A mai
bejegyzésemmel egy kicsit könnyedebb hangvételre szeretnék váltani. A mai témát
a tanévkezdés ihlette. Szerencsére napjainkban egyre több szülő ismeri fel,
hogy milyen fontos a gyermekek készségeinek célirányos fejlesztése. Ez az
óvodás korúaknál leginkább a mozgáskészség fejlesztésében mutatkozik meg. Bár legtöbbször
nem is annyira a tudatos mozgásfejlesztés a fő cél, hanem sokkal inkább csak
az, hogy a gyermek hatalmas mozgásigényéből fakadó energiáját le tudja vezetni.
Ennek ellenére szerencsére vannak olyan szülők is, akik határozottabb
elképzelésekkel és célokkal keresik csemetéjük számára az ideális mozgásformát.
Én nekik szeretnék egy kis segítséget nyújtani.
Az óvódás korú
gyermekek mozgáskultúrájának fejlesztésére a kínálat hatalmas. Lehet találkozni
hastánccal, modern tánccal, klasszikus balettal, jazz balettal, hiphop
tánccal, versenytánccal és még sorolhatnám a különböző megnevezéseket… Lényegre
törően a lehetőségek tárháza óriási, de vajon melyik lehet a gyermek számára
legideálisabb? Bár úgy festhet, hogy ezt a kérdést nehéz megválaszolni,
szerencsére mégsem akkora ördöngösség dűlőre jutni.
Egy jó
tánctanár tisztában van vele, hogy egy óvodás korú gyermek koordinációs készsége
még fejletlen, így ilyenkor a legfontosabb feladat leginkább az, hogy a gyermek
megismerhesse és felfedezhesse saját kis testének mozdulatait, lehetőségeit és
határait. Ez a felfedező út akkor a legérdekesebb, ha minél többféle irányból
közelíthető meg. Ehhez viszont szükség van a különböző mozgásstílusok
variálására. Ha csak egyfajta stílusú táncot tanítunk, akkor bár bizonyos
mozgáselemek nagyon látványosan képesek fejlődni, mások viszont felfedezetlenül
maradnak. Olyan ez, mintha valaki csak mindig ceruzával rajzolna, és soha sem
tapasztalná meg, hogy milyen lehetőségek vannak, mondjuk a pasztellkrétában
vagy az olajfestékben és bár rajzkészsége fejlődne, de igazán soha sem teljesedne
ki.
Akkor lehet jó
táncosokat, mozogni szerető embereket nevelni, ha segítünk feltárni nekik a mozdulatainkban
rejlő szépséget és technikai lehetőséget, ha kezdeti próbálkozásaikat nem szorítjuk
merev stíluselemek közé. Hagyni kell a kibontakozást és majd az így kialakult
erősségek és érdeklődési kör szellemében tovább lépni, stílust választani. Ennek
szellemében kis korban nagyon fontos az esztétikus és kontrollált mozdulatok
mellett, a könnyedebb és játékosabb mozdulatok oktatása, épp úgy, mint a torna-és
hajlékonyságot fokozó mozdulatoké. De nemcsak a mozgáskoordináció fejlesztése
miatt szerencsés a mozdulatok milyenségét és dinamikáját variálni, hanem a
gyermekek figyelmének fenntartása miatt is. Az óvodás korú gyermekek nehezen
figyelnek huzamosabban egy dologra, viszont ha folyamatosan új stílusokkal és
kihívásokkal találkoznak, akkor sokkal könnyebben tudnak egy 45 perces órát végig
dolgozni.
Kedves szülő,
gyakorlatilag mindegy, hogy óvodás gyermeke számára milyen megnevezésű táncórát
választ, ha jó szakemberre talál. Hívják bárhogy is az adott táncórát, a
mozgáskoordinációt minden táncstílusnál ugyan olyan fontos megalapozni és az
ehhez vezető út adott, nem igazán variálható. Ha azt látja, hogy az órán
sokféle mozgáselem, különböző dinamikájú feladatok és játékos mozgás mind
egyszerre van jelen, akkor joggal feltételezheti azt, hogy gyermeke olyan tudást
sajátít el, mely a későbbiekben jó alapot szolgál majd bármilyen táncstílushoz
vagy sporthoz.
Kívánom, hogy a neked legszimpatikusabb tanárt találd meg és élj meg szép pillanatokat!
Vidó Judit
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése