Ollé tanár úr előadása már
a legelső perctől gondolkodásra serkenetett, mint oly sokakat, ami nem is
meglepő egy gyermekcipőben járó új társadalmi jelenségnél. Minden tudomány és
tudományos diskurzus alapja, hogy tisztázzuk a fogalmakat lehetőség szerint
mindenki számára érthető módon, vagy ha többféle nézet alakul ki, megpróbáljuk
kontextusában értelmezni a különböző nézőpontokat.
Információs
társadalom fogalmának értelmezésénél, Ollé tanár úr szerint a hangsúly az
információn van és nem a társadalmon, mely értelemben az információ az, ami a
társadalmat meghatározza és rendezi. A kérdés az, lehetne ezt a fogalmat úgy is
értelmezni, hogy az információs társadalom a társadalomnak csak adott része,
mely életének középpontjába az információ megszerzését és birtoklását tűzi ki
célul, míg a társadalom más részei egyéb dolgokat állítanak a fókuszba. Ennek
szellemében távolról sem mindegy, hogy mit értünk információs társadalom alatt,
egy egész adott társadalmat, vagy a társadalomnak csak egy bizonyos részét,
mert bár mindkét esetben az információ és tudás befolyásolja a mindennapi
élettevékenységet, mégis amikor a jelenséget vizsgáljuk, jó ha tisztázzuk, hogy
milyen szemszögből nézzük az egészet.
Személyes
olvasatomban én az információs társadalom fogalmát bár tudom, hogy a jelenléte
a teljes társadalomra kihat, mégis mint egy szűkebb csoport viselkedési és
tanulási mintájaként jellemezném. Miért gondolom, hogy nézőpontom jelen
pillanatban helyes? Ennek több oka is van. Ahhoz, hogy a hétköznapi élet
felfogásában információs társadalom jöhessen létre, a társadalomnak számos
kritériumnak kell megfelelnie. Az információ technológia használatához, mely az
információ megszerzéséhez szükséges, már alapvetően jelentős tudásra van
szükség, mellyel napjainkban még sokan nem rendelkeznek és valószínűleg sokáig
nem is lesz ez még általános kompetencia, hiszen ez a technológia olyan új,
hogy az a generáció, aki ebbe beleszületett még csak felnövekvő nemzedékként
van jelen, miközben a felnőtt lakosság körében egyértelműen kimutatható, hogy
35 év felett nagy mértékben csökken a tanulási kedv, az új ismeretek
megszerzésére való törekvés, ellenben viszont az átlag életkor évről évre
emelkedik. A számítástechnikai tudás mellett fontos szempont, hogy megfelelő
infrastruktúra és eszközök álljanak a tudástársadalom rendelkezésére, hogy a technológiai
hiányosságokból ne fakadhasson hátránya a tudásnemzedéknek.
A fogalom
értelmezését most félretéve, nagyszerű dolognak tartom, hogy van arra
lehetőség, hogy információs társadalmat építsünk ki, de egyből a következő
gondolatom az, hogy miért nem férfinak születtem. Vitathatatlan tény, hogy a
női és a férfi agy között jelentős különbség van, mely különbség nem csak a
kommunikációs készségekben, de a logikában is jelentős eltéréseket mutat,
márpedig egy hálózati gondolkodás, egy számítástechnikai ismeretrendszer
megtanulása, fejlesztése elsősorban a férfigondolkodásnak kedvez. Mit kedvez,
igazán ők azok, akik nem csak átlátják az egész működési mechanizmusát, de
tovább kombinálják, fejlesztik és élvezik. Én egyszerű nőként csak, szépen
lassan igyekszem elsajátítani a felhasználói ismereteket, és elképedve
figyelem, hogy férfi ismerőseimnek ez mennyivel egyszerűbben megy. És ez az a
pont, amikor eljutok arra a következtetésre, hogy igen is fontos nekem az
információs társadalom, és akarom, hogy jöjjön! Miért is?
Na nem azért,
mert folyamatos tudás szomjam kielégítéséhez nem lennének elegendőek a könyvek,
hanem a férfiak miatt. A hagyományos értelemben vett férfi és női szerepek
miatt. Jelenleg a következő tendenciák figyelhetőek meg a nemi szerepek
változásában. A hagyományos általános és közép iskolai oktatás a lány
tanulóknak kedvez, mert a tanulókkal szemben olyan elvárásokat fogalmaz meg,
mely a lányok temperamentumának sokkal jobban kedvez. Ülj egy helyben, tanulj
kitartóan és szorgalmasan (de csak úgy és azt amit a tanár előír), ne kakaskodj
a többi fiúval, és fogadd el, hogy jórészt az iskolában csak női tanárok,
vagyis tekintély személyek vannak, akiknek csak sanda elképzeléseik vannak arról,
hogy milyen lehet egy fiú gyermek bőrében iskolapadban ülni. Eközben a felnőtt
társadalomban, pontosan az iskolarendszer hiányosságából fakadóan, ahol a
lányok az előbb említett okok miatt egyre jobban tudnak érvényesülni a munka
világában, miközben a férfiak egyre inkább hátrányos helyzetbe kerülnek,
felborulnak a nemi szerepek. Felborulnak, pedig igazából csak a társadalom egy
kicsi szegmense akarja igazán ezeknek a szerepeknek az átértékelődését, mert a
férfi, férfi akar lenni, míg a nő arra vágyik, hogy egy férfi mellett nő
lehessen. És itt jön el a számítástechnikába vetett hitemnek az alapja, mert
egy olyan jelentős tényező szivárog így be a társadalomba, ami lehetőséget
teremthet a nemek közti egyensúly visszarendeződéséhez. Ha az információs technológia
tért nyerne az oktatás tágabb szegmensébe, akkor a fiúk, akikből később férfiak
lesznek, kibontakozhatnának úgy az iskolapadba, ahogy az elmúlt időszakban nem
volt lehetőségük. És talán ennek hatásárasokkal több és boldogabb párkapcsolat
születhetne, melynek eredményeképpen kompenzálható lenne, az információtechnológia
elszigetelő hatása is egyben.
Igen csak
messze jutottam az alapgondolattól, de talán nem is baj, ha nem mindig egy
oldalról fokuszálunk rá egy jelenségre. Én a magam részéről elsődlegesnek
tartom az emberi kapcsolatokat, különös tekintettel a család, a párkapcsolat és
a gyermekek vonatkozásában, de ha az információs társadalom kell ahhoz, hogy a
nemi szerepek a helyükre kerüljenek, akkor félreteszem szkeptikus
hozzáállásomat az interneten keresztül megvalósuló tanulással szemben, és
szívesen lépek elő, mint él harcos. De addig is, amíg nem én vagyok a zászló vivő, hanem csak egy kicsit
szkeptikus hallgató ezen a webináriumon, azt mindenképpen szeretném pozitív
észrevételként elmondani, hogy ilyen összefüggő és mély gondolkodásra serkentő
dolog tanulmányaim során még soha sem volt, mint ez a blogolós és egymásra
reagálós tanulási módszer.
Záró
gondolatként annyit hadd jegyezzek meg, hogy szerencsére még mindig írásban és
nem hang formátumban teszem meg ezt a véleménykifejtést, mert bár biztosan
vannak az orális kommunikációnak is előnyei, de így sokkal több időm volt a
gondolataimat egy lánccá összefűzni, illetve így arra is volt lehetőségem, hogy
munkámat félbeszakítva, a Konnekt csoport beszélgetéseibe is részt vegyek.
Kedves Judit!
VálaszTörlésNagyon tetszett, hogy egy másik fókuszból is közelített a téma felé, viszont eddig mindenhol azt hallottam, hogy a nők vannak hátrányos helyzetben a munkaerőpiacon, ennek kezelésére külön esélyegyenlőségi politikát dolgoztak ki az EU-ban is. Mindenhol arról olvasni, hogy a női munkavállalók ugyanabban a pozícióban kevesebbet keresnek mint férfitársaik, hátrányaikat növeli, hogy gyerekvállalás után nehezen tudnak visszailleszkedni a munkaerőpiacra, de még gyerekvállalás előtt is kevesebb esélyük van egy pozícióra, mert a munkáltató mérlegeli, hogy akar-e gyereket a jelölt, tehát a neme miatt diszkriminálja. Így én nem érzem annyira, hogy a férfiak esélyeit kellene növelni, ők lennének a hátrányos helyzetű réteg. Az igaz, hogy vannak elnőiesedett szakmák mint például a tanári-tanítói-óvónői pálya is az, de azt sem látom, hogy egy tanár, egy jó tanár ne érzékelné a különbséget a gyerekek között, illetve a frontális osztálymunkán túl is vannak lehetőségek a tanításban, ahol az egyéni (és nem csak a nemi) különbségek kezelhetőek.
Nem gondolom azt sem, hogy a nők és férfiak gondolkodása közötti különbség pont az informatika területén lenne ilyen éles. A különbségeket én itt is az egyén szintjén szeretem látni - van akinek rááll az agya, van aki más területek iránt fogékony. Amiben még egyéni különbséget látok, hogy mennyire motivált az elsajátításra.
Nagyon sok gondolatot indított el bennem a bejegyzése, de egyelőre megmaradnék az eredeti, talán naiv álláspontomnál: számomra az egyéni sajátosságok az elsődlegesek, nem pedig a nemi hovatartozás.
Kedves Orsi!
TörlésNeked teljesen igazad van abban, hogy a nők sok szempontból hátrányos helyzetben vannak a munkaerő piacon, de ha az elmúlt 30 év tendenciáját nézzük e tekintetben, akkor a változások igen csak szembetűnők. A baj tudom, hogy korán sem akkora, mint ahogyan a bejegyzésemből esetleg kitűnik, de azért remélem, hogy ez a tendencia nem fog tovább folytatódni. Természetesen fontosnak tartom, hogy férfinek és nőnek egyenlő esélye legyen a munka világában, de számtalan nőt ismerek, aki jobban örülne annak, ha egy férfi megteremtené számára úgy a kényelmes és biztonságos életet, hogy közben nincs más dolga, mint feleségnek és anyának lenni, és esze ágában sem lenne, ha nem lenne muszáj, versenyképes munkaerőként a megélhetésért küzdeni.
Kedves Judit! Szerintem, abban az időben, amikor a nők még nem álltak munkába és a férfi volt a családfenntartó, akkor sem volt igaz minden egyes férfira (sőt a nagy többségükre nem volt igaz), hogy biztonságos és kényelmes életet tudtak teremteni a családjuk számára, pedig akkor nem a munkaerőpiacon lévő nőkkel kellett megküzdeniük. Igen, talán én is szeretném, ha az andragógiát csak kedvtelésből tanulhatnám és nem a munkaerő-piaci esélyeim növelése miatt:-)
TörlésKedves Judit, Z. Karvalics László: „Egy fogalom, és ami mögötte vanˮ című tanulmányában olvashatunk arról, hogy miért is fontos az információs társadalom szerepe a XXI. század elején. Szerepe kiterjed a politikai tervezés
Törlésés politikai marketing világába, az üzlet szféra szereplői között, a média világában is meghatározó területet képvisel. Természetesen én is osztom azon véleményed, miszerint a személyközi kommunikáció és a valós idejű kapcsolatokat egyelőre semmi sem múlhatja felül.
Kedves Judit! Gondolatban tovább foglalkoztam ezzel a kérdéssel, örülök, hogy felvetetted. Szombaton Striker tanár úrral volt óránk és ő mondott néhány olyan mondatot, ami rávilágított számomra arra, hogy miért is lehetne mondani, hogy a férfiak is hátrányos helyzetben vannak. Az egyik, hogy egyre kevésbé van szükség olyan foglalkozásokra, amelyekben a férfiak fizikai előnye fontos szerephez jutna (például bányász), illetve a szolgáltatóipar megerősödése és egyben elnőiesedése is kevesebb férfi elhelyezkedésére ad lehetőséget. Magyarországon Bíró Dávid szociológus foglalkozott a férfiak hátrányos helyzetével.
TörlésKedves Judit!
VálaszTörlésKét dologra reflektálnék:
1. Azt írja a harmadik bekezdésben, ha jól értelmezem, hogy az információs társadalom kiszélesedésének alapvető hátráltatója a tudás hiány, mely az elöregedő társadalom következtében lassan fog javulni - kisebb a tanulási kedv 35 év felett. Ezt egyrészt andragógusként elég pesszimista látásmódnak tartom, másrészt pedig ha a tanulási kedv nem is túl nagy, a nyomás az, és ezt egyre többen érzékelik, és egyre többen kezdenek el formális, non-formális vagy önképzés útján tanulni, hogy versenyképesek maradjanak a munkaerő-piacon.
2. A női-férfi különbségek területén tett megállapítással kapcsolatosban hasonló az álláspontom, mint az előttem író Orsolyának. Nem gondolom, hogy a férfi akár az iskolapadban, akár a munkaerő-piacon hátrányban van, és azt sem gondolom, hogy az informatika területén pedig előnyben van azért, mert férfi aggyal gondolkodik. A facebookon esett már szó női rendszergazdáról, és az előttem író is blogjában magát az informatika területén jártasnak ítélte meg. A férfi-női biológiai, de szerintem társadalmi nem sem határozza meg az egyénnek az informatikához, az információs társadalomhoz és a web 2.0-hoz való viszonyát.
Kedves Teréz!
TörlésSzerencsére egyáltalán nem vagyok pesszimista alkat, ezt a számot sajnos számtalan kutatás megerősíti, és abban igazad van, hogy nekünk, mint andragógusoknak ezen mindenképpen javítanunk illene. A nyomás pedig igazad van alapvetően nagy, de leginkább csak azoknál, akik pozícióban dolgoznak, vagyis valószínűleg olyan embereknél, akik eddig is sokat tettek azért, hogy szakmailag sikeresek legyenek, és hát ők csak a társadalom egy eléggé kis szelete. Bár vitathatatlanul viszont, a meghatározó szelete. Nincs hátrányban a jelenleg a munkaerőpiacon a férfi, mint ahogyan Orsi írására reagálva ki is fejtettem, de sajnos ugyan ezt már az iskolára nem tudnám mondani. Igen is hátrányban vannak a fiúk, és sajnos ezen az új felsőoktatási törvény még tovább rontott. Egy fiúnak alaptermészetéből fakadóan nehezebb jó jegyet szerezni, mint a lányoknak, mondom ezt úgy, mint két okos fiú édesanyja, de ha neked más tapasztalataid vannak annak én csak örülök.
Kedves Judit! Édesanyám pedagógus, magyar tanár. Mindig fiúkat emel ki az osztályokból, mint logikusan gondolkodók. Lehet, hogy ő a kivétel, de az is lehet, hogy a Te fiaid. Mindegy, ez nem információs társadalom kérdés...
TörlésAz való igaz, hogy a felnőttképzésben a magasabb iskolai végzettséggel rendelkezők tanulnak többségben. A nyomás szerintem annál is nagy, akinek mondjuk nincs munkája, csak ő nem feltétlen a tanulással reagál rá (sajnos). És ez nem feltétlen a hozzáférési (technikai) nehézségekből fakad.
Az előttem hozzászólókkal egyetértek abban, hogy a sztereotípiákban való gondolkodás nem szerencsés; legyen az férfi-nő, fiatal-idős, egyszerűen zavar, hogy megbélyegezzenek bárkit azért, mert más. Nyilván vannak közöttünk különbségek, s nem csak biológiai.
VálaszTörlésA blogbejegyzésed az a te kulturális preferenciáidat tükrözi. Becsülöm benned azt, hogy törekszel a hagyományosan vett harmóniára az életedben, s hogy ezt feszélyezettség nélkül vállalod. Örülök, hogy önmagadat adtad hozzá az információs társadalomhoz, és nem fordítva; már minthogy, ez a társadalom beszippantott.
Kedves Tündi!
TörlésIgazad van sztereotípiákban gondolkodni nem szerencsés, bár sokszor elkerülhetetlen, ha egy dologról általánosságban beszélünk és nem egy egyénre szabva. Azt nem tudom, miből gondolod, hogy bárkit is szeretnék megbélyegezni, mert ez biztosan nem volt a célom, én csak tendenciákra szerettem volna rávilágítani, ezek szerint nem túl egyértelműen. Legközelebb igyekszem majd világosabban fogalmazni, nézd el nekem ezt a hibát, kezdő vagyok még ebben a blogolós kérdésben.