Megtört végre
a jég, most először ülök le úgy a gép elé, hogy nagy kedvet érzek hozzá, hogy
blogot írjak, és kíváncsian várom, hogy gondolataimra a csoporttársak miképpen
reagálnak majd. A témám még mindig a konnektivizmus. Ollé tanár úr
inspirálásának köszönhetően meghallgattam ma két előadást is a témában, mely
előadásokban hazánk jeles pedagógiában jártas szakemberei folytattak
eszmecserét és vitatták meg a konnektivizmusról szóló gondolataikat. Először a
Pedonline 11.05.16. előadást néztem meg az ustream-en ahol Ollé János, Fehér
Péter, Kulcsár Zsolt és Vass Vilmos értekezet a témáról. A második előadás
pedig egy kerekasztal beszélgetés volt a konnektivizmusról, az MTA
szervezésében. Sajnos itt az előadás eleje lemaradt a felvételről, így a
résztvevők kiléte egyértelműen nem derült ki számomra, ugyanakkor a témához
való hozzáértésük teljesen egyértelmű volt. Nem tagadom, nagyon élveztem, ahogy
mindkét beszélgetésben egymásnak feszültek a gondolatok, amik hol egyetértésbe
torkolódtak, míg máskor holtponton maradtak és élvezettel lubickoltam a
különböző látásmódok megismerésében, melyekkel hol azonosultam, míg máskor
inkább vitatkoztam volna. Természetesen nem tudományos szinten, hanem csak
saját tapasztalatimra támaszkodva és akkor is csak nagyon halkan vitatkoztam
volna egy-egy kérdésről, mindenesetre ennek köszönhetően elindult bennem egy
gondolatsor magáról a konnektivizmusról melyet ebben az írásban igyekszek majd
kifejteni.
Az
előadásokban a szakemberek abban azonos állásponton voltak, hogy egy jól működő
konnektivista tanulásban a résztvevőknek erős belső motivációval kell
rendelkezniük, elkötelezetnek kell lenniük a témával kapcsolatban, fontos a
téma mélységeinek feltárása és az azzal kapcsolatos gondolatok megosztása a
csoport többi tagjával, melynek eredményeként tud majd egy új tudás létrejönni
és ez az amiért érdemes egy konnektivista csoport tagjává válni. A
konnektivista csoportok alaphelyzetből érdeklődés alapján szerveződő csoportok
intézményi keretek nélkül, akiket csak a közös téma iránti szenvedély kovácsol
egy tanuló közösséggé. Ennek ellenére a gyakorlatban már megjelent az
intézményi keretek között zajló konnektivista tanulási módszer is, melynek
egyik oka, hogy gyakorlati tapasztalatok legyenek szerezhetők egy ilyen csoport
működésének milyenségéről. Ezzel ugyan a spontán tudásra épülő, belső
motivációtól vezérelt csoport kialakulás ugyan sérül, ennek ellenére a
szakemberek véleményével egyet értve én is azt gondolom, hogy annyira még sem
sérül, hogy ne lenne vele érdemes foglalkozni. Éppen ezért az alábbiakban
szerény gyakorlati tapasztalataimra és élénk fantáziámra támaszkodva
megpróbálom kifejteni saját elképzelésemet arról, hogy miért és hogyan
használnám én a konnektivizmus a felsőoktatásban.
Az első komoly
érvem, ami a konnektivizmus használata mellett szól a felsőoktatásban, az maga
az elmélyülés. A konnektivista módszer nagyon jó út egy témában való
elmélyülésre, ami viszont teljesen egybevág az egyetemi képzés céljával is,
ahol szintén az elsődleges szempont egy szakterület illetve egy tudományterület
széleskörű megismerése. Véleményem szerint a jelenlegi MA képzés szintje az a
terület, ahol leginkább helye van a konnektivizmusnak, mivel itt már életkorból
fakadóan a tanuláshoz való hozzáállás jelentős mértékű pozitív változásokon
megy át, illetve már jelentős tanulási és élettapasztalatok is vannak, melyek
képesek tovább segíteni a konnektivista tanulási mód sikerességét. Újfent saját tapasztalatomra támaszkodva azt
mondom, hogy a konnektivista oktatás módszerét a második szemeszterben érdemes
elkezdeni, mégpedig pontosan úgy, mint ahogy ezt a mi kurzusunkat is Ollé tanár
úr vezette. Én csak egyetlen dolgon változtatnék tapasztalataim alapján,
mégpedig a kurzus során több facitáló impulzust adnék a hallgatóknak, de nem
azért mert azt érzem, hogy a jelenlegi képzés folyamán erre nekem szükségem
lett volna, (bár biztos ártani nem ártott volna), mivel egyet értek a tanár
úrral abban, hogy ebben a helyzetben így volt egészségesebb, hanem azért mert
én ezt a kurzust csak egy bevezetőnek tekinteném, ahol a hallgatók
megtanulhatnák, hogy mi is az a konnektivizmus, hogyan is kell ezt jól
csinálni, mi is az értelme, hogy aztán erre a tudásukra támaszkodva tudják
további tanulmányaikat felépíteni.
Pontosan mire
is gondolok? Nem kevesebbre, mint, hogy az MA képzés teljes további
szemesztereit, azaz a 3. és 4. szemesztert konnektivista módszer szerint
lehetne megszervezni. A téma ugyebár adott esetükben az andragógia és ez az
adott téma nem csak a képzéshez tartozó tárgyakat szervezi maga köré, hanem egy
adott érdeklődést is, mely tökéletesen megfelel egyben arra is, hogy a
konnektivizmus tárgya legyen. Tehát míg az első év az alapozás, egy szakterület
alapozás, addig a második év már maga az elmélyülés, melyet mi sem támaszt
jobban alá, mint hogy a szakdolgozatnak is ebben az időben kell megszületni. A
különböző andragógia tantárgyak konnektivista módszerben való feldolgozása, nem
csak azt teszi lehetővé, hogy mindenki arra területre fordítsa figyelmét, ami
számára leginkább érdekes, hanem ahhoz is jó lehetőséget teremt, hogy magáról
az andragógiáról való gondolkodásmódok, mindnél szélesebb körben nyerjenek
megismerést. Itt már a tanári facilitásnak én nem sok szerepet szánnék, hiszen
ekkor már kialakulna a konnektivista tanulási gyakorlat, a szakma szeretet,
melyet mindenki a számára legkedvesebb irányból tárhatna fel. Természetesen
maga a végcél a szaktudás illetve annak a tükre maga a szakdolgozat is jelentős
motivációs erőként működne elképzelésem szerint, mely tovább segítené a
konnektivista oktatás kiteljesedését.
Abban az
esetben, ha egy egész évet és minden tantárgyat bevonva lehetne konnektivista
szemléletben tanulni, megszűnne az a frusztráció, hogy már megint csak egy
tantárggyal foglalkoztam, pedig még van jó néhány amire időt kéne szánni. A
másik számomra fontos dolog ebben a struktúrában, hogy a bevezető kurzus
esetében, ahol magát a módszert sajátítják még csak el a hallgatók véleményem
szerint, hagyni kell lehetőséget az érzelmi kitöréseknek is, melyet ugyanakkor
érdemes szerető és támogató magatartással kezelni. Hagyni kell a kezdeti
időszakban az érzelmek felszínre kerülését, hiszen ez az új helyzet sokak
számára okozhat kezdetben frusztrációt, félelmet az újtól, a meg nem ismert
elvárásoktól, és csak miután ezek a frusztrációk megjelentek és orvosolva
lettek így vagy úgy, csak eztán jöhet egy megnyugvás, ami feltétele az
eredményes teljesítésnek. Mindenkinek meg kell küzdeni az új helyzetben feltörő
érzésekkel, ehhez kell a tanári támogatás, a motiváló segítség és
visszaigazolás, illetve iránymutatás, hogy a hallgató képes legyen beletanulni
az új helyzetbe, amit aztán majd eredményesen lesz képes alkalmazni.
Így
elképzelésem szerint a konnektivizmus képes lenne jelenlegi szintjéről magasabb
fokra kerülni, hatékonyabban beépülni a tanulási folyamatokba, miközben talán
számos tanuló számára teremtenék meg a sikeresség érzetét abban, hogy képes
tanulmányát saját motivációjával és érdeklődési körének megfelelően
eredményesen irányítani.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése