A blog
bejegyzéseket elolvasva nyugodt szívvel állíthatom, hogy az órán elhangzott
mondatok mindegyike valakinek megragadta a figyelmét, és ez a legtöbb esetben
nem csak, mint egy állításra való reakcióként jelent meg az írásokban, hanem
mint egy jó földbe hulló mag, megtermékenyítette a talajt, ahonnan újabb és
újabb növényi kezdemények csiráztak ki, melyet a csoport reagálásai tovább és
tovább nővesztettek.
A reflexiók többsége,
az információs társadalom szerepét emelte írásának középpontjába, mely azután
számtalan nézőpontból került elemzésre és értékelésre. Volt, aki az információ
társadalmat állította szembe a tudás társadalommal, volt aki szkeptikusan
viszonyult az egész új társadalmi jelenséghez, és blogjában arra próbálta meg a
figyelmet felhívni, hogy bár az információs technológia elterjedése szinte
bizonyos, de talán ez a technológia még sem fog az élet minden területén oly
mértékbe begyűrűzni, mint ahogy azt mi most az előrejelzések szerint gondoljuk.
Fontos elemként jelent meg a blogokban a kultúra kérdésköre, mely nem csak
magát az információs társadalom elterjedésének kulturális kihatásait vette
számba, hanem magának az információs társadalomnak a helyes és elvárható viselkedési
és etikai kérdéseire, elvárható normáira is igyekeztek az írások válaszokat
adni.
A legtöbb
írás, az órán elhangzottakhoz hasonlóan kulturális késésről beszélt hazánk
viszonylatában, mely elmaradottságot saját bőrünkön is érezhettük már akkor,
amikor a kurzus teljesítéséhez szükséges technikai feltételeket igyekeztünk
számítógépünk klaviatúráját nyomkodva megoldani. Szembetűnő volt, hogy a
csoport tagjai között, milyen hatalmas informatikai ismereti különbségek
vannak, és bár volt, akinek a technológiai háttér rendszerek használata
kezdetben nehézséget jelentett, szerencsére a csoport konnektivista rendszerben
való együtt működése, a kezdeti nehézségeken szépen lassan mindenkit
átlendített. Ezzel kapcsolatban fel is merült a kérdés, hogy az szép és jó,
hogy az erősebbek a csoportban segítik a gyengébbeket, de az erősebbek akkor,
hogyan fognak egy ilyen csoportba tovább fejlődni? A kommentek között erre az
egyik válasz az volt, hogy a gyengébb „láncszemeknek”
is lehetnek olyan gondolataik, mely az erősebb „láncszemekre” építő jelleggel hatnak, és így nem csak attól fog a
csoporttudás tovább növekedni, hogy a gyengébbek tudása erősödik, hanem attól
is, hogy esetleg új nézetek, új összefüggéseket és eredményeket is
teremtethetnek meg.
Nézeteim
szerint éppen a fent említett diskurzus volt az, ami leginkább az információs
társadalom kulturális működésének problematikáját gyakorlati oldalról
világította meg, mert hát miért is jó a tudásunkat megosztani, ha úgy érezzük,
hogy nem leszünk ettől többek. Ha egy csoportban vannak gyöngék és erősek,
akkor valójában miért is jó nekem, ha tanulmányaimat egy konnektivista csoport
tagjaként élem meg? Az egyik lehetséges választ már fentebb említettem, de
nézzük meg milyen egyéb érvek szólnak még e tanulási modell mellett. Számtalan
tanártól hallottam már, és ezt saját bőrömön is tapasztaltam, hogy amikor megpróbálunk
valamilyen tudást átadni, nem csak egy statikus ismeret átadás történik, hanem
a tudás azzal, hogy magyarázom a mindnél jobb érthetőség kedvéért, hogy
példákkal szemléltetem, mintha életre kelne, és tudása dinamikusan el kezd
növekedni, aminek hatásaként a tanár maga is azt éli meg, hogy tudása
gyarapodik. Egy másik nézőpontból is érdemes az erős és gyenge láncszemek
kérdését megvizsgálni. Egy konnektivista csoportban, ahol az információ jön –
megy, ahol egy új ismeret nyomán újabb és újabb kérdések merülnek fel, melyeket
a csoport igyekszik együtt és külön megválaszolni, állíthatjuk-e, hogy minden
egyes témában ugyan azok az emberek lesznek az erős illetve a gyenge
láncszemek? Mondhatjuk-e azt akkor, amikor a társadalom sikeres embereire egyre
inkább az a jellemző, hogy egy területen emelkedik ki tudásszintjük, vagyis
speciális ismereteik vannak és a reneszánsz ember sokrétűsége egyre inkább a
feledésbe merül? Szerény véleményem szerint egy csoportban, bármilyen véletlen
vagy nem véletlen alapon is szerveződik, az erős és gyenge láncszemek kérdése
állandóan változik, és épp ez a változó teremti meg szerintem a konnektivista
tanulás, az információtudomány létjogosultságának kiemelkedő jelentőségét.
Az internet és
a rajta futó programok használata feltételeznek egy fajta számítástechnikai
ismeretet, de hogy ezeknek a technikáknak a segítségével, milyen ismeretek
osztódnak meg az már egy másik kérdés. Ennek szellemében és eddigi rövidke
tapasztalatom alapján, azt tudom mondani, hogy a konnektív tanulás nagyon jó és
hasznos, és ha nem lenne a mai kor embere folyamatos időhátrányba terveihez
képest, akkor azt mondanám, bár kitudnánk a számítógépes technológiát a
konnektivist csoport együtt működéséből hagyni, és ezt a közös munkát
személyesen elvégezni. Szeretném látni a szemeket, amikor egy új gondolattól
felcsillannak, vagy hallani, ha valaki lelkes épp, merengő, vagy éppenséggel
bizonytalan. Persze tudom én erre a választ, hogy gyakorlatilag ezeket az
élményeket a gép előtt ülve is átélhetem, hiszen a technika mindehhez már
adott, de egyenlőre mégis nehéz elképzelnem, hogy jobb dolog lehet a gép előtt
ülve közösen dolgozni, mint személyes diskurzusokat folytatni, miközben pedig
tudom, hogy az előbbi sokkal hatékonyabb. A kérdés csak az vajon hosszú távon
melyik a kifizetődőbb, a hatékonyság vagy a jó közérzet? – de az erről való
gondolataimat, most megtartom magamnak, viszont arra biztatok minden kedves
olvasómat, hogy magában azért gondolja ezt végig.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése