Az elmúlt
héten a résztvevőközpontú módszerek főbb típusaival foglalkoztam annak
érdekében, hogy a hétvégén előadást tudjak tartani belőle. A feladat magára a
csoportmunkára vonatkozott azon belül pedig a projekt és tréningmódszer
bemutatást várta el tőlem. Ahogy készítettem az előadásom anyagát óhatatlanul
is összehasonlítottam magamban az előbbi két módszerrel a konnektivizmust, mi
az, amiben hasonlít az előző kettőhöz illetve miben tér el. Bejegyzésemben
erről olvashattok most.
A csoportmunkáról általánosságban:
- A felnőttoktatásban egyre népszerűbb egy ismeretanyag vagy probléma csoportban való feldolgozása.
- A csoportmunka a tanulók aktivitásán alapuló módszer
- A feladatot vagy problémát a résztvevők az oktató közvetlen irányítása és részvétele nélkül, együttműködve oldják meg.
- A csoport a célok, és követelmények ismeretében dolgozza fel a kapott feladatot, oldja meg a problémát.
Ezek az állítások teljes mértékig
a konnekt csoportmunkában is helytállóak.
A csoportmunka jellemzői:
- Ismeretfeldolgozás
- probléma megoldás
- közös megbeszélés
- A csoportmunkában meg van határozva:
- az elérendő cél
- a feladat tartalma
- A feladat feldolgozásának szerkezete
- a munkaforma és a tevékenység színhelyének paramétereit
- az elért eredmények bemutatásának módját
- az eredményeket értékelik.
A csoportmunka
jellemzőinél viszont már találunk eltéréseket. Az ismeretfeldolgozás a
konnektben is jelen van, a problémát szintén ebben a tanulási módszerben is fel
kell dolgozni, na viszont a közös megbeszélés esetében a konnekt már eltér a
hagyományos csoportmunkától. Míg a hagyományos csoportban a közös megbeszélés a
feladat megoldása előtt történik, addig a konnekt csoportban mindenki egyénileg
kezdi feldolgozni az ismereteket, megoldani a problémákat és oldja meg ezek
után a feladatot. Amikor a csoport tagjai mind készen vannak a feladatukkal,
csak akkor kezdődik meg a csoporton belüli diskurzus, a gondolatok megvitatása,
egymás tudásának építése, mely jó lehetőséget biztosít ara, hogy mindenki saját
gondolataival kezdetben befolyásolástól mentesen tudjon megnyilvánulni. Az
egymásban elültett gondolatok ezek után egy új megoldást hoznak létre, mindenki
akképpen építi be gondolatmenetében mások elképzeléseit, ahogy tudja vagy
akarja és ez egy újabb megoldást hoz létre a feladat problémamegoldásában, ami
itt is, mint az előzőekben egyéni munkán, de csoporttól ösztökélt módon valósul
meg.
További
különbség még, hogy a konnekt tevékenység során nincs meghatározva elérendő
cél, bár az elvárás, hogy a csoport és az egyén tudása fejlődjön, illetve, hogy
ez a fejlődés valamilyen tárgyiasult formában jelenjen is meg. Esetünkben ennek
a tudásnak leginkább a közösen szerkesztett doksiban kéne megjelennie, és én
bízom benne, még ha csak szárnypróbálgatás is, amit ott csinálunk, a konnekt
csoportba fektetett munkák eredménye csak-csak megmutatkozik benne.
A konnekt
munkában a feladat tartalma éppen ezért kevésbé van meghatározva, mint más
csoportmunkákban, akárcsak a feladat feldolgozásának szerkezet, de a munkaforma
és a tevékenység színhelyének paraméterei viszont igen pontosan elő vannak itt
is írva. Az elért eredmények bemutatásának módja is jelentős különbséget mutat
egy konnekt csoport esetében, mégpedig azért, mert míg a hagyományos
csoportmunkába a feladat megoldása után mutatják be az eredményeket a
csoportok, addig a konnektben az elért eredmények, illetve a megszületett
elképzelések és gondolatok bemutatása folyamatos, mégpedig oly módon, hogy a
csoport minden tagja képes ezeket nyomon kísérni, reflektálni rá és megvitatni.
Ennek köszönhetően az eredmények nem csak a feladat teljesítésének végső
fázisában látnak napvilágot, hanem folyamatosan, és ez véleményem szerint
jelentős mértékben segíheti elő, hogy a végső eredmény kiemelkedően jó legyen. Azt
még viszont nem tudom, hogy egy konnekt csoport munkáját ki fogja-e valaki
értékelni, és ha igen akkor milyen szempontok szerint, de biztos vagyok benne,
hogy erre meg fogom a választ kapni. Természetesen az iskolarendszeren kívüli
konnekt munkában biztosan nincs külső kiértékelés, legfeljebb kritikai
észrevételek esetleges külső megfigyelők részéről, de a mi esetünkben
elképzelhető, hogy lesz kiértékelés.
Csoportmunka célja:
- egy téma teljes vagy részleges feldolgozása
- tények, fogalmak, összefüggések megismerése, megértése, megfogalmazása,
- adatok, információk, példák gyűjtése, értelmezése, rögzítése
- a feldolgozott anyag bemutatása, megvitatása
- a feldolgozás követelményszintű értékelése
- egy probléma megoldása;
- a probléma megfogalmazása,
- ötletbörze (a megoldás kialakítására),
- a megoldás lépéseinek megtervezése,
- a megoldás ellenőrzése, értékelése
A konnekt munkafolyamatban is
teljesen azonos célok és elvárások vannak, mint egy hagyományos csoportmunkában,
de mint a fentiekben leírtam a gyakorlati
megvalósulás más úton megy végbe.
Csoport kialakítás szempontjai:
·
Nagyság 4-5
fő (ok - pedagógiai hatékonyság, a
csoportdinamikai, irányíthatóság, kezelés)
·
A csoportok kaphatnak egymással azonos illetve
egymástól eltérő feladatokat.
·
A felnőttképzésben a csoportkialakításnál
ajánlott a rokonszenv-kapcsolatokat figyelembe venni.
·
Az oktatási szakasz elején, jó megoldás a
csoporttagok kiválasztását a véletlenszerűség módszerével megoldani. Pl.:
színek és számok húzásával
·
A többször alkalmazott változó csoportösszetétel
segíti a csoporttársak megismerését.
·
A csoport jól működik, ha összhangban van a
feladat típusa és a csoporttudása, illetve ha jó az egymás közti kommunikációs
rendszer.
A konnekt
csoportmunka a kialakítás szempontjait tekintve viszont már jelentős
különbséget mutat. Nagyság? A kurzus során sokszor elhangzott az ideálisnak
tekintett 100 fős csoportlétszám, és mi talán még húszan sem maradtunk a kurzus
végére, ezért érdemben nem igazán tudnék tapasztalataim alapján erről
nyilatkozni, de az biztosan leszögezhető, hogy a konnekt munka folyamatát a
hatalmas információ zuhatag, mely a csoporttagjai felől áramlik a csoport többi
tagja felé, jelentősen segíti az új ismeretek felszínre kerülését.
A konnekt
munkában fontos, hogy mindenki ugyan azon a feladaton dolgozzon, így ebben is
különbséget mutat a hagyományos csoportmunkától. A rokonszenv-kapcsolatok a
konnektben nem feltétlenül fontosak, már csak azért sem mert míg egy
hagyományos csoportmunkában a legtöbb esetben személyes találkozásra épül a
közös munka, addig a konnekt esetében ez online környezetben zajlik, melyben kevésbé
érzékenyek az emberek egymás habitusára, kinézetére stb. azaz nincsenek olyan
dolgok, melyek leginkább a rokon és ellenszenvet meg szokták szülni. Bár nem
mondanám, hogy a csoport születése a konnekt esetében teljesen véletlenszerű
lenne, hiszen általában egy téma köré szerveződnek az ilyen jellegű csoportok,
de hogy nem a szimpáti vezérli kialakulásukat az is biztos.
A
csoportösszetétel valójában egy konnekt esetében nem változik, vagy is nem
változhat, de mégis egy-egy résztéma esetében hol a csoport ezen tagjai
aktívabbak, míg más esetekben pedig mások mutatnak élénkebb tevékenységet,
melyet tágan értelmezve mégis csak nevezhetünk valamilyen szinten csoporton
belüli változásnak. A csoport jól működik, ha összhangban van a feladat típusa
és a csoporttudása, illetve ha jó az egymás közti kommunikációs rendszer, na ez
a tény a konnekt csoport esetében véleményem szerint fokozottan igaz. Itt a jó
kommunikáció kifejezetten kulcskérdésé válik, míg a csoporttudás és a feladat
megugorhatósága szintén lényeges szempont.
A csoportmunka szervezési és
irányítási elvei:
·
A csoportoknak világosan kell látnia és értenie,
hogy mi a feladat
·
Pontosan meg kell fogalmazni a célokat és a
csoporttól, egyéntől elvárt, elvárható követelményeket,
·
Érdekeltté kell tenni a hallgatót a
csoportmunkában való részvételben
·
Meg kell adni az összes szükséges információt,
vagy az információhoz való hozzáférhetőséget,
·
Rendelkezniük kell a szükséges munkaeszközökkel,
taneszközökkel,
·
Biztosítani kell a nyugodt munkafeltételeket
Lássuk mi
újság ezzel a konnekt esetében. Egy biztos megfelelő számítástechnikai eszközök
nélkül konnekt tevékenységbe bajosan lehetne csak részt venni, de fogalmazzunk
inkább úgy, hogy szinte lehetetlen. Viszont a többi állítás, ha nem egy
iskolarendszeren belüli konnekt csoportra gondolunk, már egyáltalán nem állják
meg a helyüket ebben a tevékenységben, hiszen itt nem a külső célok, elvárások
a szerveződés alapjai, hanem sokkal inkább a belső tudásvágy és motiváció a
mozgató erő.
A csoport munka előnyei:
·
A csoportmunka pozitívan hat a csoportra, a
közösségre, és az egyénre.
·
A csoport megtanul figyelni, hallgatni egymásra
·
A csoport megtanul egymással vitatkozni
·
A csoport gyakorlatot szerez a munka
megosztásban és időgazdálkodásban
·
A csoporttagok tapasztalatot szereznek mások
önálló tanulási módszereiről
·
A csoport megtanul konfliktusokat kezelni
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése