A mai bejegyzésemben szeretném bemutatni kedvenc oktatási módszerem, a konstruktivizmus elméletét. :-)
Az információ felvételét, a
tapasztalatot kognitív sémáink irányítják, azaz csak azt tudjuk igazán
megtapasztalni, amiről megfelelő sémákkal rendelkezünk. Másfelől viszont az új
információ mintegy beépül a sémába: gazdagítja, árnyalja azt, vagy éppen
felbomlasztja, és új sémát hoz létre. Így kognitív sémáink a tapasztalatban
gyökereznek.
A konstruktivizmus szerint a
tanulás során nem az történik, hogy elménket, mint üres papírlapot teleírja a
tapasztalat, sokkal inkább meglévő sémáink határozzák meg, hogy egyáltalán
milyen információkat veszünk fel, és azokból milyen belső modelleket építünk
fel. Ezek a belső modellek tehát nem passzív lenyomatai a külvilágnak, hanem
személyes konstrukciók. Ha segítik a környezethez való alkalmazkodást, tehát
adaptívak, akkor megerősödnek, ellenkező esetben új konstrukcióknak kell átadni
a helyüket.
Pedagógiai szemszögből – Például,
amikor én elmagyarázom hallgatóimnak a coaching gondolkodási stratégiáját,
nagyon valószínű, hogy a teremben mindenki más-más módon fogja személyes tudásként
újrakonstruálni a hallottakat. Eleve különbözni fognak abban, hogy mely
információkra fognak odafigyelni, és melyeket eresztik el a fülük mellett.
Lesz, aki semmit nem képes felfogni a hallottakból, mert nem tudja hová
lehorgonyozni az új ismereteket, és különbözni fognak abban is, hogy a felvett
információt milyen módon építik be meglévő sémáik rendszerébe. Döntő
fontosságúvá válik tehát a megelőző tudás, az, hogy milyen sémákkal
rendelkeznek a tanulók az adott tananyaggal kapcsolatban. Ebből azután az is
következik, hogy a tananyag megértése nem – vagy nemcsak – valamiféle általános
értelmi képességeken múlik, hanem az adott területhez kapcsolódó konkrét tudás
mennyiségén és szervezettségén. Értelmi képességeink tehát jórészt
tudásterület-specifikusak.
A konstruktivizmus elvei:
- A diagnózis elve. Az adott területről való tudás és az iránta tanúsított érdeklődés felmérése.
- A tanítás: hídépítés. A tanítás során közvetítéseket (hidakat) dolgozunk ki a kialakítandó tudás és a tanulók meglévő kognitív sémái között. (A meglévő tudásra kell építeni) Először a sémák aktiválása, a megelőző tudás felszínre hozása, utána következhet a magyarázat vagy az információbevitel, majd természetesen az új tudás alkalmazása, gyakorlása, illetve a sémák átalakulásának monitorozása.
- A differenciálás elve. A tanulók megelőző tudása a legritkább esetben egyforma. Ha a tanítás hídépítés, akkor nem egy híd, hanem hídrendszerek kiépítéséről van szó, hiszen a különböző tanulók elméje felé különböző hidak vezetnek.
- A módszertani sokrétűség elve. A különböző tanulók különféle pedagógiai “hullámhosszokra” érzékenyek. Akkor adunk mindenkinek esélyt, ha nem ragadunk le egyetlen tipikus módszernél, hanem váltogatjuk a módszereket.
- Az aktivitás elve. A sémák mozgósítása és a személyes konstrukciók létrehozása csak akkor képzelhető el, ha a tanuló tevékeny, azaz az új tudást alkalmazza is valamely problémaszituációban. Ezért különösen fontosak az ún. tevékenység-központú tanítási stratégiák, illetve módszerek.
- A relevancia elve. A tanulók sémái mindennapi életük során alakultak ki. Nagymértékben előmozdíthatja az elsajátítást, ha explicitté tesszük a mindennapi élet és az iskolai tudás közötti kapcsolatokat, és így esélyt adunk arra, hogy a tanuló szembesítse meglévő kognitív sémáit az új ismeretekkel.
- A kreativitás elve. A konstruktivista pedagógia elismeri a reproduktív feladatok létjogosultságát, hiszen a tudás gyakran arra szolgál, hogy rutinműveleteket végezzünk el a segítségével. Mégis többre becsüli az olyan feladatokat, amelyek nagy önállóságot, eredetiséget, a képzelőerő mozgósítását, merész hipotézisek felállítását kívánják meg. Az ilyen fel¬adatok révén jobban szervesül és személyesebbé válik a konstrukció.
- A szociális tanulás elve. A személyes konstrukciók kialakulásában mással nem pótolható szerepe van annak a facilitáló (segítő) közegnek, amit a tanulói munkacsoport (team) jelent. Különösen fontos lehet, hogy a kérdést különböző szinteken értő tanulók sémái közelebb állnak egymáshoz, mint a tanár és a tanulók sémái, így a kortárs képes észrevétlenül átlendíteni a tanulót a legközelebbi fejlődési zónába, hiszen adott esetben egy-egy odavetett megjegyzés is elég lehet ahhoz, hogy a tanuló ráérezzen arra, miről is van szó.
Objektivizmus és
konstruktivizmus
Objektív
tudás
|
Konstruktív
tudás
|
1. Egy
adott időben létezik egy általánosan érvényes (objektív) tudás, amellyel a
világ és a világban végbemenő történések messzemenően magyarázhatók. Ez a
tudás gondosan, tudományos standardok szerint értékelt és rendszerezett.
|
1. A tudás
objektivitása megkérdőjelezhető. A tudományos tudás is konstruált (társadalmi
konstrukció), amely befejezetlen, viszonylagos és korrigálható.
|
2. Ez a
relatív tudás úgy strukturálandó, hogy a tanulóknak továbbadható legyen.
|
2. A
tudást nem lehet „átadni”, csak az egyénileg felépített, és a saját
struktúrába integrált tudás alkalmas a cselekvés megalapozására.
|
3. A
tanulók átveszik ezt a tudást az oktatótól illetve a tananyagból, és úgy
értelmezik, mint az oktatók, mert ez a tudás a valóság leképződése.
|
3. Az
oktatók és a tananyag nem feltétlenül az objektív tudás letéteményesei. A
tanulás aktív konstruálás, nem leképezés.
|
4. A
tanulási folyamatban a tanulók a
tudást számukra és velük együtt kialakított gondolkodási folyamatokon keresztül
asszimilálják. Ezért a tanulási folyamat a valóságos világ átvételét és
belsővé tételét foglalja magába.
|
4.
Kívülről, mások számára nem tudjuk meghatározni a gondolkodást. Struktúra-
determináltság;
a lineáris tanítás – tanulás koncepcióval való szakítás; biográfiai
szintézis; autópoézis; a „meg nem értés” normalitása.
|
5. A
nevelés és az oktatás feladata az, hogy segítse a tanulókat abban, hogy a
világra vonatkozó objektív tudás tartalmát gondolkodási struktúráikba
átvegyék.
|
5. A
nevelés és oktatás az egyéni konstruálás támogatása. Megtanító didaktika
helyett: a lehetőségek didaktikája.
|
(DUBS, R. 1997 nyomán)
Csak akkor fog kreatív gondolkodás kialakulni, ha megtanulsz konstruktivista módon tudást gyarapítani!
Vidó Judit
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése