2012. február 25., szombat

Mi a hatékony tanítás titka? A jó didaktikai modell kiválasztása vs. a rátermett tanár



Mi a hatékony tanítás titka? Erre az én válaszom az, hogy olyan diákokat kell maga köré gyűjteni egy tanárnak, akik tanulni akarnak. Mert választhat egy tanár bármilyen didaktikai módszert vagy lehet bármilyen rátermett, tanítani csak azt lehet, akiben erre igény merült fel. De félre téve most ezt az „aprócska” észrevételt, a tanulás folyamatában mégis csak fontos szerepet játszik a tanár személyisége és felkészültsége. Tételezzük fel, hogy van két olyan szerencsés helyzetben lévő tanárunk, aki sikeresen vették körbe magukat olyan diákokkal, akik szeretnék az adott témában mindnél jobban tudásukat elmélyíteni, a különbség csak a két tanár személyiségében és felkészültségében van. Vajon melyik tanár lesz a tanítás folyamatában hatékonyabb, és mi az, ami ezt a hatékonyabb oktatást elősegíti?
Természetesen a legszerencsésebb helyzet az lenne, ha mindkét tanár nem csak kiváló didaktikai módszertani ismérvekkel rendelkezne, hanem személyiségjegyei is magán viselné egy jó tanár ismérveit. Egy jó tanárnak képesnek kell lennie oly módon átadni tudását a megfelelő didaktikai módszer kiválasztásával, ami egyszerre igazodik, az átadandó tananyag milyenségéhez illetve mennyiségéhez, a tanulási környezet sajátosságaihoz, az oktatandó diákok személyiségjegyeihez és elvárásaihoz egyaránt. De lássuk be, sajnos ez az ideális állapot ritkán valósul meg, mert van, hogy egy tanár didaktikai ismeretek terén kimagasodik, és számos elismert tudományos cikket publikál, miközben elméleti tudása a gyakorlatban megbukik, de arra is van példa, hogy valamely szakma sikeres szakértője mindenféle didaktikai ismeret nélkül kerül be az oktatás világába, és ennek ellenére is hatékonyan képes tanítani.
Példánkra visszatérve ruházzuk fel az egyik tanárunkat kimagasló didaktikai módszertani ismeretekkel, míg másik tanárunk rendelkezzen olyan karizmatikus egyéniséggel, mely erőteljes ösztönző és motiváló erővel bír diákjai számára. Ezen ismeretek alapján nehéz lenne a két tanár egymáshoz viszonyított eredményességét megjósolni, hiszen mindkét esetben olyan interperszonális kapcsolati reakciók zajlanának le a tanár és a diákok között, melyek ezt az eredményt képesek lennének pozitív vagy negatív irányba eltolni, ezért most ennek a végeredményét szerintem nem is érdemes a továbbiakban találgatni. Ami miatt mégis érdemesnek tartottam ez irányú nézeteimet kifejteni, az nem más, mint a távoktatás speciális formája.
A távoktatás folyamatában az interperszonális kapcsolatok a minimálisra szorítódnak, aminek eredményeképpen a tanárok személyiségjegyei is háttérbe szorulnak, és ez esetben a hatékony oktatásnak nem lehet más az alapja, mint a megfelelő didaktikai eszközök használata. Lehet arról vitatkozni, hogy a hagyományos oktatási módszerekhez képest a távoktatás hatékonysága hol helyezkedik el, de azzal nyílván mindenki egyet ért, hogy a távoktatás nem nélkülözheti a legkorszerűbb didaktikai módszereket a hatékony működéshez. De milyen szempontokat is kell figyelembe venni a hatékony didaktikai modell kiválasztásánál távoktatás esetén?
Saját példámból kiindulva nagyon fontosnak tartom a hagyományos oktatási modelleknél a tanulók reflexióinak figyelembe vételét az oktatás menetében, mely nemcsak visszaigazolást ad egy tanárnak arról, hogy a diákok a tananyagból mit értettek meg, hanem segíti őt abban is, hogy felmérje milyen eszközök használata az adott témában a legcélravezetőbb. Ezekre a reflexiókra a távoktatás során még nagyobb szükség van, kezdve egészen onnan, hogy a tanárnak tudnia kell, hogy pontosan milyen alapokra is építhet, és a későbbiek folyamán az új tudást mennyire sikerült a távoktatásban tanuló diáknak elsajátítani, van-e esetleg olyan területe mely további magyarázatra szorul.
Véleményem szerint egy jó didaktikai modell a távoktatásban úgy alakulhat ki, ha már egy meglévő modellt, vagy esetleg több modellt kombinálva úgy építjük fel tervszerűen az elsajátítandó tananyagot a diákok számára, hogy figyelembe vesszük a rendelkezésre álló időt, az elérendő célt, és a meglévő eszközöket, miközben az oktatás folyamatában folyamatosan teszteljük céljaink megvalósulását tesztek és reflexiók segítségével. A tesztek és reflexiók nyújtanak segítséget a már meglévő didaktikai módszereink korrigálására, javítására illetve új didaktikai módszerek kialakulását is eredményezhetik.

4 megjegyzés:

  1. Kedves Judit, számomra egy távoktatási didaktikai modell kiválasztása nagy mértékben függ a csoportban résztvevő távtanulók elméleti tudáskészletétől, korábban szerzett info-kommunikációs technológiai ismeretanyag meglététől. Úgy vélem, azért szükséges az előadásban elhangzott didaktikai modellek közül választani, mert lehetőséget biztosít a dialógus kialakítására és az interaktív, egyéni készségek fejlesztésére.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Xénia, a meglátásod oly annyira helytálló, hogy Ollé tanár úr is ezt a kérdést tette fel nekem, így az erre adott válaszomat lentebb olvashatod el.

      Törlés
  2. Judit, az "aprócska" észrevétele szerint a motiválás, aktivizálás jelensége valójában nem létezik :-) pedig számos példa mutatja, hogy debizony. Lehet, hogy a két említett tanár közül az lesz a hatékonyabb, aki felismeri, hogy a tanulók saját tudásukat konstruálják és nem az elmélyítéshez ad majd támogatást, hanem a konceptuális váltások sorozatához. A tanítás hatékonysága sokkal több tényezőtől függ, mint azt elsőre gondoljuk. Az összehasonlítás alapú gondolatkísérlet érdekes, kreatív ötlet. Biztos abban, hogy a távoktatásban a tanár személyes jellemzői, személyiségjegyei, stb. olyan nagyon háttérbe szorulnak? Mindez nem érződik valamilyen formában és mértékben az online kommunikációjában, a digitális lábnyomaiban? Nem szeretem a kontakt és távoktatást egymással szembeállítani, de pl. kizárólag offline kontakt tevékenységben aligha segíti a személyesebb tanár-diák viszonyt egymás facebook profiljainak a tanulmányozása. A megismerésre, interperszonális kapcsolatokra mindkét tér alkalmas, csak másképpen és más formában. A differenciálás egyik alapja a tanulók megismerése. Ha már összehasonlítjuk a két oktatási környezezet, akkor szívesen olvasnék példákat arra, hogy a tanulói megismerés milyen formái, hogyan segítik a differenciálás kontakt és online környezetben. A fenti gondolatmenet alapján az előadásban felsorolt didaktikai modellek közül melyiket tudná képviselni, melyik mellett tudna érvelni egy online vagy virtuális beszélgetésben?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Életem első távoktatási élményét most szerzem ezzel a kurzussal, így ezidáig csak elméleti elképzeléseim voltak, hogy az elméleti modellek miképpen is realizálódnak a gyakorlatban, de most hogy részese vagyok az első tanári reakciónak gondolataimmal kapcsolatban, már is egy-két dolog átértékelődik bennem. Vizuális típusként eddig egy tanár kisugárzása és karizmája volt az, ami rám mint tanulóra leginkább hatot, természetesen az átadott tudás milyensége mellett és ez az, amit eddig így a virtuális térben nehéz volt nekem elképzelni, de érdekes felismerésként ért, hogy egy tanári komment is lehet olyan erejű, ami tovább gondolkodásra és tudásom elmélyítésére ösztökél. És valóban, ahogy levelében írta, mindkét tér alkalmas a megismerésre, bár talán az vitathatatlan tény, hogy az éteren keresztül hatni a diákra tanárként lényegesebben nehezebb, bár önnek ezt most nálam már egy levéllel is sikerült elérni, ami akár azt is jelentheti, hogy ebben is tévedek. Tapasztalataim alapján a gyakorlatban ritkán használunk egy tiszta modellt, sokkal szerencsésebb az, ha a modellek azon tulajdonságait próbáljuk didaktikailag össze kombinálni, ami számunkra a leghatékonyabb eredményt ígéri, bár ennek megtételéhez szükség van már némi tapasztalatra, mely jelen pillanatban nem áll rendelkezésemre. Ebből kifolyólag ezért én először Nagy Sándor didaktikáját alkalmaznám, hogy folyamatosan szűrhessem a diákok tudásának elmélyülését a tananyag megtervezéséhez pedig a Hamburgi modellt választanám, mely a tapasztalatlanságomból adódó hiányosságok korrigálására adhatna nekem lehetőséget. Az így felhalmozódó tapasztalatok tükrében később valószínűleg más modellek elmeit is igyekeznék oktatási módszerembe beépíteni.

      Törlés