2017. február 7., kedd

Okosság mérő




Mindennapjainkat egy információs társadalomban éljük, ahol az információ Érték. Ha betekintünk egy iskolai osztályba, akkor azt fogjuk látni, hogy a tanár megpróbálja a gyermekek fejét mindnél több tudással, vagy inkább mondjuk úgy, hogy információval megtömni, attól a vágytól vezérelve, hogy okos gyerekek kerüljenek ki a kezei közül. Ez természetesen egy nagyon dicséretes dolog, eltekintve attól az aprócska kis ténytől, hogy sokszor a tananyag túl sok olyan lexikális tudást akar a gyermekekre erőltetni, ami egy pillanat alatt az interneten keresztül bárki számára hozzáférhető, ergo felesleges. És itt most nem arról beszélek, hogy a tudás haszontalan és ne tegyünk erőfeszítéseket annak érdekében, hogy okos gyerekek hagyják el az iskolapadot, hiszen jelenlegi információs társadalmunk dübörögve halad egy magasabb szint felé, egyenesen a tudástársadalom felé.

A tudástársadalom már világszerte egyértelműen új típusú gazdasági-társadalmi és tudáspiacot, sőt a hálózatokra alapozott gazdaság- és társadalomszerkezetet hoz létre. Az információs-kommunikációs technológiák forradalmai illetve a globalizációs hatások nyomán kibontakozó új társadalomfejlődési stádiuma, amelyben a társadalom szerkezetét és működését a tudásáramlás, a tudáselosztás, valamint a tudásfeldolgozás és a tudásalkalmazás határozza meg. A tudástársadalom a tudás megszerzése alapján rétegződik, az esélykiegyenlítés a tudás potenciálisan egyenlő és határtalan elérhetősége által valósul meg, illetve az egyenlőtlenségek a tudás birtoklása vagy nem birtoklása mentén jönnek létre.[1]

A fentiek fényében így kijelenthetjük, a tudás fontos, amit jól tükröz az élethosszig tartó tanulás eszmeisége is. És ebből fakad az is, hogy oly sokunk ambícióktól hajtva, igyekszik újabb és újabb területek tudástárában megmártózni. Gyűjtjük a tudásunkat igazoló papírokat, veregetjük a vállunkat, hogy na lám már ezt is megtanultuk és büszkén fogadjuk az elismerést, amikor azt mondják ezen tetteink hatására, hogy okosak vagyunk.  De valóban az okosság fokmérője az elsajátított információk mennyiségében, vagy a megtanult gondolatmenetek erejében rejlik, vagy ahhoz, hogy az ember valóban okosnak érezze magát valami más is szükséges?


A napokban az egyik kedves ismerősöm azt mondta nekem, hogy okos vagyok. Jól esett a kijelentése, de egyben el is gondolkodtatott. Valószínűleg vannak olyan életterületeim, amiben jártasabb vagyok, mint ő, sőt talán sok esetben jobb működési mintáim is vannak, mint neki, de hogy valóban okosabb is lennék úgy mindent egybe vetve, azt már nem biztos, hogy ilyen könnyű lenne meghatározni.
Mert mikor válik a tudás értékké? Véleményem szerint csak akkor, ha azt a tudást képesek vagyunk magunk hasznára fordítani és ez a haszon képes minket a mindennapi nehézségek terhei alól fel is szabadítani. Éppen ezért, amikor a kedves bók által kiváltott kellemes érzés lecsendesedett bennem, csak annyit válaszoltam észrevételére, hogy akkor leszek igazán okos, ha majd kitalálom, miképp lehet úgy élni, hogy minimális kötöttség mellett leginkább csak azt tegyem meg, amit igazán meg is szeretnék tenni.

Hiszek a folyamatos tanulás és a tapasztalat gyűjtés fontosságában, de hogy kinek mit és hol illetve hogyan kell megtanulni, ahhoz hogy okosan tudja életét megélni, vagyis milyen okosság szinttel rendelkezik, azt igazán csak az életében elért boldogság szintje tudja megmutatni. Aki boldog az okosan éli az életét, aki viszont okosnak érzi magát, de boldogtalan az minden bizonnyal még sem volt elég okos ahhoz, hogy a számára hasznos tudást sajátítsa el, vagyis valószínűleg csak begyűjtött egy csomó haszontalan információt.

Neked mit mutat az okosság mérőd?


[1]Varga Csaba: A három alapfogalom http://www.inco.hu/inco9/kozpont/cikk0h.htm

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése