2015. szeptember 11., péntek

Kapcsolati tőke



Tánctanárként évről-évre fokozatosan növeltem tanítványaim számát a jelenlegi szintre és bár a növekedés folyamatos volt, tudatosabb cselekedetekkel ez a folyamat valószínűleg gyorsabb ütemben is végbe mehetett volna. Több marketingre és jobb kommunikációra lett volna szükségem, de tanulva a múlt hibáiból, úgy döntöttem új vállalkozásom ismertségét már sokkal tervezettebben és hatékonyabban fogom megvalósítani és haladva a korral kihasználom majd a webes reklámfelületek adta lehetőségeket is.   
Mivel nem vagyok egy informatikai zseni, és ezidáig nem igazán foglalkoztam marketing tevékenységgel sem, így indulás képen elolvastam egy erről szóló könyvet. A terv pedig, ami a könyv alapján rajzolódott ki bennem, pofon egyszerűnek tűnt. Csinálni kell egy facebook profilt, majd azon egy kampányt indítani. Kell egy weblap, melyet linkgyűjtő oldalakra fel lehet tenni és biztos, ami biztos alapon a google kulcsszókeresőjére is fel kell regisztrálni, hogy netes keresőmotorokat mindenképpen aktivitásra bírjam.
Ugye milyen egyszerűen hangzik? Naná, hogy azonnal bele is vágtam. Első lépés a face elkészítése volt. Szuper ez könnyen ment! - és elkezdtek jönni a kedvelések, habár igaz konkrét megkeresés egy sem érkezett. Na, nem baj, jöjjön a következő lépés a weblap készítés, ott majd biztosan könnyebb lesz megmutatni, milyen nagyszerű termékem van, és végre elkezdenek majd jönni az ügyfelek.
Sajnos hamar jött a hideg zuhany erre az elképzelésemre is, mivel kiderült, hogy legalább két hónap kell a keresőmotoroknak ahhoz, hogy honlapom után elkezdjenek érdeklődni. A hab a tortán pedig az volt, amikor megtudtam nem elég itt olyan tartalmat megjeleníteni, ami szerintem érdekessé teheti elképzelésemet, hanem arra is törekednem kell, hogy a keresőmotorok is kedveljék a felrakott információt, melyre viszont tuti recept nincs, vagyis csak próbálkozással lehet kideríteni, mit is lenne célszerű a weblapon megjeleníteni.
A megfutott körök után az eredményem annyi, hogy én elhiszem az állítást miszerint az online marketing egy jó dolog, de pillanatnyilag úgy fest ez roppant időigényes és csak hosszabb távon képes eredményt kifejteni. Oké, akkor milyen lehetőségeim vannak a hagyományos reklámfelületeken?

  • Hirdetés feladás – új termék esetében, amit nem ismernek a vásárlók, tapasztalataim szerint nem sok eredménnyel kecsegtet és költséges
  • PR cikk megjelentetése – ez sem olcsó mulatság, de jelen pillanatban elkerülhetetlen az ismertség kiépítése miatt
  • Rádió és Tv spot – talán a helyi médiában érdemes lenne próbálkozni, bár ebben sokat segítene, ha lenne bármelyik fórumon is ismeretségem.

Eredmény: online marketing olcsóbb, de csak hosszútávon várhatók tőle megtérülést, hagyományos fórumokon reklámozni viszont gyorsabb viszont nagyobb beruházást igényel, miközben az én pénzügyi lehetőségeim, igen csak korlátosak. Na de akkor mit tegyek? Merre is induljak? Az egyetlen dolog, ami nekem ilyenkor segíteni szokott, hogy leülők és célirányosan elkezdem összerendezni fejemben a gondolatokat. Sorra veszem, milyen ismereteim segíthetik problémámat megoldani illetve melyek azok a lehetőségek még, amik bennem szunnyadnak és ideje lenne előbányászni.
Így jutott eszembe Bourdien tőkeelmélete. Pierre Bourdien szerint sikerünket háromféle tőke segítségével is elérhetjük. Az első a gazdasági tőke, vagyis a pénz, hát nekem ebből jelenleg nincs sok – ez kilőve. A második a kulturális tőke, mely kulturális tárgyak mellett magába foglalja még a tudást és az iskolai végzettséget. Ezzel már viszont kezdhetek valamit, hiszen hamár ennyit koptattam az iskolapadot, csak van olyan tudás bennem, ami segíti az érvényesülésemet. A harmadik lehetőség pedig a társadalmi tőke, amit hétköznapi nyelvhasználatban leginkább csak kapcsolati tőkének szoktunk nevezni.
Az én személyes kapcsolati tőke definícióm, így hangzik: kapcsolati tőkéd ereje abban mutatkozik meg, hogy hányszor kell tárcsáznod a telefonon, annak érdekében, hogy egy adott dolgot el tudj intézni. Természetesen figyelembe véve a dolog horderejét, ami növelheti vagy csökkentheti is a telefonálási darabszám értékét.  
 A társadalmi tőke legjobb tulajdonsága az, hogy bár magasabb szinten költség igényes, alatta viszont másfajta befektetésekkel is hozzáférhető. Ismerek olyan embereket, akiknek nem dagad a pénztárcájuk, mégis képesek minden különösebb nehézség nélkül mindenféle ügyet elintézni és problémájukat megoldani. Mindig van egy kedves ismerősük, aki képes segíteni, sőt azt is tudják, mikor, mivel és kihez kell a megoldás érdekében fordulniuk. 
Én őszinte csodálattal adózom az ilyenfajta képességnek és vágyom rá, hogy ezen a téren fejlődjek, már csak azért is mivel ez most sokat tudna lendíteni az ügyemen. Éppen ezért megpróbálom most sorba venni, mit figyeltem meg a jó kapcsolati tőkével rendelkező emberek személyiség tulajdonságaiban illetve viselkedésében, hátha képes leszek ebből tanulni és egy kis energia befektetéssel akár sikeresen hasznosítani is ezeket az ismérveket.
1.       Általánosságban elmondható, hogy sokat adnak megjelenésükre. Mindig ápoltak és jól öltözöttek. – erre én is képes vagyok csak a mindiggel vannak problémáim, de majd igyekszem.
2.    Amikor találkoznak, valakivel megkérdezik, hogy van az illető és figyelnek arra, amit az mond illetve egyéb kérdések feltételével tovább beszéltetik, vagyis kimutatják érdeklődésüket. – van, hogy ez nekem is megy, főleg olyankor, amikor nem sietős a dolgom, minden esetre érdemes ennek is több figyelmet szentelnem.
3.    Segítőkészek, mégpedig oly módon, hogy nem is kell ezt tőlük kérni, egyszerűen csak figyelnek és észreveszik, amikor valakinek segítség kell. - ez idáig ez nem volt erősségem, de biztos képes vagyok környezetemre jobban figyelni.
4.    Rendszeresen járnak közösségi helyekre, ápolják baráti kapcsolataikat, vagyis mindig szánnak időt arra, hogy egyéb elfoglaltságaik mellett leüljenek egy jót beszélgetni. – ez viszont egy nehéz dolog számomra, melynek legfőbb oka, hogy egy nap nem áll 36 órából, de nyilván, ha nagyon akarom, akkor időnként én is képes leszek erre több időt szakítani.
5.     Érdekesek. Természetesen ez legtöbbször abból fakad, hogy intenzív társadalmi életet élnek és sok helyen megfordulnak. Ez ráadásul a legtöbb ember számára nem csak érdekessé teszi őket, hanem egyben sokan vágynak arra is, hogy legalább, ha csak áttételesen is, de részesülhessenek beszámolóik által az ő élményeikből, vagyis vágyják társaságukat és szívesen hívják meg őket újabb helyekre. – kicsit élhetnék talán én is izgalmasabb életet kifelé, bár benső énem nem szűkölködik izgalmakban csak, hát ezt nem igazán szokásom megosztani.
Biztos lehetne még találni egyéb jellemző tulajdonságokat is, de úgy gondolom, ha a fent említett dolgokra megpróbálok ezután nagyobb hangsúlyt tenni, annak már meg kell mutatnia, hogy képes vagyok-e társadalmi tőkémet magasabb szintre emelni és emberi kapcsolataimat gyümölcsözőbbé tenni. Épülget a váram tudásomra alapozva, kapcsolati tőkémet fejlesztve némi marketinggel megszórva, de hogy mekkora váram lesz, azt még nem tudom, de hogy nagyon élvezem ezt a játékot, azt le sem tagadhatom. Buddha gondolataival zárom soraim:

A boldogsághoz nem vezet út. Az út maga a boldogság.

Vidó Judit

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése