Írásomban
arra a kérdésre keresem a választ, hogy vajon az internet világa, a web 02.
alkalmazások, a közösségi oldalak élménymegosztó funkciói, a tudományos
technológiára építő csoportok, illetve az elektronikus tanulás elősegítheti-e a
hagyományos média orgánumokkal szemben, a popkultúra egyeduralma mellett, a
klasszikus és a napi kultúra újbóli szélesebb körben való megismertetését,
értékeinek megértését, és megőrzését. A saját kreativitásunkkal összeállított
elektronikus formában megjelenő tartalmak a különböző alkalmazásokban,
változtatnak-e a média popkultúrára építő hagyományán, elősegítik-e majd egy
szélesebb kulturális nézőpont létrejöttét, gátat szabva a globális kultúrából
fakadó egyre uniformálisabban viselkedő művészeti ágak térhódításának.
Az elmúlt
száz évben a technika fejlődése, olyan intenzív globális folyamatokat indított
el világszerte, mely eltörölte az országok közötti távolságot, megteremtve a
különböző kultúrák közötti hihetetlen gyors információáramlást, mely nem csak a
társadalmak gazdasági életében, hanem a művészetekben is hatalmas változásokat
idézett elő. A II. világháborút követő néhány évtized, a jóléti államok
kiépülésének időszaka. A gazdaság és szociális biztonság illetve a technika
rohamos ütemű fejlődése megteremti ezekben az államokban, a fogyasztói
társadalmat, ahol már nem a szokások és hagyományok köré épül fel a társadalom,
hanem maga a fogyasztás határozza meg a társadalmi struktúrákat, és a
viselkedési mechanizmusokat.
A modern
fogyasztót olyan telhetetlenség jellemzi, amely örökösen újjászülető vágyak és
igények alapvető kifogyhatatlanságából ered és ennek hatására a művészetekben
az elit és a népi kultúra mellett megszületik a populáris kultúra, mely ezeket az
új és mohó vágyakat hívatott kielégíteni. A pop art irányzat átveszi a
fogyasztói társadalom tárgykultuszát, annak ürességét, bárgyúságát,
tartalmatlanságát. Ledönti a műtárgy, a művészi alkotás kultuszát, és a művészi
tehetség bálványozását. Tudatosan vizsgálja a tömegtájékoztatási eszközök
szerepét és használja fel saját céljaira és ennek hatásaként főleg az
előadóművészetekben elkezdenek azok a popsémák kialakulni melynek segítségével
ezek a kultúrtermékek egyre kiszámíthatóbban válnak eladhatóvá és melyeket a
média is előszeretettel használ fel saját céljaira. A klasszikus és népi előadó
művészet egyre jobban háttérbe szorul, egyre ritkában kapnak teret a tv-ben és
rádióban, előidézve így azt a helyzetet, hogy számos ember nő fel úgy, hogy az
elit és a népi kultúrával alig találkozik, így mélyebb kötödése sem alakulhat
ki.
Ha a
tudástársadalomban az információt helyezzük a középpontban, és azt módjuk, hogy
ezen társadalmak működésének fontos eleme az információ megosztása, a közös
tudás fejlesztése és gyarapítása, akkor ezt a gyakorlatot a művészeteknek is
követniük kell azzal, hogy nem csak a sekélyes és mindenki által jól ismert
populáris termékek helyeződnek a korábbi gyakorlattal ellentétben az előtérbe,
hanem a tudásgyarapodás céljával fellépő társadalomnak igénye fog formálódni a tradicionális
értéket közvetítő kultúrára is.
Vajon tényleg
ilyen egyszerű lenne a kulturális élet jövőbeni változását előre
diagnosztizálni? Gondolhatjuk-e azt, hogy a tudástársadalmak információ éhsége
az élet minden területére kiterjed majd? Lehet-e a magas kultúra ismerője egy
szélesebb néptömeg, amikor ez a kultúra mindig csak egy szűk rétegű elit
igényeit szolgálta? Válhat-e a népi kultúra, mely hosszú évszázadokig széles
néptömegek életét tette színesebbé és boldogabbá valaha is a popkultúra
riválisa? Vagy az információs társadalom nélkül is telítődhet az emberiség
ezzel a globális szinten uniformalizálódott popkultúrával, mely egyre kevésbé
képes magát megújítani? Sajnos ezekre a kérdésekre jelenleg nem tudom a
választ, de azt nyugodt szívvel állíthatom, hogy egy valóban tudásra és
információra építő társadalomtól joggal várható el, hogy a művészeti kultúrában
is új utakon kezdjen működni függetlenül attól, hogy maga a technológia melyre
épül, a globális folyamatoktól aligha távolodhat el.
Jól tükrözi a
jelenlegi popkultúra egyeduralmát az a jelenség, mikor egy kedvelt pop előadó
felvételét osztom meg a közösségi portálomon, akkor számos megerősítést kapok,
míg ha egy klasszikus vagy egy kevésbé populáris műfajú szerzeményt teszek
közkincsé, azt szinte soha senki sem „like”-olja. De legalább van lehetőségem
olyan képzőművészeti és előadó művészeti produktumokat megmutatni, illetve akár
kommentálni, melyeket eddig csak kevesen ismertek és láttak, és talán idővel az
ilyen és az ehhez hasonló cselekedetek hatására egy szemlélet változás is elindulhat.
Természetesen
más nézőpontból is tekinthetünk erre a problematikára. A transznacionális
médiavállalatok által közvetített kultúripari termékeket (életmód, zene, tánc
stb…), egységesen jellemzi az amerikai tömegkultúra és az amerikai életstílus
eszménye, standardizált tartalom és közönség szegmentáció a széles piaci
értékesítés érdekében. A globalizáció
területenkívüliségének remek eszköze az internet. A világ bejön a lakásunkba,
és megváltoztatja a privát otthon hangulatát, lehetőséget teremtve arra, hogy
betekintsünk más népek művelődési és kulturális szokásaiba. A globális kultúra
egyfajta hibrid, amelyben különös módon keverednek a lokális identitások és a
globális minták színei, mely a mai tánc és zenei világban jól tükröződik. Ez a
sokszínűség, illetve popularitás vezet ahhoz, hogy a mai tudásalapú társadalom
jelentős része távolodik el a magas kultúrától, ízlésvilágát és szellemi
gyarapodását elsősorban a tömegkultúra termékeivel elégíti ki, melynek hatására
a kultúra hagyományos formája felbomlik.[1]
A 20. században
egyetemlegesen megváltozott a kultúra helyzete, mind mennyiségében,
szerkezetében és értékviszonyaiban egyaránt. A föld népessége az elmúlt
században sokszorosára nőtt, miközben a rögzítés, közvetítés és a terjesztés új
eszközei megsokszorozták a társadalomban kerengő kulturális objektivációk
számát. Ezen objektivációk hatására az embernek több azonosságtudata is képes
kialakulni, megszüntetve az egyetlen identitás parancsát, mely identitás talán
színesebbnek tűnik, mint korábban volt, mégis összességében inkább
világviszonylatban uniformizációt idéz elő. A kultúrák keveredése és az információ
mennyiségnek ez a rohama magával hozza a kultúra szerkezetének átalakulását,[2]
melynek jövőbeni alakulását az információs technológia várhatóan tovább fogja
módosítani.
[1] Bayer József: Globalizáció és
civilizációk. http://www.matud.iif.hu/02jun/bayer.html
2009.07.30. A Magyar Tudományos Akadémia folyóirata
[2] Vitányi Iván: A 20. század kulturális
kihívásai. Ezredforduló 2004. 3-4. szám
Kedves Judit, szerintem a válasz igen és nem. Az internet bizonyos szempontból demokratikus eszköz, tehát a magaskultúra művelői is publikálhatják, közkinccsé tehetik műveiket, míg a TV és rádióközvetítések jelentős reklámértékkel bírnak, így sokszor a nézettség a döntő. Ehhez azonban az kell, hogy megosszák ezeket a tartalmakat, itt azért szerzői jogi és akár anyagai kérdések is szóba jöhetnek. A nem pedig talán azért mert attól, hogy fent vannak ilyen típusú tartalmak, még nem biztos, hogy érdeklődőket, igényeket generálnak, így a digitális nemzedék sem biztos (sőt, szerintem biztos, hogy nem) fordul az ilyen típusú tartalmak felé. Ehhez kevés az internetes megjelenés, ehhez a családi és iskolai hagyományok, nevelés szükséges. Ahogyan írtad, az internet egy technológia.
VálaszTörlés