Az
előző blog bejegyzésemben elkezdtem összehasonlítani a konnek csoportmunkát a
hagyományos csoportmunkával. Megvizsgáltam, hogy a hagyományos csoportmunka
miben mutat egyezést illetve eltérést egy konnektivista csoportmunkától
jellemzőit, célját, kialakításának szempontjait, szervezési és irányítási
elveit, előnyeit figyelembe véve. A mostani bejegyzésemben ezt az elemzést
kívánom folytatni a következő szempontok alapján: a csoportok irányítási elvei,
csoportmunka kiértékelése, a moderátori feladatok, illetve a hagyományos
csoportmunkák, mint projektmódszer, kooperatív oktatási módszer, tréning
módszer tükrében.
A csoport irányítás irányelvei:
A csoportmunka folyamán,
de különösen a kezdetén:
- Hagyjuk a csoportot önállóan dolgozni!
- Tartsuk szemmel a csoportot anélkül, hogy befolyásolnánk!
- Ha nem muszáj, ne avatkozzunk be; a csoportnak időre és zavartalanságra van szüksége ahhoz, hogy kialakuljon.
- Különösen arra figyeljünk:
- Ki lesz a hallgatólagos vezető
- Ki az, aki nem igazán dolgozik
- Kit nem fogadnak be a többiek
Összevetve a
hagyományos csoportmunka irányítási elveivel a konnektivista csoport munkáját,
jó néhány eltérést találunk. Bár az első pont miszerint hagyjuk a csoportot
önállóan dolgozni ebben az esetben is teljesen helytálló, ugyan úgy mint az az
állítás is, hogy tartsuk szemmel a csoportot anélkül, hogy befolyásolnánk, de
míg egy hagyományos csoportmunkába a tanárnak, moderátornak viszonylag
korlátozott a csoport munkájába való belelátási lehetősége anélkül, hogy
túlságosan zavaróvá ne válna a jelenléte, addig a konnekt munka esetében, a
tanárnak vagy moderátornak lehetősége nyílik itt úgy megfigyelni a csoport
minden egyes megmozdulását, hogy közben teljesen észrevétlen tud maradni. Ez
véleményem szerint egyfelől nagyon jó, hiszen könnyebben alakul ki fesztelen
munka légkör, másfelől viszont egy intézményi keretek között mozgó konnekt
csoportmunka esetében a tanár láthatóbb jelenléte akkor motiváló jelleggel is
tud bírni. Természetesen, ha az
intézményi kereteken kívül működő konnekt csoport szempontjából vizsgálnánk ezt
a kérdést, ott a tanárnak illetve a moderátornak semmiféle funkciója sincs,
hiszen abban az esetben mindenki saját motivációjával és érdeklődésének
függvényében vesz részt a munkába, és ennek megfelelően ott a külső
irányításnak semmilyen formában sincs helye, mivel az önirányító tanulásnak
pontosan az a lényege, hogy nem kívülről vezérelt.
Ha azt
vizsgáljuk, hogy egy konnekt csoportba be kell-e illetve be szabad-e avatkozni,
akkor megint érdemes külön választani, hogy a konnekt csoportmunka intézményi
keretek között működik-e vagy spontán érdeklődés alapján dolgozik. Az utóbbi
tekintetében egyértelmű a válasz, hogy beavatkozásnak semmilyen formában nincs
helye, de a másik esetben erre a kérdésre már korántsem ilyen egyértelmű a
válasz. Mivel nem tudok egyértelmű választ adni, hogy szükséges-e, illetve jó-e
a munkába beavatkozni, így mindkét esetet megpróbálom saját elképzeléseim
alapján felvázolni.
- A konnekt csoportmunkába való beavatkozás esetében:
Előny lehet:
- A kezdő konnekt csoport esetében, segíthet eligazodni a feladat megoldási lehetőségeiben
- Segíthet a kétségek és kezdeti bizonytalanságok áthidalásában
- Plusz motivációt jelenhet segítő, támogató magatartásával
- Képes visszaigazolást adni arról, ha elégedett a csoportban folyó munkával
- Aktivizálhatja a csoport kevésbé aktívan működő tagjait
- A csoportból való kirekesztést - értem ez alatt, ha mondjuk valaki blogját rendszeresen a csoport nem olvass és nem kommenteli - képes kompenzálni, aminek hatására elkerülhető az esetleges ebből fakadó lemorzsolódás veszélye
Hátrány lehet:
·
A csoport nem saját motivációjára építve
dolgozik, hanem sokkal inkább egy megfelelési kényszertől vezérelve
·
A tanár saját elképzeléseit egy konnektivista
csoport munkáról ráerőltetheti a csoporttagokra, így nem tudnának egyéni
megoldások kialakulni és megszületni.
·
A külső motiváció rossz hatással lehet a belső
motivációra
·
A csoport elveszíteni spontaneitását,
önszabályzó működésének lehetőségét
- A konnekt csoportmunkába való beavatkozás nélkül:
Előnye:
·
A csoport saját motivációjára építve dolgozik
·
A tanár nem tudja saját elképzeléseit a csoport
munkájára ráerőltetni, így lehetőség nyílik egyéni megoldások kialakulására és
megszületésére.
·
Nincs megfelelési kényszer
·
A csoport saját önszabályozó tevékenysége
alapján működik
Hátránya:
·
A kezdő konnekt csoport esetében, nincs aki
segítene eligazodni a feladat megoldási lehetőségeiben
·
Nincs, aki segítene a kétségek és kezdeti
bizonytalanságok áthidalásában
·
Amennyiben a munka elején nincs meg a kellő
belső motiváció, egy külső motiváció segíthet azt a munka folyamán kialakítani
·
A csoportban folyó munkáról nincs megerősítés,
visszaigazolás, ennek hatására a csoport elbizonytalanodhat
·
A kevésbé aktív csoporttagokat nincs, aki
aktivizálja, így nagy valószínűséggel a csoport ki fogja őket zárni
Esetünkben a
tanár nem vesz részt a csoportmunkájában, aminek a fentiekben felvázoltak
szerint van előnye és hátránya is. Ugyanakkor megfigyelőként nagyon is jelen
van, és így nyílván már kialakult benne az a kép, hogy a csoportban van-e
hallgatólagos vezető, ki az, aki többet illetve kevésbé dolgozik, mint ahogyan
azt is figyelemmel kísérhette, hogy ki mikor morzsolódott le a csapatból és mit
kell ahhoz tenni, hogy valaki a csoportnak képes legyen teljes értékű tagja
lenni.
Csoportmunka kiértékelése:
·
Dicsérettel kezdjünk! - de csak azt, aki valóban
megérdemli
·
Kerüljük a tekintélyelvű kioktatást, alkalmazzuk
a partneri együttműködést!
·
Kerüljük a destruktív kritikát a hibáknál!
·
Hagyjunk lehetőséget a hibák javítására!
·
A gyengébb csoporttagokat bátorítsuk, kérdésekkel,
segítsük őket megnyilvánulni!
·
Bizonyosodjunk meg arról, minden csoporttag
rendelkezik-e a szükséges készségekkel és információkkal!
·
Ha szükséges, adjunk pótlólag célirányos
tanácsokat!
·
Motiváljunk!
A
konnektivista csoport esetében ugyan ezeket a szempontokat kell figyelembe
venni és alkalmazni, a különbség csupán annyi, hogy még a hagyományos
csoportmunkában az értékelés általában a munkafolyamat befejezése után van,
addig ez egy intézményi keretek között működő, facilitátorral segített konnekt
munkacsoportnál egy folyamatos tevékenység, és itt inkább a munkafolyamat
kezdeti szakaszában van fontos szerepe az értékelésnek, nem pedig a végén.
Moderátor feladatai:
·
A csoportot irányítani, kiindulási alapot adni,
informálni és szervezni
·
Lehetőség megteremtése a visszajelzésekre,
közbeavatkozásra, résztvevők megfigyelésére
·
Könnyed (facilitáló) légkört teremteni, ez
segíti a kommunikációt a csoportban, megkönnyíti a tanulási folyamatok
elindítását
·
Direkt vezetői szereptől mentesen segíteni a
csoport önirányító tevékenységének kifejlődését
·
Gyakran dicsérni, megerősíteni, hogy a
résztvevők egymásnak is képesek legyenek pozitív visszajelzést adni
·
A kívül rekedteket besegíteni a csoportmunkába
·
Megfigyelni a csoport hangulatát és arra
ösztönözni őket, hogy reflektáljanak egymásra
·
Motiválás
Konnekt
esetében a következő moderátori feladatok jelennek meg. A csoportot kezdetben
irányítani kell megadva a kiindulási alapot, informálni a feladatról,
meghatározni a kommunikációs csatornákat, a közös munkához létrehozni a
munkafelületet. Itt is meg kell teremteni a lehetőséget a visszajelzésekre,
közbeavatkozásra, résztvevők megfigyelésére. Adott esetben, ha van facilitátor,
akkor a könnyed légkört megteremteni, direkt vezetői szereptől mentesen
segíteni a csoport önirányító tevékenységének kifejlődését, a jó munkát
dicsérettel megerősíteni, motiválni, ösztönözni. A moderátori feladatok ezen
felül a konnekt csoportban arra is kiterjednek, hogy igyekeznek a konnekt
csoportban az új tudás létrejöttét felfedezni, ami itt nem egyértelműen előre
meghatározott tudás elérését jelenti, mint egy hagyományos csoportmunka
esetében, hanem sokkal inkább csak egy várakozással teli lehetőség, ahol vagy
létrejön az elvártaknak megfelelően új tudás vagy nem.
A
következőekben a hagyományos csoportmunka három fő fajtáját, a projektmódszert,
a kooperatív oktatási módszert és a trénin módszert hasonlítom össze legfőbb
jellemzőik alapján.
Kooperatív oktatási módszer:
- A csoportos/kooperatív tanulás sajátossága, hogy a résztvevők együtt sajátítják el az ismerteket, segítik egymást a nehézségek megértésében.
- Munkájuk eredményességét nem csak a csoport együttes, hanem a tagok egyéni teljesítményének ellenőrzésével vizsgálhatjuk.
- A kooperatív tanulásnál pozitív kölcsönös egymásrautaltság (interdependencia) jön létre a csoporttagok között.
- A folyamat során azt élik meg, hogy a célt, a tanulmányi eredményeket csak a többiekkel együtt tudják elérni.
- A feldolgozandó tananyagot egymással megbeszélik, segítik egymást a megértésben, és ösztönzik egymást a siker elérésében.
A konnekt csoportmunkában is
megjelenik a kooperatív oktatási módszer bizonyos elemei ezek pedig a
következőek:
- A résztvevők együtt sajátítják el az ismerteket, segítik egymást a nehézségek megértésében.
- Munkájuk eredményességét nem csak a csoport együttes, hanem a tagok egyéni teljesítményének ellenőrzésével vizsgálhatjuk.
- A kooperatív tanulásnál pozitív kölcsönös egymásrautaltság (interdependencia) jön létre a csoporttagok között.
- A folyamat során azt élik meg, hogy a célt, a tanulmányi eredményeket csak a többiekkel együtt tudják elérni.
- A feldolgozandó tananyagot egymással megbeszélik, segítik egymást a megértésben, és ösztönzik egymást a siker elérésében.
Összességében elmondhatjuk, hogy
a kooperatív oktatási módszer minden pozitív tulajdonsága megjeleni a
konnektivista csoportmunkában is, de lássuk mi a helyzet a projektmódszerrel
szemben:
Projektmódszer:
- A projekt olyan egyedi folyamat rendszer, amely kezdési és befejezési időpontokkal megjelölt, specifikus követelményeknek - határidő, költség, erőforrás – megfelelő célkitűzés elérése érdekében vállalt, koordinált és kontrolált tevékenységek csoportja.
- A projekt meghatározott cél elérésére irányuló, egyszeri nem ismétlődő tevékenységsorozat.
A konnektivista csoportmunka
szinte teljesen ellentétes módon működik, mint a projektmunka. Bár minden
konnektivista csoport munkája egyedi, még akkor is, ha ugyan azt a témát
dolgozza fel, amit már egy előtte való csoport is feldolgozott, mégis szinte
biztosra vehető, hogy eredményeiben más utat és végpontot fog elérni. Tehát
ebben találunk azonosságot. Egy intézményi keretek között működő konnekt
csoportnál beszélhetünk befejezési határidőről, bár a csoport további működését
semmi sem gátolja, vagy is egyáltalán nem kötelező befejezési határidőről
beszélni, de egy spontán szerveződött konnekt csoport működésénél nincs ilyen.
Ez mindenképpen jelentős különbség a két csoportmunka között. Míg a projekt
módszer konkrét célt tűz ki maga elé, addig a konnekt csoportban nincs végcél, csak
egy várakozó álláspont egy új tudás megszületésére, amiről viszont senki sem
tudhatja előre miképpen és mikor fog megjelenni. Azonban van egy két hasonlóság
is két csoportmunka folyamatban, melyek a következők:
- Közösen végzett tevékenységek sorozata.
- Egy probléma vagy téma komplex módon való feldolgozása.
- Mindenki saját képességei, egyéni tapasztalatai alapján segíti a csoport munkáját, melyet nagyfokú szabadság és önállóság jellemez.
- Kilépnek a hagyományos időbeosztásból és a tantárgyi keretekből.
- Nem a pedagógus adja át az ismereteket, hanem a tanulók szerzik meg azokat a tevékenységek során.
A tréning módszer:
- A tréning egyfajta probléma megoldási helyzetgyakorlat, amelyben a résztvevők maguk dolgozzák ki a megoldási lehetőségeket, több szempont alapján, egyre komplexebb megoldási stratégiák mentén.
- A tréning lényege, hogy a résztvevők az új ismereteket, problémahelyzeteket nem elméletben, hagyományos úton sajátítják el, hanem nagyrészt csoportmunkában tevékenykedve, modellezve a valósághoz hasonlatos körülményeket.
A konnektivizmus módszere abban
mutat azonosságot a trénin módszerrel, hogy itt is a résztvevők dolgozzák ki, a
megoldási lehetőségeket, több szempont alapján, ami egyre komplexebb megoldási
stratégiákat eredményez. Itt is akárcsak a tréningnél fontos, hogy a
csoporttagok, új ismeretekkel gyarapodjanak a csoportmunkának köszönhetően, de
míg a tréning gyakorlati helyzetekből fakadó problémákra keresi a választ,
addig a konnekt munka sokkal inkább elméleti kérdések megvitatásának helyszíne.
Összefoglalva
a csoportmunka és a konnektivista csoportmunka összehasonlításából származó
tapasztalataimat, elmondhatom, hogy valóban a jéghegy csúcsa maga a
konnektivista munkamódszer, amiben szinte minden csoportmunkából származó előny
egyszerre jelenik meg, miközben lehetőséget teremt mindenki számára, hogy
egyéniségét megőrizve, mások rátelepedésétől viszonylag mentesen tudjon
együttműködve tudja tudását kibontakozni és fejlődni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése