A hét témája
az információs társadalom és oktatás, melynek kapcsán azt vizsgáltuk, hogy a
technika miképpen képes megváltoztatni a hagyományos tanulás/tanítás
paradigmáit, és ezek a változások vajon milyen irányba és hogyan változtatják
meg tanulási lehetőségeinket illetve szokásainkat. A hagyományos és az új
progresszív tanulási környezet a tanulási/tanítás didaktikáját tekintve a két
véglet, melynek jelentős különbségeit az alábbi táblázat foglalja össze.
Tradicionális tanulási környezet
|
Progresszív tanulási környezet
|
Tények, szabályok, kész megoldások
|
Készség, kompetencia, jártasság
|
Zárt, kész tudás átadása
|
Egész életen át tartó tanulás-képesség
|
Forrás: iskola, tanár, tananyag
|
Különböző források integrációja
|
Tanári instrukció dominanciája
|
Inspiráló tanulási környezet, önálló
|
Kötött tanterv
|
Projekt alapú tanulás
|
Tanulás= fáradságos munka
|
Tanulás= érdekes vállakozás
|
osztályterem
|
Könyvtár és tantermen kívül
|
osztálykeret
|
Könyvtár és tantermen kívül
|
Homogén korcsoport
|
Heterogén korcsoport
|
Iskolán belüli csoport
|
Iskolás közötti virtuális csoportok
|
alkalmazkodás
|
Kreativítás, kritika, innováció
|
Külső szabályok követése
|
Belső szabályok kialakítása
|
Megfelelés a tanárnak
|
Megfelelés a standardoknak
|
Zárt, monomediális környezet
|
Nyitott, hipermediális környezet
|
Természetesen
számtalan oktatási stílus és módszer létezik, amelyek e két véglet között helyezkedik
el, hiszen ez a két szögesen egymástól eltérő módszer valójában egy
képzeletbeli egyenes két végpontja jelenleg. Én abban a szerencsés helyzetben
vagyok, hogy tanulóként megtapasztalhattam ennek a képzeletbeli egyenesnek mind
a két végpontját, illetve a köztes tartományokból is gyűjthettem
tapasztalatokat, így kialakult bennem egy kép, hogy ezek a merőben más oktatási
módok mikor és miképpen segítik elő vagy hátráltatják tudásom gyarapítását. Bár
a progresszív tanulási környezetben való tanulással csak ebben a félévben
találkoztam először, így hosszú távú hatásairól még nem tudok beszélni, mégis
nagy és ígéretes kalandnak tűnik számomra, hogy részt vehettem benne.
A konnekt
csoport munkája, önszervező tanulási módja, az internetes alkalmazások használata,
a tanári instrukciók hiánya az oktatási folyamatban, mind-mind új és érdekes
távlatokat nyitottak meg bennem a tanulásról illetve tanításról való
gondolatmenetemben, és biztos vagyok benne, hogy ez az újfajta szemlélet mely a
folyamatban való részvétel segítségével alakult ki bennem, számos módon fogja
támogatni jövőbeli tevékenységeimet. Éppen ezért úgy gondoltam, hogy a mostani
írásomban saját tapasztalataimat osztom meg, magáról a konnekt csoportban átélt
tanulási élményeimről, mégpedig Kovács Ilma tavalyi esettanulmányának
segítségével, melyet az előző évfolyam konnektivista oktatási módszerekre épülő
kísérleti kurzusáról készített[1]. A
2011-ben végzett kísérlet bár nagyvonalakban sok egyezést mutat a mi
kurzusunkkal, mégis találunk benne változásokat, melyek valószínűleg a leszűrt
tapasztalatok, illetve a modell didaktikai fejlődése indokol.
Pár szó a
különbségekről: még 2011-ben a konnektivista módszernek csak 6 hetet szántak a
kurzusból, addig mi a konnektivista munkát a teljes kurzus alatt végezzük. Nekünk
nem volt szakirodalom megadva az előző csoporttal szemben, illetve a LinkedIn
profil létrehozása sem volt számunkra kötelező. Talán a mennyiségben is vannak
változások, de sajnos erről nincs adatom. Ennek ellenére úgy gondolom, hogy a
2011-es kutatás során Kovács Ilma kérdéseit, melyet a konnektivista módszerrel
tanuló hallgatóknak tett fel, nekem is érdemes megválaszolnom, mellyel talán
saját magam számára is segít meghatározni, hogy mit is jelentett nekem a
konnekt csoportban való részvétel. De még mielőtt meg adnám a válaszokat pár
szóban ismertetném a konnektivista kurzus legfőbb jellemvonásait.
A kurzus:
·
ahol nincs (jelen a) tanár,
- ahol nincsenek időben kötött előadások vagy szemináriumok,
- ahol nincs előre megadott tartalom,
- ahol nem kötöttek a kidolgozandó tárgyi és tételes területek,
·
ahol nem csak egyéni célok ösztönzik a
hallgatót,
·
ahol van követelményrendszer,
- ahol a Hallgatók önállóan dolgoznak ugyan, de mégis csapatot alkotnak,
- ahol a „közös” tartalmat maguk a Hallgatók „közösen” hozzák létre a tanár által kiadott téma megjelölését követően,
- ahol folyamatosan és/de akkor tevékenykedik mindenki, amikor ráér és tud,
- ahol a résztvevők igazi szakmai tudása és irányultsága szabadon bontakozhat ki,
- ahol (az egyéni célok mellett) közös célok és képzési érdekek dominálnak.[2]
Kovács Ilma: Esettanulmány a tanulás új módjáról 2011-ben - konnektivista oktatási módszerekre épülő kísérleti kurzus interjú kérdései, melyet a kutatás során a kísérletben résztvevő hallgatók válaszoltak meg és amelyekre most én is megadom a saját válaszaim. Mivel a felmérés során fontos nézőpont volt, hogy a kísérletben résztvevő hallgató nappali vagy levelezős volt-e, ezért én is fontosnak tartom magamról elárulni, hogy én levelezős első éves hallgató vagyok, aki a kurzust előbb vette fel, mint ahogy az a minta tantervben van.
Kovács Ilma
kérdései:
Igényelt
volna több oktatói irányítást?
·
Csak a technológia használatában
Mely
területeken „érezte az egyedüllétet”?
·
Technikai/technológiai területen: igen
·
Tanulásmódszertani területen: nem
·
Tartalmi megoldások során: nem
Mely feladat
elvégzése során érezte, hogy „milyen jó, hogy tud önállóan tanulni”:
·
Általában így éreztem
Tanult-e a kurzus
alatt?
·
Igen.
Mit tanult a
kurzus alatt?
·
Technikai/technológia ismereteket (ugyanis sok
hiánnyal indultam és később is küszködtem vele. Hiányosságaimat ismerősök
segítségével küzdöttem le).
·
Felfedeztem a blog írás szépségét, és élveztem
az online felületen a jelenlétemet.
·
Kellemes meglepetés volt számomra, hogy egyes
csoporttársaim milyen komoly hozzáállással végezték ezt a tanulási módot, és
milyen pozitív visszajelzéseket küldtek az új gondolatok megszületésére,
illetve az egyéni nézőpontokra.
·
Összességében nekem nagyon tetszett a csoportban
uralkodó munkaszellem.
Hogyan
tanult akurzus alatt?
- Megnézte a témakört; kiválasztottam azt, ami tetszett, amihez kedvem volt; tájékozódottam a neten; részeket másoltam ki hivatkozással; figyeltem a többiek írását, illetve saját gondolataimat is megosztottam.
- Wordben jegyzetelgetve írom meg a blogot általában egy nekifutásra és utána másolom át.
- Képeket nem használok.
- A második bejegyzést mindig a csoport többi tagjának az írása ösztönzi.
Mennyi időt töltött a
különböző feladatokkal?
Blogbejegyzés
megírása:
·
összesen kb. 2-3 óra
Komment
elkészítése:
·
3-4 óra;
Twitter:
·
Kampányszerűen, nem folyamatosan használom
Webinárium:
·
Az anyag összeállítása egy nap volt, a technika
leküzdése további 2 nap
Facebook
használat:
·
naponta többször is használom
Tanulásnak
tartja-e ezt a tanulási formát?
·
Igen.
Hogyan
látják a kurzus alatt végzett munkájuk és a képzés többi részének a viszonyát?
A kurzus tartalmi
kapcsolódása szintjén:
Helyén
van-e:
·
Igen.
Korábban
kellett volna:
·
Nem. (bár én egy évvel korábban vettem fel)
A technikai/technológiai
szempontot figyelembe véve:
Jókor van-e:
·
Nem, (bár én még csak elsős vagyok, és korábban
vettem fel).
Korábban
kellene:
·
Igen, mert nem szerencsés ha a szakdolgozattal
egy időre esik ez a sok munka.
Hol a helye
egy ilyen tanulási módnak az andragógus képzésben?
Vegyes
válaszok:
- 2. félében a legjobb, de ezt megelőzően kellene az 1. félében erre felkészítő kurzust indítani, azok számára, akik nem rendelkeznek a megfelelő informatikai kompetenciákkal.
- A felnőttképzésben az e-learning és a távoktatás egyre nagyobb teret hódít meg magának, ezért fontos ez az óra, illetve az önképzés szempontjából is nagyon hasznos.
Hogy látja a
Hallgató saját tanulása iránti felelősségének a kérdését ebben a tanulási
módban?
- Csak tőlem függ, hogy miképpen használom ki a csoport tudásában rejlő lehetőségeket, illetve, hogy milyen mélységben veszem komolyan a feladat megoldását és fejlesztem tovább a tudásom.
Új típusú
tanulásirányításban részesültek e tanulási mód keretében. Hogyan és hol érezték
ennek megnyilvánulását a kurzus során?
·
Folyamatosan éreztem, hogy újszerű, amit itt mi csinálunk, és én
alapvetően nyitott vagyok az új dolgok megismerésére.
Kapott-e
hasznos tartalmat a Kollégák „anyagai” révén?
·
Igen.
Lehetett
volna „mindazt”, ami tartalom, könyvtári vagy internetes anyagokból megszerezni
és megtanulni ugyanannyi idő alatt?
- A törzsanyagot mindenképpen meg lehetet volna tanulni akár rövidebb idő alatt is, viszont megismerni mások gondolatait és diskurzust folytatni a témában valószínűleg nem, és akkor a válaszom ennek szellemében az, hogy nem lehetet volna ezt az anyagot más formában megtanulni, hiszen ezt mi együtt állítottuk elő olyanná, amilyen aztán lett.
Csak a
tartalom irányítását kapta társaitól?
- Nem.
- Módszereket is tanultunk egymástól.
- Illetve technikai eszközök, és technológiákban való segítséget is.
- És nagyon sok kedves figyelmességet.
Mit tanultak
még, miben irányították még a többiek?
- A téma kifejtésének mélységében.
- A leírások, kifejtések stílusában.
Milyen
szerepet tulajdonítanak a twitternek?
- Én nem éreztem rá twitterezés izére, nekem nem volt fontos
Mi a szerepe
az önállóságnak, az önálló tanulásnak ebben a tanulási módban?
·
Önállóság nélkül nem lehet ebben a tanulási
folyamatban részt venni.
Az ún.
konnektivista önképzőkörben kifejtett munka során: mit lehet „tanulásnak” nevezni?
·
Az újfajta gondolkodásmódot és a szemléletet.
- Az információkat, amit kaptak.
- Azt az információt, amire rá lehetett érezni a „másik” munkája hatására.
- Alapvetően minden feladat tanulást jelentett.
- Másként kellett ehhez a munkához hozzáfogni, és ezt be lehetett gyakorolni.
- Rugalmasan kellett váltani, és esetleg változtatni menet közben.
- Meg lehetett tanulni felelősséget vállalni:
- a témaválasztásban,
- a mások munkájának kiegészítésében,
- a témák kikerekítésében,
- a közös gondolkodásban,
- Meg lehetett tanulni „hogyan történik a személyiség fejlődése.”
Alkalmazhatónak
tartja ezt a tanulási módot más képzésekben is?
·
Igen.
- Szerintem Ma és doktori képzésben bármilyen szakon lehet alkalmazni
- kutatási feladatok kidolgozásában is nagyon jól működhet
Hajdanán
volt ilyen: Oktatási feladatok tudatosításának az elve: pl.
- Az oktató kijelöli a feladatot.
- Az oktató tudatosítja a Hallgatóban, hogy mi a cél.
- Az oktató tudatosítja a Hallgatóban, hogy mit kell elérni? = Mi a követelmény?
- Az oktató jelzi előre az ellenőrzés és értékelés módját, helyeit stb.
Mivé lesznek
ezek az elvek?
Hiányzik a
(folyamatos) oktatói ellenőrzés?
- Nekem nem hiányzott az oktatói ellenőrzés, hiszen a csoporttól megkaptam a visszajelzéseket.
Milyen
irányítást és milyen értékelést szeretnének a jövőben (hasonló kurzus esetén)?
- Megfelelő számomra a mostani is.
Fejleszti-e
ez a tanulási mód a hallgató önállóságát és önirányító képességét? Szerintem
ugyanis ellentmondásosan kettős jelenségről van szó az elektronikus eszközökkel
végzett tanulás során:
a. megkövetel
egy bizonyos mértékű
önállóságot és „valamilyen” önirányítási szint meglétét is,
b. és/de
feladata is az önállóság és az önirányítás fejlesztése is, mivel képzési
folyamat részeként jelenik meg.
·
Igen egyet tudok ezzel érteni
Az „önálló
tanulás” megfogalmazása Bárdos Jenőtől:
„Nem azt
jelenti, hogy valaki egyedül tanul, hanem egy olyan magatartásforma
kialakítását igényli, amelynek segítségével a tanuló a tanulás folyamatára,
tartalmára reagál, az egész folyamatot figyelemmel követi és értelmezi.”.
Bárdos
szerint (aki HOLEC-ra hivatkozik) az önálló tanulás jellemzői lázadást
jelentenek a jelenléti képzéssel szemben.
Miért? Mert
az önállóan tanuló egyén felelősséget vállal saját tanulásáért, menedzseli a
saját tanulását, hiszen állandóan döntenie kell: a célok kijelölésében, az
időszerkezet és a tanulási sebesség és ritmus meghatározásában, gyakran a
tartalom (információk) kiválasztásában, az önellenőrzésben és önértékelésben
stb.
Mennyire fogadható el ez a felfogás?
Mondhatjuk-e
azt, hogy a konnektivista tanuláselmélet szellemében a tanulás során
megvalósulhat az önálló tanulás – új technológiák optimális felhasználásával
történő – sajátos kiteljesedése?
·
Igen.
Utolsó
kérdésem: minek nevezhető ez a kurzus, mi a kurzusnak a műfaja?
a. Oktatási
(tanítási) forma? (A tanítási-tanulási folyamat szervezett megvalósításának
összessége.)
·
Szerintem ez is egy oktatási forma, hiszen nem magunk választottuk ki a
témákat, hanem adott volt miben kell elmélyedni és min kell elgondolkodni.
b. Tanulási
forma?
·
Mindenképpen tanulási forma, hiszen a tudása a tanulónak ezzel a
módszerrel is gyarapodik
c. Tanulási
technika? („Azoknak a módszereknek,
eljárásoknak az összessége, amelyekkel a tanulás megvalósul. Magában foglalja
mindazokat a gondolkodási és cselekvési műveleteket, melyek a tanulás
gyakorlati lefolyását kifejezik és megvalósítják, s a tanulási feladattól
függően egységes műveletsorokká rendeződnek.” Felnőttoktatási Kislexikon)
·
Természetesen tanulási technika is, hiszen adott az eszközhasználat.
d. Tanulási
mód?
·
Igen.
[1] Kovács Ilma: Esettanulmány
2011. http://www.oktatas-informatika.hu/2011/12/kovacs-ilma-esettanulmany-a-tanulas-uj-modjarol-2011-ben
2012-04-18
[2] Kovács Ilma: Esettanulmány
2011. http://www.oktatas-informatika.hu/2011/12/kovacs-ilma-esettanulmany-a-tanulas-uj-modjarol-2011-ben
2012-04-18
Kedves Judit, nagyon érdekesnek találtam, hogy végigmentél az interjú kérdésein. Nem gondoltam végig az összes kérdést a saját szempontomból, egy valami volt, amin megakadt a szemem: "Nekem nem hiányzott az oktatói ellenőrzés, hiszen a csoporttól megkaptam a visszajelzéseket." - Nekem igencsak hiányzott, hogy valaki szakmai szempontból is véleményezze, ellenőrizze, amiket írok. Persze a csoporttársak véleménye is is felhívta a tévedésekre a figyelmet, de azért nem vagyunk a témák szakértői. Hiányzott az is, hogy valaki a szakmaiság medrében is tartsa a bejegyzéseket, ha esetleg elkalandoznánk, főleg a kommenteket. Persze Fehér Péter tanár úrra ebből a szempontból mindig számíthattunk.:-)
VálaszTörlés