2018. március 25., vasárnap

Ne majmolj, inkább gondolkodj!


Egyetemi éveim alatt a legnagyobb megerősítése gondolkodásmódomnak az volt, amikor az egyik tanárom a következőket mondta: „Mindig kételkedj! Még akkor is, ha épp egy tudományosan igazolt állításról van szó, mert minden állítás csak addig igaz, amíg valaki azt meg nem cáfolja. Azaz ne higgy el mindent, amit mondok, hanem mindig vizsgáld meg és gondolkodj el rajta!”

Számtalan olyan könyvet olvastam és olvasok most is, melyek arról szólnak, hogy mit és hogyan kell tennem ahhoz, hogy sikereket érjek el az életemben. Szeretem az ilyen típusú könyveket, mert egyfelől betekintést nyújtanak más emberek működési rendszerébe, vagyis megmutatják, hogy ki milyen elvek és technikák segítségével képes magából eredményeket kihozni, másfelől pedig mindig gondolkodásra késztetnek. Élvezettel veszem végig, hogy a leírt eszközökből, mi az, amit már én is alkalmazok vagy mi az, ami ezidáig elkerülte a figyelmemet és érdemes lenne átfuttatni a saját szűrömön, hátha valami kincsre bukkanok.

Nem hiszek abban, hogy vannak olyan tuti módszer együttesek, amiket mindenki egy az egybe képes saját sikereinek elérésére alkalmazni. Inkább azt gondolom, hogy ezek a stratégiák remek alapokat képesek adni ahhoz, hogy mindenki találjon egy kiindulási pontot, amit aztán saját lehetőségeihez illetve személyiségének erősségeire támaszkodva tovább fejleszthet, hogy a számára leginkább megfelelő működési módhoz jusson.


Már csak azért sem véshetünk kőbe egyetlen sikerreceptet sem, mert nem mindenkinek jelenti ugyan azt a dolgot a siker. A siker mindig valamilyen cél eléréséhez kapcsolódik, míg az egyik embernek ez a célja, egy másiknak meg egészen más valami. Éppen ezért tartom nagyon fontosnak, hogy mások jó gyakorlatából csak azt tegyünk magunkévá, ami képes a saját céljainkkal összhangban is működni és dobjunk ki mindent olyat a „kukába”, ami ettől eltérít.

Mondok is erre egy példát. Tegnap azt olvastam az egyik könyvben tanácsként, hogyha szeretnék valamit elérni, akkor kezdjek el úgy viselkedni, mintha már elértem volna. Figyeljem meg azokat az embereket, akik elérték azt, amire én még csak vágyok, hordjak olyan ruhákat, mint ők, csináljak úgy, mint ők, járjak olyan helyekre, ahová ők járnak stb. és a vonzás törvénye, majd segít, hogy valóban olyanná is váljak, amilyenek ők.

Én nem mondom, hogy ebben a tanácsban nincs semmi megszívlelendő, de abban biztos vagyok, hogy számomra csak úgy siker a siker, ha ezt ön azonosan, saját egyediségemre építve érem el, nem pedig mások majmolásával. Persze biztos van olyan, akinek meg nem az ön azonosság, hanem a hatalom vagy a bankszámla nagysága az igazi fokmérő, amivel nincs semmi gond, épp csak arra szeretnék most ezzel rávilágítani, hogy nem mindig előnyös számunkra az, ha minden tanácsot vakon követűnk.
De mondok egy másik példát is. Rengetegszer lehet hallani azt, hogy csak akkor lehetünk sikeresek, ha elhagyjuk a komfortzónánkat. Na, ezzel meg az a problémám, hogy az én célom éppenséggel pont az, hogy képes legyek harmonikus és kiegyensúlyozott életet élni, ahol van idő minden számomra fontos dologra, nem kell, azon gondolkodni miből fizetem be a számláimat és a munkám olyan szerves része az életemnek, hogy igazából sosem tudom megmondani, hogy most épp szórakozom vagy dolgozom.  

A fentiekből kifolyólag ezért egyértelmű számomra, hogy nekem eszem ágában sincs elhagyni a komfortzónámat, hiszen akkor pont a sikeremről mondanék le, viszont azt aláírom, hogy a tétlen henyélés, a célok nélküli lét soha senkit sem visz előrébb. Ergo a lustaságot én sem ajánlom senkinek, de azt igen, hogy merjen kerek életet álmodni magának, ahol helye van a számára pihentető élvezeteknek épp úgy, mint a tettre kész cselekvésnek.

Egyik barátom egyszer azt mondta: „Sajnos én túl kritikus vagyok.” Én meg erre azt válaszoltam, hogy szerintem szuper, ha valaki képes a dolgokat kritikus szemmel megvizsgálni. Kritikus gondolkodás nélkül nincs fejlődés, a probléma csak akkor van, ha valaki a kritikai észrevételei után, nem gondolkodik el azon, hogy miképpen lehetne a hibát korrigálni, hogyan lehetne abból a valamiből többet és jobbat kihozni. Természetesen itt most nem arra utalok, hogy mások dolgaiba ártsuk bele magunkat és mondjuk meg nekik mi a tuti, bár ha tudunk segíteni valakinek egy ilyen esetben, az mindenképpen egy nemes gesztus és ha értelmes illetővel van dolgunk, még az is lehet, hogy hálás lesz nekünk az észrevételünkért, hanem inkább arra gondolok, hogyha felfedezünk valamiben valamilyen hibát, akkor tanuljunk belőle, és amikor ezt a tudást hasznosítani tudjuk, akkor alkalmazzuk is fejlődésünk érdekében.

Szóval bárhonnan is nézem, elolvashatunk végtelen mennyiségű könyvet, meghallgathatunk számtalan siker történetet, de mindezek egészen addig hatástalanok lesznek az életünkre, amíg nem vesszük a fáradtságot arra, hogy megvizsgáljuk az ezekből származó információkat, nem szűrjük át magunkon úgy, hogy megtaláljuk mi is az, ami nálunk is működőképes. Így az én sikerreceptem így hangzik: Tanulj meg saját rendszeredben gondolkodni, majd légy aktív és cselekedj gondolataid szerint! Naná, hogy ezt sem kell, hogy készpénznek vedd, nyugodtan kételkedj és vizsgáld meg! :-)  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése