Tánctanárként évről-évre
fokozatosan növeltem tanítványaim számát a jelenlegi szintre és bár a növekedés
folyamatos volt, tudatosabb cselekedetekkel ez a folyamat valószínűleg gyorsabb
ütemben is végbe mehetett volna. Több marketingre és jobb kommunikációra lett
volna szükségem, de tanulva a múlt hibáiból, úgy döntöttem új vállalkozásom
ismertségét már sokkal tervezettebben és hatékonyabban fogom megvalósítani és
haladva a korral kihasználom majd a webes reklámfelületek adta lehetőségeket is.
Mivel nem
vagyok egy informatikai zseni, és ezidáig nem igazán foglalkoztam marketing
tevékenységgel sem, így indulás képen elolvastam egy erről szóló könyvet. A terv
pedig, ami a könyv alapján rajzolódott ki bennem, pofon egyszerűnek tűnt.
Csinálni kell egy facebook profilt, majd azon egy kampányt indítani. Kell egy
weblap, melyet linkgyűjtő oldalakra fel lehet tenni és biztos, ami biztos
alapon a google kulcsszókeresőjére is fel kell regisztrálni, hogy netes
keresőmotorokat mindenképpen aktivitásra bírjam.
Ugye milyen
egyszerűen hangzik? Naná, hogy azonnal bele is vágtam. Első lépés a face
elkészítése volt. Szuper ez könnyen ment! - és elkezdtek jönni a kedvelések, habár
igaz konkrét megkeresés egy sem érkezett. Na, nem baj, jöjjön a következő lépés
a weblap készítés, ott majd biztosan könnyebb lesz megmutatni, milyen nagyszerű
termékem van, és végre elkezdenek majd jönni az ügyfelek.
Sajnos hamar
jött a hideg zuhany erre az elképzelésemre is, mivel kiderült, hogy legalább
két hónap kell a keresőmotoroknak ahhoz, hogy honlapom után elkezdjenek
érdeklődni. A hab a tortán pedig az volt, amikor megtudtam nem elég itt olyan
tartalmat megjeleníteni, ami szerintem érdekessé teheti elképzelésemet, hanem
arra is törekednem kell, hogy a keresőmotorok is kedveljék a felrakott
információt, melyre viszont tuti recept nincs, vagyis csak próbálkozással lehet
kideríteni, mit is lenne célszerű a weblapon megjeleníteni.
A megfutott
körök után az eredményem annyi, hogy én elhiszem az állítást miszerint az
online marketing egy jó dolog, de pillanatnyilag úgy fest ez roppant időigényes
és csak hosszabb távon képes eredményt kifejteni. Oké, akkor milyen lehetőségeim
vannak a hagyományos reklámfelületeken?
- Hirdetés feladás – új termék esetében, amit nem ismernek a vásárlók, tapasztalataim szerint nem sok eredménnyel kecsegtet és költséges
- PR cikk megjelentetése – ez sem olcsó mulatság, de jelen pillanatban elkerülhetetlen az ismertség kiépítése miatt
- Rádió és Tv spot – talán a helyi médiában érdemes lenne próbálkozni, bár ebben sokat segítene, ha lenne bármelyik fórumon is ismeretségem.
Eredmény:
online marketing olcsóbb, de csak hosszútávon várhatók tőle megtérülést, hagyományos
fórumokon reklámozni viszont gyorsabb viszont nagyobb beruházást igényel,
miközben az én pénzügyi lehetőségeim, igen csak korlátosak. Na de akkor mit
tegyek? Merre is induljak? Az egyetlen dolog, ami nekem ilyenkor segíteni
szokott, hogy leülők és célirányosan elkezdem összerendezni fejemben a
gondolatokat. Sorra veszem, milyen ismereteim segíthetik problémámat megoldani
illetve melyek azok a lehetőségek még, amik bennem szunnyadnak és ideje lenne
előbányászni.
Így jutott
eszembe Bourdien tőkeelmélete. Pierre Bourdien szerint sikerünket háromféle tőke
segítségével is elérhetjük. Az első a gazdasági tőke, vagyis a pénz, hát nekem
ebből jelenleg nincs sok – ez kilőve. A második a kulturális tőke, mely kulturális
tárgyak mellett magába foglalja még a tudást és az iskolai végzettséget. Ezzel
már viszont kezdhetek valamit, hiszen hamár ennyit koptattam az iskolapadot,
csak van olyan tudás bennem, ami segíti az érvényesülésemet. A harmadik lehetőség
pedig a társadalmi tőke, amit hétköznapi nyelvhasználatban leginkább csak
kapcsolati tőkének szoktunk nevezni.
Az én
személyes kapcsolati tőke definícióm, így hangzik: kapcsolati tőkéd ereje abban mutatkozik meg,
hogy hányszor kell tárcsáznod a telefonon, annak érdekében, hogy egy adott dolgot el tudj intézni. Természetesen figyelembe véve a dolog horderejét, ami növelheti vagy
csökkentheti is a telefonálási darabszám értékét.
A társadalmi
tőke legjobb tulajdonsága az, hogy bár magasabb szinten költség igényes,
alatta viszont másfajta befektetésekkel is hozzáférhető. Ismerek olyan
embereket, akiknek nem dagad a pénztárcájuk, mégis képesek minden különösebb
nehézség nélkül mindenféle ügyet elintézni és problémájukat megoldani. Mindig
van egy kedves ismerősük, aki képes segíteni, sőt azt is tudják, mikor, mivel
és kihez kell a megoldás érdekében fordulniuk.
Én őszinte csodálattal adózom az
ilyenfajta képességnek és vágyom rá, hogy ezen a téren fejlődjek, már csak
azért is mivel ez most sokat tudna lendíteni az ügyemen. Éppen ezért megpróbálom
most sorba venni, mit figyeltem meg a jó kapcsolati tőkével rendelkező emberek
személyiség tulajdonságaiban illetve viselkedésében, hátha képes leszek ebből tanulni és egy kis energia befektetéssel akár sikeresen hasznosítani is ezeket az ismérveket.
1.
Általánosságban elmondható, hogy sokat adnak
megjelenésükre. Mindig ápoltak és jól öltözöttek. – erre én is képes vagyok
csak a mindiggel vannak problémáim, de majd igyekszem.
2. Amikor találkoznak, valakivel megkérdezik, hogy
van az illető és figyelnek arra, amit az mond illetve egyéb kérdések feltételével
tovább beszéltetik, vagyis kimutatják érdeklődésüket. – van, hogy ez nekem is
megy, főleg olyankor, amikor nem sietős a dolgom, minden esetre érdemes ennek
is több figyelmet szentelnem.
3. Segítőkészek, mégpedig oly módon, hogy nem is kell
ezt tőlük kérni, egyszerűen csak figyelnek és észreveszik, amikor valakinek
segítség kell. - ez idáig ez nem volt erősségem, de biztos képes vagyok környezetemre jobban figyelni.
4. Rendszeresen járnak közösségi helyekre, ápolják
baráti kapcsolataikat, vagyis mindig szánnak időt arra, hogy egyéb
elfoglaltságaik mellett leüljenek egy jót beszélgetni. – ez viszont egy nehéz
dolog számomra, melynek legfőbb oka, hogy egy nap nem áll 36 órából, de nyilván,
ha nagyon akarom, akkor időnként én is képes leszek erre több időt szakítani.
5. Érdekesek. Természetesen ez legtöbbször abból
fakad, hogy intenzív társadalmi életet élnek és sok helyen megfordulnak. Ez
ráadásul a legtöbb ember számára nem csak érdekessé teszi őket, hanem egyben
sokan vágynak arra is, hogy legalább, ha csak áttételesen is, de
részesülhessenek beszámolóik által az ő élményeikből, vagyis vágyják társaságukat és szívesen hívják meg őket újabb helyekre. – kicsit élhetnék talán
én is izgalmasabb életet kifelé, bár benső énem nem szűkölködik izgalmakban
csak, hát ezt nem igazán szokásom megosztani.
Biztos lehetne még találni egyéb
jellemző tulajdonságokat is, de úgy gondolom, ha a fent említett dolgokra
megpróbálok ezután nagyobb hangsúlyt tenni, annak már meg kell mutatnia, hogy
képes vagyok-e társadalmi tőkémet magasabb szintre emelni és emberi kapcsolataimat gyümölcsözőbbé tenni. Épülget a váram tudásomra
alapozva, kapcsolati tőkémet fejlesztve némi marketinggel megszórva, de hogy
mekkora váram lesz, azt még nem tudom, de hogy nagyon élvezem ezt a játékot,
azt le sem tagadhatom. Buddha gondolataival zárom soraim:
A boldogsághoz nem
vezet út. Az út maga a boldogság.
Vidó
Judit
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése