Egy vállalt életében nagyon
fontos szerepet kap a belső képzés, melynek célja egyfelől a munkavállalók
tudásának korszerűsítése, másrészről a szervezeti tudás gyarapítása. Csak az a
vállalat tud versenyképesen fellépni a piacon, aki képes innovatív új
válaszokat adni a piaci környezeti változásaira, aki képes folyamatosan új
tudást teremteni, melynek segítségével képes új lehetőségeket teremteni és
találni. A belső képzéseknek számtalan útja és módja létezik a gyakorlatban írásomban
most ebből kettőt a távoktatási és a konnektivista kurzusok előnyeit és
hátrányait mutatom be egy konkrét példa segítségével illetve a vállalti belső
képzés szemszögéből.
Oktatási
menedzserként azt a feladatot kaptuk, hogy a cégünk vezetői számára bemutassuk
a távoktatási és a konnektivista kurzusban rejlő lehetőségeket, annak érdekében, hogy a cég
jövőbeli belső képzései során a számára leginkább megfelelő formát tudja
kiválasztani.
A
kérdés tehát:
Távoktatás
vagy konnektivizmus?
|
Távoktatási kurzus
|
Konnektivista kurzus
|
Motiválás
|
Önirányító tanulás, belső motiváció, a tanár segítheti a
tanulási folyamatot, de a tanulási folyamatban a tananyag és a tanuló van
fókuszpontban, a tanár szerepe nem jelentős
|
Elsősorban a belső motiváció a döntő, de facilitálással
külső motiváció is megjelenhet, illetve a csoporttársak visszajelzései is
jelentősen befolyásolják a folyamat sikerességét
|
Aktivizálás
|
Elsősorban maga a tananyag tölti be az aktivizáló
szerepet, a tanuló maga osztja be az idejét, hogy mikor milyen gyorsan halad
az anyaggal
|
A csoportmunka erősen aktivizáló hatású, hiszen aki nem
vesz részt a folyamatban, az elveszíti a fonalat és kiesik a csoport
tevékenységéből.
|
Megerősítés
|
A tananyag folymatosan ellenőrzi a megszerzett tudást, és
addig nem engedi tovább a tanulási folyamatot, amíg a tudás elsajátításáról
nem győződött meg.
|
A megerősítés elsősorban a csoport többi tagjától érkezik,
de ha van facilitátor, akkor onnan is jöhet megerősítés
|
Tevékenységelemek
|
IKT eszközre épít, de nem igényel magas fokú informatikai
ismereteket, a cél egy adott ismeretanyag elsajátítása
|
IKT eszközökre web2
alkalmazásokra épít, de nem igényel magas fokú informatikai ismereteket. A
cél egy közös csoport tudás létrehozása, információ megosztással, diskurzusok
és megvitatások segítségével, egymás gondolatainak megismerésével
|
Feladatrendszerek
|
Sok módszertani alap és
kidolgozott minta létezik. Hatékonysága biztonsággal megjósolható.
|
Innovatív, folyton alakuló,
formálódó, kevés a működő példa, viszonyítási pont
|
Mint a fenti táblázatból kitűnik
a vizsgálat során az motiváció, aktivizálás, megerősítés hármasa fontos
szempontot jelentett a két kurzus különbségének feltárásában, mint ahogy a
tavékenységelemek és feladatrenszerek megjelenése a képzésekben is segítette a
kurzusok megismerését. A vizsgálat jól
megmutatta, hogy bár mindkét kurzus hatékony lehet a belső szervezeti képzésben
a két tanulási út jelentős különbségeket mutat, így a képzés kiválasztásánál érdemes
további szempontokat is figyelembe venni.
A konektivista kurzus
előnyei:
- csoport tudás jön létre
- a csoport munkáján túl az egyéni teljesítmény is értékelhető
- új tudás születik
- a csoporttagjai tudnak egymástól tanulni
- egymás gondolatainak megismerésére nyújt lehetőséget (brainstorming)
- költséghatékony
hátrányai:
- időigényes
- andragógus, facilitátor, inspirátor hiányában nem működik
- magas belső motivációt igényel
- nem garantál konkrétumot
- nagy arányú lemorzsolódás
- 40-50 aktív főt igényel
Távoktatási kurzus
előnyei:
- rövid idő alatt lehet jártasságot kialakítani a módszerben
- gyorsabban hatékony
- jobban differenciálható
- kisebb csoportoknál is alkalmazható
- idősebbeknél jobban alkalmazható (dvd, video kiegészítés, nyomtatott segédanyag)
- offline kiegészítő, - segédanyagok esetén több költséggel jár
hátrányai:
- nincs csoportmunka
- nincs kialakult közös tudás (jelen esetben a szervezet javára)
- nagyobb költséggel jár, mint a konnekt tevékenység
- nem élénkíti a csoportközi kommunikációt és folyamatoka
A két kurzus előnyeinek és
hátrányainak feltérképezése után, a vállalt vezetőségének a belső képzés célját
kell meghatároznia, annak érdekében, hogy a cél eléréséhez a legmegfelelőbb
képzést tudja kiválasztani.
Mi a szervezet célja?
- Munkavállalóinak egyéni tudását fejleszteni, vagy vállalati tudást létrehozni?
- Egy adott ismeret elsajátítása, vagy innovációra törekvés, új ismeretek megszerzése?
- Fontos figyelembe venni a képzésre rendelkezésre álló időt, mert a konnektivista kurzus alapjainak kialakítása és a közös tudás létrehozása jóval időigényesebb feladat.
- Érdemes felmérni a bemeneti IKT kompetenciákat.
A vállalt vezetősége miután kitűzte a szervezeti célját a
belső képzésnek, figyelembe véve a rendelkezésre álló erőforrásokat, mind anyagi
források, időgazdálkodás, emberi erőforrás tekintetében, gyakorlatilag ezen
válaszok tükrében már viszonylag könnyedén tud választani a két kurzus közül,
mely döntésfolyamatot az alábbi összegzés képes tovább segíteni.
Összegzés
A konnektivista kurzus mellett
szóló érvek:
- költséghatékony
- a csoportmunka elősegíti a szervezeten belül folyó más munkák hatékonyságát is
- új tudás, innováció lehetősége
- felszínre hozhatja a munkatársak olyan előzetes tudását is, ami ezidáig nem volt ismert
A távoktatási kurzus mellett szóló érvek:
- konkrét tudás átadására kiváló
- jól lehet a munkatársakat egyénileg fejleszteni
- időgazdálkodás szempontjából hatékony
- hatékonysága jól garantálható
Példánkban a szervezet célja új szervezeti
tudás megteremtése mellett, a vállalton belüli kommunikációs csatornák
működésének javítása volt, viszonylagosan kevés anyagi ráfordítás mellett, így
a vállalat vezetői a konnektivista kurzus tanulási útját választották a belső
képzéshez.
Ez a példa is jól mutatja, hogy a különböző oktatási
módszereknek mind-mind helye van a különböző képzésekben, a fontos csak az,
hogy adott cél elérése érdekében egy adott környezetben a tudás elsajátításának
leghatékonyabb módját találjuk meg lehetőségeink figyelembe vételével.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése