2015. szeptember 1., kedd

Reneszánsz ember



Újdonsült barátnőimmel beültünk egy kávéra és közben elkezdtünk csacsogni, olyan felszínesen, ahogy általában ez szokott lenni. Hamarosan az öltözködés került terítékre, amikor Rami megdicsérte Ági öltözetét, mire Ági annyi válaszolt:
-           ezt is a te ruhád utáni sablon szerint varrattam.
Erre én megkérdeztem Ramit:
-           te tudsz varrni?  
Mire Ági csak annyit felelt:
-          Rami mindenhez ért.
Mire én megjegyeztem:
-          Egy igazi reneszánsz ember.

Reneszánsz ember: A polgárosodó, reneszánsz ember jellemzője az XIV-XVI. században az antik kultúra szeretete és tisztelete, miközben kiemelten humanista a művészetben és a tudományban. Szellemileg és politikailag szabad, technikai és tudományos felfedezések garmadát tárja környezete és a világ elé, mely a lábainál hever. Az erős és célratörő, személyiség-centrikus önképzést tartja megfelelőnek, melyben alkotóereje, és polgári önbizalma akadálytalanul virágozhat a korszakot gazdagító fejlődés érdekében. Erősen munkál benne a tudás birtoklásának vágya, és sokoldalúsága révén új embereszmény megteremtésén dolgozik. 

Manapság ezt a kifejezést „reneszánsz ember” akkor aggatjuk valakire, ha úgy gondoljuk sok mindenhez ért és elismerjük széles körű tudásáért. A beszélgetés fonala pedig, innen vezetett tovább. Röviden a következő hangzott el: ma már nincsenek is reneszánsz emberek, vagyis férfiak, sokkal inkább csak egyes nőkről lehet így beszélni. Ezért van az, hogy a legtöbb nő több férfiból tudná csak összegyúrni a számára igazán ideálisat. Halkan jegyzem meg, hogy én nagyon remélem ez azért nem így van, csak hát az ilyen kincset nehéz találni, de hiszem, hogy vannak. Na de vajon még is miért jutottunk arra az álláspontra, hogy a mai reneszánsz ember nem férfi, hanem nő? Talán azért, mert mi is nők vagyunk? Talán ez is szerepet játszott benne, de azért bennem születtek erre más válaszok is.
Elég, ha csak arra gondolunk, hogy egy családos anyának mennyi szerepben kell helyt állni: gyereknevelés, háztartás, munka, nőiesség illetve társas kapcsolatok és máris megszavazhatjuk számára ezt a jelzőt, amennyiben az illető igyekszik minden téren derekasan helyt állni. Vagy gondoljunk csak arra, hogy hány nő képezi magát felnőttként derekasan, hogy munka pozícióját megtalálja/megtartsa vagy esetleg magasabb szintre feltolja. Számos statisztika bizonyítja azt, hogy a nők lényegesen nagyobb számban szánják rá magukat, hogy felnőttként visszaüljenek az iskolapadba. Egyik képzésről a másikra járnak bízva a tudás hatalmában, miközben szemeik előtt az a vágy lebeg: „ha még ezt is megtanulom, akkor végre el fognak ismerni és remélhetőleg ez a pénztárcám dagadásán is meg fog látszani”.
Sajnos ez a dolog viszont nem ilyen egyszerű. Én is számtalan képzésen vettem részt halmoztam a tudásomat, hol ebben a szakmában majd egy másikban. Kerestem a kitörési lehetőséget és nem mellesleg magamat. Persze ez valahol természetes ebben az individuális világban, ahol a jelmondat az: „Hogy csak akkor leszel boldog, ha megvalósítod önmagad”. Számos képzettséget szereztem, miközben a munkaerőpiacon a szekerem elé senki sem fogott táltos lovakat. És ez így ment egészen hosszan. Majd jött egy olyan képzés/tudás, ami az addigi helyzetemet szerencsére felülírta.
Megismertem a coaching technikát és ettől kezdve tudásom és vágyaim elkezdtek egységbe forrni, értelmet nyert minden tanulással töltött óra és karrier utam pedig kirajzolódni. Azzal, hogy megtanultam a célirányos gondolkodást és ezt az eszközt a mindennapjaimban alkalmazni, egész életem új alakot öltött, amiben már könnyen éreztem jól magam. A különböző szakmai tudásaim, mint az építő kockák egymásba forrtak, és ettől kezdve nem volt kérdés, hogyha várat szeretnék építeni, merre vezet az utam. Bár nem érzem magam reneszánsz embernek/nőnek, mégis ma már tudom, hogy nem baj az, ha valaki sokféle irányban próbálja a szárnyait bontogatni, mélyíti tudását folyamatosan, de ha sikereket is el akar elérni nélkülözhetetlen, hogy megtanuljon hozzá kreatívan gondolkodni.  

Építsd meg a várad, gondolkodj tudatosan,
és hagyd, hogy álmaid megvalósuljanak!

 Vidó Judit

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése