezdve a különböző pszichológusok megállapításai is jól tudtak kapcsolódni énazonosságomhoz, képesek voltak önismereti tudásomat alátámasztani. Amikor pedig elkezdtem coachinggal foglalkozni, akkor már nem csak erősségeimet ismertem, hanem azok hatékony felhasználását is megtanultam a coaching kreatív gondolkodásának köszönhetően sikeresen alkalmazni.  
Önismeretemre pedig a koronát Csíkszentmihályi Mihály pszichológus kreatív személyek tulajdonságainak meghatározása tette fel, mely a következő:

  1. A kreatív személyeknek sok energiájuk van, tevékenyek és aktívak, de tudnak lazítani, pihenni is.
  2. Egyszerre okosak és naivak.
  3. Játékosság és fegyelem, felelősség és felelőtlenség kombinációja jellemzi őket.
  4. Gyakran a képzelet és fantázia, valamint a realitás, a földhözragadtság kettőssége jellemző.
  5. Az extrovertált-introvertált dimenzió mindkét pólusát magukban hordozzák. 
  6. Megfigyelhető a szerénység és a büszkeség együttese.
  7. Képesek egyszerre agresszívek és gondoskodók, érzékenyek és ridegek, dominánsak és önalávetők lenni ugyanabban a kapcsolatban.
  8. Jellemzőjük a tekintélytisztelet és a lázadás.
  9. A munka szenvedélyes szeretete és az objektivitás.
  10. A szenvedés és öröm kettőse.
Természetesen a fentiek tükrében nem is olyan nagy csoda, hogy sok időbe tellett, hogy megismerjem önmagam. De szerencsére mára kitisztult a kép és tudom ki vagyok, sőt azt is, hogy hova tartok. És miért is olyan fontos az önismeret? Hát azért, mert ha tudod ki vagy és ismered mi motivál téged, akkor sokkal könnyebb az élet akadályait leküzdeni és bezsebelni a sikereket, az elismeréseket. Hosszú volt az út mire idáig eljutottam, de megérte és ez az élmény késztet arra, hogy amikor tanítok megpróbáljam tanítványaimat a pozitív önismeret irányába terelgetni és személyiségüket a saját rendszerükben a kiteljesedés felé terelgetni.

Aki időt szán önmaga felfedésére, annak jó esélye van arra, 
hogy életét kevés kerülőúttal vigye a sikeres és boldog élet felé. 

Vidó Judit


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése