Ismételten
egy nehéz kérdést került ezen a héten a konnektivista csoport fókuszába. Témánk
az esélyegyenlőség illetve esélyegyenlőtlenség kérdésének megvitatása köré
csoportosult. A konnekt csoportban pergő eszmecsere alakult ki a témával
kapcsolatosan, és bár a nézőpontok sok esetben ellentétesnek bizonyultak, abban
mindenki egyet értett, hogy ennek a témának a körbejárása nem könnyű feladat.
Legalábbis abból a szempontból, hogy miképpen lehetne a legjobban és
leghatékonyabban ezt a problémát orvosolni.
Nem
könnyű a fogyatékkal élő emberek sorsa, hiszen életvezetésük során számtalan
olyan akadállyal kell szembesülniük, amely egészséges embertársaiknak szinte
természetes, míg nekik komoly kihívásként jelenik meg a mindennapjaikban. De a
fogyatékos embereket sem lehet egy csoportba besorolni, így a különböző
fogyatékossággal élők, más-más módon és más-más problémákkal találják szembe
magukat. A mi nézőpontunk a másságukkal kapcsolatban az volt, hogy az információs
társadalom, milyen kihívások elé állítja őket az online élet illetve az ehhez
kapcsolódó tudásszerzésben illetve oktatásban. Ahhoz, hogy ezt a témát
alaposabban végig lehessen járni, nézzük meg milyen csoportok nevezhetők a
digitális írással kapcsolatosan fogyatékosnak.
Fogyatékosnak tekinthető csoportok az információs technológia használatában:
-
fogyatékossággal élő emberek (látásukban-,
mozgásukban-, hallásukban korlátozottak, magatartási és figyelmi problémákkal
küzdő tanulók, diszlexiások, diszgráfiások)
-
romák (rossz anyagi körülmények, eltérő kulturális
szokásaik miatt kirekesztődnek)
-
speciális helyzetű csoportok (idősek, alacsony
képzettségű emberek, elavult technikát használók)
Mint a felsorolt csoportok
különbözősége is mutatja, itt a problémára nem lehet egyféle választ adni,
hanem csak csoportonként lehet megpróbálni az esélyeket javítani. Szándékosan
nem használom azt a szót, hogy esélyegyenlőség, mert véleményem szerint nem
lehet esélyegyenlőségről beszélni egy fogyatékkal élő ember esetében. Talán
keményen hangzik részemről, de úgy gondolom, hogy egy egészséges jó
képességekkel rendelkező ember soha sem lesz egy szinten, vagyis „egyenlő” egy
fogyatékossággal élővel. Nem lehet mivel neki nincsenek fogyatékosságai, amit
kompenzálnia kellene, így az ő teljesítménye alaphelyzetből, külön energia befektetés
nélkül is jobb. Természetesen egy-egy dologban a fogyatékkal élők is felvehetik
az egészséges emberekkel a versenyt, sőt nyújthatnak kiemelkedő teljesítményt
is, ami messze felülmúlja az egészséges emberek teljesítményét, de holisztikus
megközelítésből nézzük magát az életet, akkor sajnos nincs esélyük
versenyzésre.
Ennek
ellenére azt gondolom, hogy egyes fogyatékkal élő emberek számára, még ha nincs
meg az esélyük arra, hogy minden olyan elvárásnak megfeleljenek, aminek egy
egészséges ember képes megfelelni, mégis a digitálisvilág képes számukra új
lehetőségeket és utakat megnyitni egy élhetőbb élet felé. Gondolok itt például
arra, hogy egy mozgásában korlátozott személynek mekkora segítséget jelent már
önmagában az is, hogy az ügyintézések jó részét képes kényelmes otthonából
elintézni, arról nem is szólva, hogy akár távmunkát is tud végezni számítógép
segítségével vagy akár tanulni is tud így, ami szintén jelentősen javíthatja
esélyeit a boldogulásban. Vagy nézzük egy diszlexiás esetét, aki ha számítógépet
használ, akárcsak úgy, mint a látássérültek képessé válik olyan információk
megszerzésére az internet segítségével, melyre e technika nélkül nem lenne
képes. De a diszgráfiások esetében is nagy segítséget jelent az online
környezet, mert egyfelől a billentyűzet megkönnyíti az írást, míg a helyesírást
ellenőrző program további lehetőséget nyújt fogyatékosságuk leküzdésére.
Bár
a fentiekben a diszlexiásokat és a vakokat együtt említettem, a látássérültek
számára a számítógép használat közel sem olyan egyszerű, mint a másik csoport
esetében. Míg az olvasási zavarokkal küzdő ember számára a képernyőn megjelenő
ábrák, jelek könnyen láthatók és kezelhetők, addig azok számára, akik nem
látják a monitort ez már sokkal komplikáltabb helyzetet teremt a használat
során. Szerencsére már léteznek olyan programok, melynek lehetővé teszik
számukra is az online világba való közlekedést, és volt idő, amikor
kifejezetten fókuszpontba került, hogy a honlapok alkalmazhatóságát akadály
mentessen alakítsák ki a fogyatékkal élők számára is, de sajnos erre jelenleg
nagyon kevés példát lehet találni, ha egyáltalán lehet ilyet hazai
viszonylatban találni.
A
digitális világban nem csak a fogyatékkal élőknek kell egyre jobban helytállni
a sikeres életvezetés érdekében, hanem azoknak időseknek is, akik életkorúkból
fakadóan túl későn találkoztak a computerizált világ lehetőségeivel, és
számukra ennek az újfajta tudásnak az elsajátítása túl nagy kihívásként jelenik
meg, amivel nem tudnak, vagy nem is akarnak élni. Ugyan ilyen rossz a helyzet a
romák, az elavult technikát használok, illetve szegények körében. Márpedig, aki
nem képes a technika fejlődésével együtt fejlődni az óhatatlanul is hátrányba
kerül, és nem lesz versenyképes.
Nincs
saját tapasztalatom viszont arról, hogy a technika miképpen képes hatni, a
figyelem- és magatartás- zavaros gyermekek viselkedésére, de azt el tudom
képzelni, hogy az oktatás során a számítógép bevonása a tanulási folyamatban
akársegíthet. Ezt az álláspontomat pedig abból merítem, hogy legyen szó
gyermekről vagy felnőttről végső soron szinte mindegy melyikről beszélünk, a
tanulás akkor fog számukra a legjobb hatékonysággal működni, ha az alkalmazott
oktatási módszer habitusuknak leginkább megfelelő. A számítógéppel segített,
online környezetben végbemenő tanulás, ami akár lehet egy távoktatási kurzus
is, vagy akár egy blendid learning módszerével dolgozó képzés, képes a tanuló
igényeihez, figyelméhez, mozgásszükségletéhez, idejéhez alkalmazkodni, mely
jelentős mértékben elősegítheti őt egy kimeneti cél elérésében. Szóval bár
nincs tapasztalatom erről, mégis elképzelhetőnek tartom, hogy a képzésben ez
komoly segítséget jelenthet.
Az
esélyegyenlőség kapcsán egy másik fogalom is rendszeresen felbukkan, mégpedig
az integráció fogalma. Érdekes jelenség volt a blog bejegyzések kapcsán
kialakult diskurzus, ami bár tőlünk, mint andragógus hallgatóktól elvárhatóan a
fogyatékkal élő felnőttek integrációs lehetőségeiről kellett volna, hogy
szóljon, ennek ellenére sokkal inkább a fogyatékkal élő gyermekek integrációjáról
szólt. Felmerült bennem, hogy vajon mi lehetet az oka annak, hogy a gyermekek
kérdésköre sokkal jobban megmozgatta a fantáziánkat, mint a felnőttekről való
gondolkodás. Talán az egyik válasz erre az, hogy ha gyermekkorban nem történik
meg a helyes oktatási mód megtalálása a fogyatékkal élők esetében, akkor egy
andragógus helyzete, miszerint képezzen, és második esélyt biztosítson az ilyen
ember számára, szinte lehetetlen vállalkozásnak tűnik. Egy másik válasz lehetne
az is, hogy bár fontos, hogy a fogyatékkal élő felnőtteket segítsük az
integrációban, ebben az életszakaszban már magán az adott felnőtt akaratán és
szándékán is sok múlik, így az integráció gyakorlatilag csak közös
együttműködésen alapulhat, ellentétben a gyermekekkel, ahol igen is egy külső
környezeti hatás, nevezzük ezt a hatást a felnőttek világának, aki
meghatározza, hogy valójában mi is jó egy ilyen gyerek számára.
Visszakanyarodva
a fogyatékkal élők fentebb felsorolt csoportjaira, azért van bőven lehetőség
andragógusként az integrációs folyamatok elősegítésére. Hiszen csak, ha arra
gondolunk, hogy idősek számára lehet olyan képzési programokat indítani, ahol
meg lehet szerezni a szükséges informatikai ismereteket, vagy rossz szociális
helyzetben lévőknél, akik elavult technikákat használnak, esetleg anyagi forrás
hiányában nem tudnak online környezethez jutni ott is nagyon fontos, hogy
mindnél több eszköz alkalmazásával az andragógus megpróbálja elősegíteni az
online környezetből való kirekesztődést.
Napjainkban
talán még nem is olyan rossz a helyzet, annak tekintetében, hogy az aki eddig
nem volt jelen és nem tudta az online eszközöket használni ezt a hiányosságát,
akár pár év alatt bepótolja. Ennek ellenére félő, hogy eltelik még húsz év, és
tételezzük fel, hogy a technika fejlődése ugyan ilyen gyors marad, mint most,
akkor bizony azoknak a gyermekeknek, akik nem megfelelő képzésben részesültek
az információs technológiával kapcsolatban akár egészségesek vagy fogyatékkal
élők, szinte biztosan állíthatjuk, hogy az ő integrációjuk a digitális
társadalom világába, szinte esélytelenné válik majd. Hát talán leginkább ez
lehetet az oka annak, hogy a csoport fantáziáját a gyermekek sorsa sokkal
inkább megmozgatta, mint a felnőttek világa.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése