Napjaink
tudományos világában egyre inkább a hierarchikus megkülönböztetés uralkodik. Minél
régebbi egy tudományág, annál magasabb helyet foglal el ezen a képzeletbeli
ranglistán, ellentétben azokkal a diszciplínákkal, melyek új keletűek. A 20.
század elején a pszichológiával foglalkozó szakembereknek komoly
erőfeszítéseket kellett tenniük, hogy munkájukat tudományosan is elismertessék,
de nem volt ez másképpen a pedagógiában sem. Szerencsére napjainkban már senki
sem vonja kétségébe, hogy a pszichológiai kutatásoknak milyen fontos szerepe
van abban, hogy társas interakcióinkban kiigazodjunk, illetve azok mozgatórugóit
képesek legyünk megérteni.
Jelenleg a
legfiatalabb tudományág az Andragógia, melynek kutatási tárgya a felnőttek
nevelése és oktatása. Legnagyobb sajnálatomra az Andragógia áll a szamárlétra
legalján, közvetlenül a pszichológia alatt. De vajon méltó ez a besorolás? Vajon
nem kellene bizonyos dogmákat felülírni? Természetesen nem szándékozom az
akadémikus rendszer megkövesedett elemeit vitatni, csak józan paraszti ésszel
néhány gondolatot szeretnék megosztani.
A társadalmi kultúrák
és ezen belül az emberek szerepe folyamatosan változik, méghozzá egyre gyorsulóbb
ütemben, mely tempó szükségszerűen új tudások megismerését hívta életre. Először
megszületett a pszichológia tudománya, mely hozzá segítette az embereket, hogy
képesek legyenek a változással lépést tartani úgy, hogy önmaguk és környezetük viselkedése
mögött meghúzódó okokat igyekeztek feltárni. Majd miután ez már a gyorsulás
mértékének kevés volt, megszületett az Andragógia is. Az andragógia a
pszichológiai és pedagógiai kutatások eredményeire épít illetve azokon túlmutatva,
arra keresi a választ, hogyan képes a munkavállaló versenyképes tudását
megőrizni, a számára szükséges új tudást elsajátítani, illetve azt, hogy kinek
milyen jellegű tudásra van szűksége és azt milyen módszerekkel lehet átadni.
Rohanó
világunkban szakmák születnek és halnak meg, míg a technika fejlődése
folyamatosan új ismeretek megszerzését igényli és követeli meg szinte az élet minden
területén, nem csak a munkában. Aki
lépést akar tartani a fejlődéssel, nem bújhat ki a folyamatos ismeretszerzés
alól.
De mi is az
andragógia tudományának illetve az Európai Unió gazdaság- és oktatás- politikájának
legfőbb jelmondata? Nem más, mint a Life Long Learning vagyis magyarul
Élethosszig tartó tanulás. Miért olyan fontos ez? Erre egyszerű a válasz, mert
mit ér az a fejlesztés, amit senki sem tud használni, vagy mit ér az a pszichológiai
kutatási eredmény, ami nem kerül be a gyakorlatba és senki tudását sem
gyarapítja? Nyilván nem sokat. A
kutatási eredményeknek és a fejlesztéseknek igazán csak akkor van értelme, ha
ennek hasznosságát illetve használatát valaki megtanítja és átülteti a
gyakorlatba.
Éppen ezért van
a ma emberének nagy szükség az andragógia tudományára. Bár tudományos szinten
lehet a szükségességét vagy gyermekbetegségeit vitatni, mint ahogyan ezt sokan
meg is teszik, gyakorlatban betöltött szerepét viszont balgaság lenne vitatni.
Mindezek
ellenére az andragógia pozíciója még sem stabil. Ennek pedig legfőbb oka, hogy
a rendelkezésre álló szűkös anyagi javakért ádáz küzdelem folyik. És abban a
pillanatban, hogy a pénz látótérbe kerül, már igen csak keveset számít, hogy a
kompetenciák mire elegendők. Így fordulhat elő, hogy pszichológus tanít,
illetve tréningeztet felnőtteket, miközben oktatás módszertani eszközökkel
tudása nem bír. De láthatunk olyan embereket is a katedrán, akik bár
szakmájukat mélységeiben ismerik, mégsem képesek tudásukat átadni, mivel
fogalmuk sincs róla, hogy a felnőtteket, hogyan kell tanulásra motiválni
illetve tanítani. De ha már így alakult, hogy a felnőttek képzésében más területek
képviselői is ilyen kompetensnek érzik magukat, vajon miért van az, hogy a
hátrányos helyzetűek vagy az alacsony iskolavégzettséggel rendelkezők
oktatásából már semmi kedvük nincs részt vállalni? Legyen csak a csont a „kutyáé”,
vagyis az andragógusé, hisz ők úgy is csak a húsra tartanak igényt. És miért
tehetik meg mindezt? Mert a szokásrendszer alapján kialakult tudományos
hierarchia egy magasabb fokán állnak, és ezáltal jobb a marketing értékük. Sajnos
hajlamos az ember a „tekintélyt” parancsoló embernek behódolni, pedig mennyivel
hasznosabb lenne, ha tudna reálisan gondolkodni.
A gazdasági- és
társadalmi- igények így hiába szülték meg és várják tárt karokkal az andrológusokat, a tekintélyelv egyelőre jelentős mértékben gátolja a
kibontakozásukat. Ezért bár szép és fontos dolog a tradíció, mint ahogy az is,
hogy tiszteljük az „öregebbeket” ugyanakkor az mégsem jó, ha elnyomjuk a „fiatalságot”
és nem engedjünk teret az új tudásnak és fejlődésnek.
Tiszteld a hagyományt, de keress új utakat és ne hagyd, hogy a fejlődésedben meggátoljanak!
Vidó Judit
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése