A legújabb
oktatási módszerekben, mint távoktatás, e-learnig, blendid learning az IKT
eszközök jelentős szerephez jutnak, így a hagyományos kontak kapcsolatra építő
módszerektől eltérően a kommunikációs csatornák is megváltoznak. De nem csak
maga a kommunikációs csatorna milyensége változik meg, hanem egyben magának a
kommunikációnak a szerepe is jelentős eltéréseket hordoz, éppen ezért fontos,
hogy rávilágítsunk ezekre az eltérésekre. Egy IKT eszközökkel támogatott kurzus
esetén beszélhetünk általános, csoporttagok közti illetve oktató és hallgató
közti kommunikációról egyaránt. Mindhárom kommunikációnak fontos szerepe van az
ilyen típusú kurzusok sikeres elvégzéséhez, így nagyon fontos, hogy egyből a
kurzus kezdetén jó tanácsokkal lássuk a hallgatókat a jó kommunikáció
stratégiák kialakításával kapcsolatosan.
Tanácsok
a jó kommunikációs stratégia kialakításához!
Általános
kommunikáció
- Ne ijedjünk meg a személyes kontakt “hiányától”! Hiszen számos más kommunikációs lehetőség áll rendelkezésünkre, ami pótolhatja a személyes kommunikációt.
- Akik nem vagy nehezen tudják feldolgozni a nonverbális kommunikáció hiányát, azoknak figyelmébe ajánljuk az élőhang és élő videó lehetőséget támogató eszközöket. Így láthatják a mimikát, a gesztusokat. Ilyen programok például a skype, gTalk, facebook, videóhívás. Ezek segítségével egyszerűen és hatékonyan kommunikálhatunk!
- Ne feledjük, hogy a blogírás is egyfajta kommunikáció! Nem kell tartani tőle, ha elsőre nehéznek is tűnik, számos oldal nyújt segítséget ebben az ügyben is!
Csoporttagok közötti kommunikáció
- Ne felejtsük el, hogy amit on-line kommunikálunk, az elmenthető, később visszakereshető! Gondoljunk erre minden alkalommal, mikor így teszünk!
- Használjunk bátran googleDocs-ot! Amellett, hogy egyszerre többen szerkeszthetjük, megvan az az előnye, hogy kommenteket fűzhetünk a közös irományokhoz, és chat funkció is elérhető a szolgáltatáson belül, így (ha mindenki jelen tud lenne azonos időben) egyszerűen megbeszélhetjük, mi kerüljön a közös dokumentumba!
Oktató és hallgató közötti kommunikáció
- Érdemes tájékozódni az e-etikettről, rengeteg jó tanács található a kommunikációval kapcsolatban is!
- Használjuk ki a “konzultációs lehetőségeket”! Ha új eszköz vagy program kapcsán kérdés merülne fel, egész nyugodtan kérdezzük akár csoporttársainkat, akár szakértőnket, akár oktatónkat! Segíteni fognak!
- Vedd fel skype-on az
oktatódat! Sokkal jobb, mint az e-mail! Így azonnali választ kapunk, és
nem kell azon aggódni, vajon időben megkapja-e, és időben
válaszol-e.
Kommunikációs szolgáltatások
- Merjünk elszakadni a jól bevált eszközöktől! Nem kell véglegesen, csak kísérleti jelleggel! Próbáljunk ki minél több alkalmazást, programot, kommunikációs formát és platformot, hátha valamelyik sokkal testhezállóbb, mint amit jelenleg/leggyakrabban használunk!
- A Second Life jó! A kezdeti ellenállást és a humorfaktort egyszerűen meg lehet szüntetni, ha tudatosak vagyunk, és oktatási környezetként, kommunikációs lehetőségként tekintünk rá!
- Second Life-ban mindeig
ellenőrizzük, hogy be van-e kapcsolva mikrofonunk!
Egyrészt mert zavarhatjuk vele a többieket, másrészt mert adódhatnak
olyan helyzetek, amit jobb, ha nem hallanak a többiek!
Mint a
fentiekben olvashattuk a távoktatás, e-learning, blendid learning esetében számtalan
kommunikációs csatorna közül választhatunk, amik nem csak helyettesíteni
képesek a személyes kommunikációt, hanem számos esetben lehetőséget teremtenek
arra is, hogy jobb és intenzívebb, akár nevezhetnénk hatékonyabbnak is
kommunikációt valósítsunk meg, mind az oktató és tanulótársaink irányában
egyaránt.
Ma még ezeknél
a kurzusoknál fontos, hogy segítsük kialakítani a helyes kommunikációs
csatornákat, de a technika fejlődésével ezeknek az eszközöknek a használata
egyre elterjedtebb és általánosabb lesz, aminek köszönhetően az oktatásban való
alkalmazása is egyre elfogadottabbá és általánosabbá fog válni. És azzal, hogy
ezek az eszközök egyre hétköznapibbá válnak, fontos, hogy a tanárok is lépést
tartsanak oktatási tevékenységük gyakorlatában, mint kommunikációs eszközzel is,
hiszen az IKT eszközök használata nem csak az IKT eszközökre épített tanulási
folyamatokban láthatnak el fontos feladatokat, de a hagyományos képzések
tükrében is képesek a jó kommunikációt elősegíteni.
Napjaink
kulcskérdése az információ megszerzés, és a tudás megosztás. Ennek pedig a
legfontosabb eleme maga a jó kommunikáció, így a különböző oktatási
folyamatokban erre ma már komoly hangsúlyt kell fektetni, nem csak a
távoktatás, e-learnig és blenind learnig esetében, hanem az oktatás minden
szegmensében.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése