2012. május 7., hétfő

Járható utak a belső képzésben



Egy vállalt életében nagyon fontos szerepet kap a belső képzés, melynek célja egyfelől a munkavállalók tudásának korszerűsítése, másrészről a szervezeti tudás gyarapítása. Csak az a vállalat tud versenyképesen fellépni a piacon, aki képes innovatív új válaszokat adni a piaci környezeti változásaira, aki képes folyamatosan új tudást teremteni, melynek segítségével képes új lehetőségeket teremteni és találni. A belső képzéseknek számtalan útja és módja létezik a gyakorlatban írásomban most ebből kettőt a távoktatási és a konnektivista kurzusok előnyeit és hátrányait mutatom be egy konkrét példa segítségével illetve a vállalti belső képzés szemszögéből.

Oktatási menedzserként azt a feladatot kaptuk, hogy a cégünk vezetői számára bemutassuk a távoktatási és a konnektivista kurzusban rejlő lehetőségeket, annak érdekében, hogy a cég jövőbeli belső képzései során a számára leginkább megfelelő formát tudja kiválasztani.

A kérdés tehát:
Távoktatás vagy konnektivizmus?


Távoktatási kurzus
Konnektivista kurzus
Motiválás
Önirányító tanulás, belső motiváció, a tanár segítheti a tanulási folyamatot, de a tanulási folyamatban a tananyag és a tanuló van fókuszpontban, a tanár szerepe nem jelentős
Elsősorban a belső motiváció a döntő, de facilitálással külső motiváció is megjelenhet, illetve a csoporttársak visszajelzései is jelentősen befolyásolják a folyamat sikerességét
Aktivizálás
Elsősorban maga a tananyag tölti be az aktivizáló szerepet, a tanuló maga osztja be az idejét, hogy mikor milyen gyorsan halad az anyaggal
A csoportmunka erősen aktivizáló hatású, hiszen aki nem vesz részt a folyamatban, az elveszíti a fonalat és kiesik a csoport tevékenységéből.
Megerősítés
A tananyag folymatosan ellenőrzi a megszerzett tudást, és addig nem engedi tovább a tanulási folyamatot, amíg a tudás elsajátításáról nem győződött meg.
A megerősítés elsősorban a csoport többi tagjától érkezik, de ha van facilitátor, akkor onnan is jöhet megerősítés
Tevékenységelemek
IKT eszközre épít, de nem igényel magas fokú informatikai ismereteket, a cél egy adott ismeretanyag elsajátítása
IKT eszközökre web2 alkalmazásokra épít, de nem igényel magas fokú informatikai ismereteket. A cél egy közös csoport tudás létrehozása, információ megosztással, diskurzusok és megvitatások segítségével, egymás gondolatainak megismerésével
Feladatrendszerek
Sok módszertani alap és kidolgozott minta létezik.  Hatékonysága biztonsággal megjósolható.
Innovatív, folyton alakuló, formálódó, kevés a működő példa, viszonyítási pont

Mint a fenti táblázatból kitűnik a vizsgálat során az motiváció, aktivizálás, megerősítés hármasa fontos szempontot jelentett a két kurzus különbségének feltárásában, mint ahogy a tavékenységelemek és feladatrenszerek megjelenése a képzésekben is segítette a kurzusok megismerését.  A vizsgálat jól megmutatta, hogy bár mindkét kurzus hatékony lehet a belső szervezeti képzésben a két tanulási út jelentős különbségeket mutat, így a képzés kiválasztásánál érdemes további szempontokat is figyelembe venni.

A konektivista kurzus
előnyei:
  • csoport tudás jön létre
  • a csoport munkáján túl az egyéni teljesítmény is értékelhető
  • új tudás születik
  • a csoporttagjai tudnak egymástól tanulni
  • egymás gondolatainak megismerésére nyújt lehetőséget (brainstorming)
  • költséghatékony
hátrányai:
  • időigényes
  • andragógus, facilitátor, inspirátor hiányában nem működik
  • magas belső motivációt igényel
  • nem garantál konkrétumot
  • nagy arányú lemorzsolódás
  • 40-50 aktív főt igényel

Távoktatási kurzus
előnyei:
  • rövid idő alatt lehet jártasságot kialakítani a módszerben
  • gyorsabban hatékony
  • jobban differenciálható
  • kisebb csoportoknál is alkalmazható
  • idősebbeknél jobban alkalmazható (dvd, video kiegészítés, nyomtatott segédanyag)
  • offline  kiegészítő, - segédanyagok esetén több költséggel jár
hátrányai:
  • nincs csoportmunka
  • nincs kialakult közös tudás (jelen esetben a szervezet javára)
  • nagyobb költséggel jár, mint a konnekt tevékenység
  • nem élénkíti a csoportközi kommunikációt és folyamatoka

A két kurzus előnyeinek és hátrányainak feltérképezése után, a vállalt vezetőségének a belső képzés célját kell meghatároznia, annak érdekében, hogy a cél eléréséhez a legmegfelelőbb képzést tudja kiválasztani.

Mi a szervezet célja?
  • Munkavállalóinak egyéni tudását fejleszteni, vagy vállalati tudást létrehozni?
  • Egy adott ismeret elsajátítása, vagy innovációra törekvés, új ismeretek megszerzése?
  • Fontos figyelembe venni a képzésre rendelkezésre álló időt, mert a konnektivista kurzus alapjainak kialakítása és a közös tudás létrehozása jóval időigényesebb feladat.
  • Érdemes felmérni a bemeneti IKT kompetenciákat.
A vállalt vezetősége miután kitűzte a szervezeti célját a belső képzésnek, figyelembe véve a rendelkezésre álló erőforrásokat, mind anyagi források, időgazdálkodás, emberi erőforrás tekintetében, gyakorlatilag ezen válaszok tükrében már viszonylag könnyedén tud választani a két kurzus közül, mely döntésfolyamatot az alábbi összegzés képes tovább segíteni.

Összegzés
A konnektivista kurzus mellett szóló érvek:
  • költséghatékony
  • a csoportmunka elősegíti a szervezeten belül folyó más munkák hatékonyságát is
  • új tudás, innováció lehetősége
  • felszínre hozhatja a munkatársak olyan előzetes tudását is, ami ezidáig nem volt ismert

A távoktatási kurzus mellett szóló érvek:
  • konkrét tudás átadására kiváló
  • jól lehet a munkatársakat egyénileg fejleszteni
  • időgazdálkodás szempontjából hatékony
  • hatékonysága jól garantálható

Példánkban a szervezet célja új szervezeti tudás megteremtése mellett, a vállalton belüli kommunikációs csatornák működésének javítása volt, viszonylagosan kevés anyagi ráfordítás mellett, így a vállalat vezetői a konnektivista kurzus tanulási útját választották a belső képzéshez.

Ez a példa is jól mutatja, hogy a különböző oktatási módszereknek mind-mind helye van a különböző képzésekben, a fontos csak az, hogy adott cél elérése érdekében egy adott környezetben a tudás elsajátításának leghatékonyabb módját találjuk meg lehetőségeink figyelembe vételével.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése