2012. május 10., csütörtök

Ergonómia


Heti témánk középpontjában most az ergonómia van. Az ergonómia legtömörebben megfogalmazva nem más, mint az ember és a tárgyi világ közötti harmónia megteremtésének alkalmazott tudománya. A szó eredeti jelentése (ergosz + nomosz: munka törvénye) jelentősen átalakult. Az "ember - gép - környezet rendszer fejlesztésének tudománya és gyakorlata" megfogalmazás napjainkban már átfogja a tervezésben felhasználható emberi alapadatok, sajátosságok feltárását, különféle módszerek kidolgozását, rendszerezését, és az ismeretek gyakorlati alkalmazását is pl. a munkahelyek, eszközök, tömegcikkek tervezésére.
A Nemzetközi Ergonómiai Társaság előzetes meghatározásai alapján az ergonómia definíciója a Magyar Ergonómiai Társaság fordításában:
„Ergonómiai (vagy emberi tényezők) = az a tudomány, amely az emberek és egy rendszer más elemei közötti interakciók tanulmányozásával foglalkozik, és az a mesterség, amely elméleti alapelveket, adatokat és módszereket alkalmaz a tervezésben, annak érdekébe, hogy optimalizálja az emberi jólétet és az egész rendszer teljesítményét.”
„Az ergonómusok hozzájárulnak a munkafeladatok, munkakörök, termékek, környezet és rendszerek megtervezéséhez és értékeléséhez azzal a céllal, hogy kompatibilissé tegyék az embere szükségleteivel, képességeivel s korlátival.”
Az ergonómia rendszerorientált tudomány, mely napjainkban terjed ki az emberi tevékenység valamennyi területére. Holisztikus megközelítést alkalmaz, amelyben fizikai, kognitív, szociális, szervezeti, környezeti és más releváns tényezőket vesz figyelembe. Az ergonómia fő szakterületei a következők:
·         Fizikai ergonómia: az emberi anatómiai, antropometriai, fiziológiai és biomechanikai jellemzőinek fizikai tevékenységhez való kapcsolatával foglalkozik (munkapozíciók, anyagmozgatás, ismétlődő mozdulatok, munkához kapcsolódó izom- és csontrendszeri rendellenességek, munkahely kivitelezése, biztonság és egészség).
·         Kognitív ergonómia: a mentális folyamatokkal foglalkozik, mint az észlelés, memória, érvelés és motorikus válaszok, hogyan befolyásolják ezek az emberek közötti interakciót és a rendszer más elemeit. (mentális munkaterhelés, döntéshozatal, teljesítmény, ember-számítógép kölcsönhatás, emberi megbízhatóság, munkahelyi stressz és tréning, amennyiben ezek kapcsolódnak az emberi rendszer tervezéséhez).
·         Szervezeti ergonómia: a szocio-technikai rendszerek optimalizálásával foglalkozik, beleértve a szervezeti felépítést, politikákat és folyamatokat (kommunikáció, személyzeti (vagy csapat - "crew") erőforrás menedzsment, munkatervezés, a munkaidő megtervezése, csapatmunka, részvétel, közösségi ergonómia, együttműködés, új munkaparadigmák, virtuális szervezetek, távmunka, minőségmenedzsment.)[1]

Az ergonómia tudománya mára már az oktatás minden területében helyet követel magának, megjelenik a munkakörnyezet kialakításában, mint padok, székek, megvilágítás, a tankönyvek, íróeszközök és a többi munkaeszköz használhatóságában, és egyre fontosabb szerepet tölt be az elektronikus tananyagok létrehozásában is. Az ergonomikus tervezés 5 legfontosabb szempontja, szakterülettől függetlenül: az anatómia, biomechanika, antropometria, fiziológia, pszichológia. Egy tárgya csak akkor tud maradéktalanul megfelelni az ergonómiai elvárásoknak, ha az ember anatómia adottságainak megfelel, vagyis az ember mozgató rendszerének működését, azaz az ízületekben végrehajtható mozgások terjedelmét és irányát figyelembe veszi, miközben ügyel arra is, hogy a szervezet számára a legkisebb terhelést és megerőltetést hozza létre. A jó bicomechanikai tervezésnél nem csak az anatómia szempontok, de az antropometriás adatok figyelembe vétele is nagyon fontos szempont. Ennek oka az, hogy bár anatómiailag szinte minden ember egyformának tekinthető, antropometriás méreteikben jelentős eltérések vannak. Bár létezi egy átlagos érték az antropometriás méretek tekintetében, de ha csak azt nézzük, hogy egy ez már a férfiak és nők esetében is más-más értéket mutat, akkor látjuk igazán milyen fontos szempont ez az ergonómiai tervezés esetében. A tárgyak használata pedig fiziológiás hatásokat vált ki az emberi szervezetben, így fontos, hogy e hatások is szempontként megjelenjenek a tervezésben. Az ergonómiában a pszichológia is fontos szerephez jut, hiszen egyfelől érdemes szem előtt tartani, hogy adott tárgy miképpen hat az érzékrendszereinkre, másrészt sokszor ez a hatás nem is a tudatban, hanem a tudat alattiban jelenik meg, mely jelentős mértékben képes a munka milyenségében visszatükröződni. Tehát mindezek szellemében nagyon fontos, hogy a tervezés során figyelembe legyen véve Human Factor, vagyis az emberi tényező, vagyis „A tervezés során figyelembe veendő emberi képességek, korlátok és más sajátosságok ismeretanyaga”.  Most nézzük meg ezeket a tényezőket egy kicsit bővebben.
Az antropometria célja a hatékony, biztonságos és kényelmes termékhasználat. Ennek eléréséhez a következő lehetőségek állnak rendelkezésre a tervezési folyamatban:
  • Szabványok (előírások, alapelvek, ajánlások, módszerek, adattáblázatok)
  • Szakirodalmi adatok (nyomtatott és elektronikus források)
  • Kutatás (mérés, megfigyelés, kérdőív)[2]
Az antropometriai elvek alkalmazását a gyakorlatban jelentősen befolyásolja még, hogy a terméket egy vagy több felhasználó is használni fogja, milyen populáció számára tervezünk és ez miként korlátozza a tervezhetőséget. Fontos, hogy az eszközhasználatban milyen formában ölt testet az ember és a termék kapcsolata, illetve mekkora erőkifejtés a kívánatos vagy még megengedett ebben az interakcióban.
            A fiziológia két irányból is befolyásolja a tervezést. Egyfelől magát a munka fiziológiáját, másrészről pedig a környezet fiziológiáját is szem előtt kell tartani. A munka fiziológiájában jelenik meg: az emberi energiaszükséglet, az elfogadható terhelés, a táplálkozási szükséglet, míg a környezet fiziológiájában: a fizikai munka környezet (klíma, zaj, rezgés, fény, színek, stb.) illetve ezek optimalizálására való törekvések. A munkahely (és munkamódszer) kialakításánál két célt kell figyelembe venni:
1. A dolgozótól megkövetelt teljesítmény ne okozzon fizikai és pszichológiai károsodást „egészséges határok közé” kerüljön,
2. A dolgozó a képességeit a munkája során a hatásfokkal fejthesse ki.
Ebből következik, hogy a munkahely kialakítás feladata bármelyik a tevékenységhez szükséges tárgyi és emberi feltételek optimális biztosítása. A tárgyi tényezők a tervezés során a munkaeszközök helyes kialakítása, munkahely belső elrendezése, mikrokörnyezet.[3]
            A pszichológia szintén két irányból hat a tevékenységre. Egyfelől fontos jelentősége van magának a munka környezetének, illetve ugyan ilyen fontos szempont maga az eszköz használata által kiváltott pszichikai tényezők. A pszichológiai szempontok figyelembevételének a célja, hogy segítse az emberi információfeldolgozás és döntéshozás képességét. Javítsa a termék és a felhasználó közötti kognitív megfelelhetőséget, illetve fontos szerepe van elektronikus úton megjelenő termékek esetében a felhasználói felületek megjelenésében is.
            Mint a fentiekben ismertettem egy termék ergonómiai szempontok szerinti megtervezése nem kis feladat lévén, hogy számtalan követelménynek és elvárásnak kell megfelelnie. Nincs ez másképpen az elektronikusan megjelenő számítógépes oktatóanyagok tervezésénél sem. A következőkben az elektronikus tananyag tervezésének ergonómiai szempontjait próbálom meg felvázolni.
1.      Első lépés az információgyűjtés. Fel kell mérni, hogy a tanulók, akiknek az oktatási anyag készül, milyen pszichoszociális jellemzőkkel rendelkeznek,milyenek a tanulási szokásaik, milyen informatikai ismeretekkel rendelkeznek, milyen a téma iránti érdeklődésük, milyen a számítógép irányába tanúsított beállítódásuk.
2.      Az általános célok és követelmények tisztázásakor a tartalomelemzés alapján el kell dönteni, hogy milyen tudásszerkezetet kívánunk megvalósítani.
3.      A tananyag tanulási egységekre bontás. A tananyagelemzés során le kell bontani a tartalmat kis egységekre (nóduszokra), amelyekből felépül a modul. Ügyelni kell az arányosságra, azaz ne bontsuk fel túl apró részletekre a tananyagot, ugyanakkor ne legyen túlságosan terjedelmes sem egy-egy modul, illetve nódus.
4.      Médiaanalízis, médiakiválasztás. Tágabb értelemben a médiakiválasztás az elektronikus megjelenítés változatai közüli választási lehetőséget jelenti (hipertext, hipermédia, prezentáció, multimédia). Ezt médiaanalízisnek nevezzük.
A médiakiválasztás meghatározó általános tanulás lélektani szempontok:
·        Az emberi tanulás, ismeretszerzés egyik alapvető mozzanata a szelektív észlelés. Ezért a készítőnek azokat a lényeges jegyeket kell kiemelnie, amelyek elegendőek ahhoz, hogy az észlelés megtörténjen.
·        Az emlékezetben tárolás során a vizuális benyomások egy másodlagos kiegészítő emléktárolást tesznek lehetővé.
·        Az új tanulást eredményesen befolyásolhatják a régebben tanult ismeretek.
·        Az ismeretszerzés hatékonyságát jelentősen befolyásolja az, ha a tanuló tisztában van saját tanulási mechanizmusával.
·        A tanulás során motiváció a hajtóerő. Motiváció nélkül csak nehezen megy végbe a tanulás.
5.      Az egységek részletes kidolgozása során fel kell dolgozni a fogalmakat és magyarázatukat
6.      Az ellenőrzési és visszacsatolási technikák kidolgozása során célszerű úgy felépíteni multimédiás alkalmazásunkat, hogy a tanuló bármelyik pillanatban beépített példákon keresztül gyakorolhassa azt, amit azelőtt megtanult. Ez egyben önellenőrzési lehetőség is. Jó feladatmegoldás esetén fontos a dicséret, ami motiváló tényező lehet a további tanulásban.
7.      Kipróbálás. Miután elkészült a munkánk, ki kell próbálnunk.
8.      Módosítások során a folyamatos minőség-ellenőrzés eredményeként a tesztelő szakemberek véleménye alapján elvégezzük a fejlesztés közbeni változtatásokat.
9.      Végső változat. A végső változatnak mind stilisztikailag, műfajilag és futtatás szempontjából kifogástalannak, hibátlannak kell lennie.
A programstruktúra megtervezésének fő szempontjai és elemei:
·        Bejelentkező kép (címkép)
·        Nyitókép (welcome)
·        Főmenü (start)
·        Menüpontok
·        Alfejezet
·        Modulok/ nódusok/ epizódok
·        További lehetőségek: súgó, demo funkció, tutor, névjegy.
Fontos, hogy a legfontosabb információk, amiket adott lap során közölni akarunk, mindig a képernyő közepére kerüljenek, mert a felhasználó tekintete ide fókuszál leginkább, illetve a menüpontok és alfejezetek lehetőleg a képernyő baloldalán jelenjenek meg. A jó használhatóságot segíti elő a lapok közti gyors átjárhatóság, a megfelelő szín és betűméret, az esetleges piktogramok használata, illetve a képek. Egy jól funkcionáló elektronikus tananyagot tehát nem csak tartalmát tekintve nem könnyű jól elkészíteni, hanem ergonómiai kihívásainak sem könnyű megfelelni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése