2012. május 7., hétfő

Hallgatói tanulásmódszertan segédlet - Kommunikáció -



A legújabb oktatási módszerekben, mint távoktatás, e-learnig, blendid learning az IKT eszközök jelentős szerephez jutnak, így a hagyományos kontak kapcsolatra építő módszerektől eltérően a kommunikációs csatornák is megváltoznak. De nem csak maga a kommunikációs csatorna milyensége változik meg, hanem egyben magának a kommunikációnak a szerepe is jelentős eltéréseket hordoz, éppen ezért fontos, hogy rávilágítsunk ezekre az eltérésekre. Egy IKT eszközökkel támogatott kurzus esetén beszélhetünk általános, csoporttagok közti illetve oktató és hallgató közti kommunikációról egyaránt. Mindhárom kommunikációnak fontos szerepe van az ilyen típusú kurzusok sikeres elvégzéséhez, így nagyon fontos, hogy egyből a kurzus kezdetén jó tanácsokkal lássuk a hallgatókat a jó kommunikáció stratégiák kialakításával kapcsolatosan.

Tanácsok a jó kommunikációs stratégia kialakításához!

Általános kommunikáció
  • Ne ijedjünk meg a személyes kontakt “hiányától”! Hiszen számos más kommunikációs lehetőség áll rendelkezésünkre, ami pótolhatja a személyes kommunikációt.
  • Akik nem vagy nehezen tudják feldolgozni a nonverbális kommunikáció hiányát, azoknak figyelmébe ajánljuk az élőhang és élő videó lehetőséget támogató eszközöket. Így láthatják a mimikát, a gesztusokat. Ilyen programok például a skype, gTalk, facebook, videóhívás. Ezek segítségével egyszerűen és hatékonyan kommunikálhatunk!
  • Ne feledjük, hogy a blogírás is egyfajta kommunikáció! Nem kell tartani tőle, ha elsőre nehéznek is tűnik, számos oldal nyújt segítséget ebben az ügyben is!

Csoporttagok közötti kommunikáció
  • Ne felejtsük el, hogy amit on-line kommunikálunk, az elmenthető, később visszakereshető! Gondoljunk erre minden alkalommal, mikor így teszünk!
  • Használjunk bátran googleDocs-ot! Amellett, hogy egyszerre többen szerkeszthetjük, megvan az az előnye, hogy kommenteket fűzhetünk a közös irományokhoz, és chat funkció is elérhető a szolgáltatáson belül, így (ha mindenki jelen tud lenne azonos időben) egyszerűen megbeszélhetjük, mi kerüljön a közös dokumentumba!

Oktató és hallgató közötti kommunikáció
  • Érdemes tájékozódni az e-etikettről, rengeteg jó tanács található a kommunikációval kapcsolatban is!
  • Használjuk ki a “konzultációs lehetőségeket”! Ha új eszköz vagy program kapcsán kérdés merülne fel, egész nyugodtan kérdezzük akár csoporttársainkat, akár szakértőnket, akár oktatónkat! Segíteni fognak!
  • Vedd fel skype-on az oktatódat! Sokkal jobb, mint az e-mail! Így azonnali választ kapunk, és nem kell azon aggódni, vajon időben megkapja-e, és időben
    válaszol-e.

Kommunikációs szolgáltatások
  • Merjünk elszakadni a jól bevált eszközöktől! Nem kell véglegesen, csak kísérleti jelleggel! Próbáljunk ki minél több alkalmazást, programot, kommunikációs formát és platformot, hátha valamelyik sokkal testhezállóbb, mint amit jelenleg/leggyakrabban használunk!
  • A Second Life jó! A kezdeti ellenállást és a humorfaktort egyszerűen meg lehet szüntetni, ha tudatosak vagyunk, és oktatási környezetként, kommunikációs lehetőségként tekintünk rá!
  • Second Life-ban mindeig ellenőrizzük, hogy be van-e kapcsolva mikrofonunk!
    Egyrészt mert zavarhatjuk vele a többieket, másrészt mert adódhatnak
    olyan helyzetek, amit jobb, ha nem hallanak a többiek!

Mint a fentiekben olvashattuk a távoktatás, e-learning, blendid learning esetében számtalan kommunikációs csatorna közül választhatunk, amik nem csak helyettesíteni képesek a személyes kommunikációt, hanem számos esetben lehetőséget teremtenek arra is, hogy jobb és intenzívebb, akár nevezhetnénk hatékonyabbnak is kommunikációt valósítsunk meg, mind az oktató és tanulótársaink irányában egyaránt. 
Ma még ezeknél a kurzusoknál fontos, hogy segítsük kialakítani a helyes kommunikációs csatornákat, de a technika fejlődésével ezeknek az eszközöknek a használata egyre elterjedtebb és általánosabb lesz, aminek köszönhetően az oktatásban való alkalmazása is egyre elfogadottabbá és általánosabbá fog válni. És azzal, hogy ezek az eszközök egyre hétköznapibbá válnak, fontos, hogy a tanárok is lépést tartsanak oktatási tevékenységük gyakorlatában, mint kommunikációs eszközzel is, hiszen az IKT eszközök használata nem csak az IKT eszközökre épített tanulási folyamatokban láthatnak el fontos feladatokat, de a hagyományos képzések tükrében is képesek a jó kommunikációt elősegíteni.
Napjaink kulcskérdése az információ megszerzés, és a tudás megosztás. Ennek pedig a legfontosabb eleme maga a jó kommunikáció, így a különböző oktatási folyamatokban erre ma már komoly hangsúlyt kell fektetni, nem csak a távoktatás, e-learnig és blenind learnig esetében, hanem az oktatás minden szegmensében.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése