Egy felnőtt
ember élete során, számos helyen és módon sajátít el ismereteket, legyen szó
formális, nonformális vagy informális ismeretszerzésről, és éppen ezért bátran
kijelenthetjük, hogy egy új tudást a legkülönfélébb helyzetekben és
környezetben is el tudunk sajátítani. Ennek ellenére mégis vannak olyan tanuló
környezetek, melyek ezt a tudáselsajátítási folyamatot egyszerűbbé és könnyebbé
képesek tenni, illetve egyben eszközként is szolgálnak arra, hogy a tudásátadás
folyamatát az oktatási környezetben tervezhetővé tegyük. Az oktatási
környezetnek a következőkben felsorolt színterei a legismertebbek:
·
Kontakt oktatás
·
Online eszközökkel támogatott kontakt
tevékenység
·
Blended learning
·
Távoktatás mint oktatási környezet
Ezek a
színterek nem csak tanulási környezetükben térnek el egymástól, hanem más és
más technológiára illetve eszközrendszerre építve segítik a hatékony tanulási
folyamatokat. A kontakt osztálytermi oktatásnál például építhetünk a tanulók
aktivitására, de a számítógépes játékok épp úgy lehetnek eszközei ennek a
folyamatnak, ahogy a különböző online eszközrendszerek is. De miben is tér el
egymástó a fent említett négy oktatási színtér?
A kontakt
oktatási formában a tanulócsoport és a tanár térben és időben egy helyszínen
van, közös tevékenységben vesznek részt, mely verbális és nonverbális formában
egyformán megnyilvánulhat. Ha valaki kilép a teremből, akkor egyben kilép a
folyamatból is. Ebben az oktatási formában az elsajátítandó tananyag élesen
körülhatárolt, bár bizonyos csoportmunkákkal ezek a határok egy bizonyos
szintig kitolhatók, mivel egy csoportmunka keretében az egyéni kreatív
gondolatok illetve egyéni tudások hozzáadhatnak az előre strukturált
ismeretanyaghoz. A kontakt módon történő tanítási folyamatban számítástechnikai eszközök már
megjelenhetnek, de internet hozzáférésre nincs mód. A technikai berendezések
funkciója a szemléltetés és előre elkészített szövegek kivetítése.
A következő módszer Online
eszközökkel támogatott kontakt tevékenység az előbbitől csak annyiban tér el,
hogy itt már a tanulócsoport rendelkezik internet hozzáféréssel, de ez az
aprócska kis eltérés már jelentős változásokat képes előidézni az oktatási
folyamatban. Bár még itt is térben és időben egy helyen vannak a tanuló csoport
tagjai, de tevékenységi folyamatukba már a külvilágot is képesek bevonni az
interneten keresztül, melynek hatására kommunikációs lehetőségük nagymértékben
megnő, mely nem csak az egymással való kommunikációt erősíti, de olyan
ismeretszerzési utakat is megnyit mely ismeretek már képesek az elsajátítandó
tananyagra is hatást gyakorolni és egy mélyebb tudást létrehozni.
Az előbbi két módszer alapjára épülő
Blended learning tanulási színtér kitágítja az előbbi két módszer térbeni és
időbeni síkját azzal, hogy itt már a tanulási folyamatban megjelenik valamilyen
virtuális környezetben végzett tevékenység is. Itt is a személyes jelenlét
dominál, ám a folyamat egy része különböző térben és időben megy végbe, ahol a
tanulók megoldandó feladataikat ebben a virtuális térben oldják meg. Ennél a
módszernél gyakran a tanulók tanulásban való részvételének ideje egymáshoz
képest eltolódik bizonyos időként, majd aztán a folyamat következő szakaszában
újra szinkronba kerül. Ehhez jó példa saját képzésünk is, ahol a prezentációt
és a blog írást egymástól különböző időben tehetjük meg, de már a Second Life
konzultációban, ha csak virtuálisan is, de egy időben veszünk részt. Ebben az
oktatási formában a tananyag struktúra már sokkal rugalmasabb szerkezetű, mint
az előző két oktatási szintérnél, mely rugalmasság magában rejtheti épp úgy a
hatékonyabb tanulási forma megvalósítását, mint annak ellenkezőjét. Hogy
miképpen válik itt a tanulási folyamat eredményessé, az nagyban függ a tanár
pontos célkitűzései és támogató segítsége mellett, a tanulók tanulási
motiváltságától és technikai felszereltségétől is.
A negyedik színtér a távoktatási
környezet, ahol az oktatási folyamat döntő többsége online vagy virtuális
közegben zajlik és ha a személyes illetve virtuális konzultációktól
eltekintünk, a tanulási tevékenység a csoport tagjai között térben és időben
független. A távoktatásban fontos szempont a tananyag tervezésénél, hogy az
elsajátítandó ismereteket a hallgatók önálló tevékenységére vagy a mindnél
nagyobb oktatási tartalom hozzáférésére tervezik-e meg. A korábbi gyakorlatban
a tartalomközpontú oktatás volt előtérbe helyezve, melyet ma már mind szélesebb
körben kezd a tevékenység alapokra építő távoktatási forma kiszorítani. A
tevékenységközpontú ismeretátadás gyors terjedése nem csak annak köszönhető,
hogy a távoktatásban dolgozó tananyag fejlesztők és szakemberek felismerték a
módszer hatékonyságát, hanem annak a számos online alkalmazásnak is köszönhető,
melyet oktatási illetve ha nem is oktatási célokra fejlesztettek ki még is
remek felületet biztosítanak a távoktatásra. A legkevésbé strukturált
tananyaggal a távoktatási környezetben a tevékenység alapon működő rendszerben
találkozhatunk, ahol a tanulók az ismereteik megszerzésének módját nagyrészt
maguk menedzselik, tevékenyen részt vesznek a tananyaguk létrehozásában és
egyben csoporttársaikkal megosztják a már megszerzett ismereteket. A tananyag
megkonstruálása viszont ebben a képzési formában viszonylag bonyolult folyamat,
így vannak olyan esetek, amikor a tananyagközpontú oktatási forma sikeresebb. A
tananyag fejlesztés a távoktatási folyamatban talán a legnehezebb, hiszen itt
nem csak ritkábbak a reflexiók tanár és diák között, de a motivációt és a
tanulási környezetet is úgy kell megtervezni, hogy azokkal a lehető
legjegyszerűbben a lehető legjobb eredményt lehessen elérni. Ebben az oktatási
folyamatban a tanár szerepe leginkább segítő, facilitátori.
Az online-ra épülő, illetve azt
eszközül felhasználó képzések száma egyre nagyobb mértékben növekszik, melyet
jól példáz az is, hogy számos ilyen módszertant oktató képzést szerveznek
tanárok számára. Egy ilyen képzési lehetőséget kínál a Prompt portál[1]
weboldala is. Képzésük címe: „e-learning az együttműködésen alapuló webes tanulási
környezetben”. Az oktatás célját eképpen fogalmazzák meg: „Elsősorban oktatóknak szóló e-learning
képzéseink alapvető célja, hogy felhívja a tanárok, képzők figyelmét a hálózati tanulásban rejlő
pedagógiai lehetőségekre és az oktatási folyamatban
alkalmazható újszerű webes eszközökre….. A programok blended learning és webwes távoktatási formában is
megvalósíthatóak…A képzés színtere egy együttműködésen alapuló webes tanulási
környezet, ahol a klasszikus értelemben nem „oktatni” kívánjuk az e-learning
módszereket a pedagógusoknak, hanem bevonni szándékozunk őket
a hálózati kommunikáció és tudásmegosztás közegébe!”
A gyakorlati megvalósításról
a következőket olvashatjuk: „A
továbbképzési program egy a nap 24 órájában elérhető internetes e-learning keretrendszerben zajlik és a
"klasszikus" e-learninges oktatási segédanyagok (digitális könyvek,
oktatóvideók, online játékok, stb.) mellett hangsúlyosan épít a résztvevők közötti
együttműködésre és tudásmegosztásra.
A rendszerben 6-10 fős csoportokra osztva dolgoznak a résztvevők. Minden csoport munkáját tutor segíti. Alapesetben a keretrendszer által biztosított kommunikációs felületen (fórumok, chat, videokonferencia) van lehetőség a konzultációra, de igény esetén gödöllői, ill. budapesti helyszínen személyes konzultáció (kontakt nap) megtartására is van lehetőség. (Kellő számú jelentkező esetén a kontakt nap megtartására egyéb helyszínen is megoldható.) A kreditpontok megszerzéséhez szükséges feladatok elvégzése szintén a keretrendszerben történik, a képzés a távoktatási formának köszönhetően földrajzi helyszíntől függetlenül bárhonnan elvégezhető. Az egyetlen lényeges technikai
A rendszerben 6-10 fős csoportokra osztva dolgoznak a résztvevők. Minden csoport munkáját tutor segíti. Alapesetben a keretrendszer által biztosított kommunikációs felületen (fórumok, chat, videokonferencia) van lehetőség a konzultációra, de igény esetén gödöllői, ill. budapesti helyszínen személyes konzultáció (kontakt nap) megtartására is van lehetőség. (Kellő számú jelentkező esetén a kontakt nap megtartására egyéb helyszínen is megoldható.) A kreditpontok megszerzéséhez szükséges feladatok elvégzése szintén a keretrendszerben történik, a képzés a távoktatási formának köszönhetően földrajzi helyszíntől függetlenül bárhonnan elvégezhető. Az egyetlen lényeges technikai
feltétel a
szélessávú internetkapcsolat megléte.”
Egy másik példa a távoktatás térhódítására, a Szemere Bertalan
Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium: „Az egész életen át tartó tanulás
fejlesztése az intézmények közötti nemzetközi együttműködéssel” című TÁMOP-2.2.4.-08/1-2009-0012
pályázata. A szakközépiskola pályázatában a következők szerint ismerteti az
oktatási módszertant: „A hagyományos
középiskolai oktatásban a frontális óravezetés módszerét alkalmazzák.
Aosztályteremben ülnek a tanulók, a szaktanár az általa választott módszerrel átadja azismereteket. Egy osztály vagy
csoport, egy szaktanár. A tanítási órák ideje szigorúanmeghatározott. A
hagyományos
középiskolai modellt az 1. sz. ábra szemlélteti.
A Digitális Középiskola vegyes rendszerű
képzést valósít meg. A törvényileg meghatározottkontaktórák mellett rendszeres
tanulási és konzultációs lehetőséget kínál a diákoknak internetes hálózati eszközök segítségével. A kontaktórákra és vizsgákra
a Kistérségi OktatásiKözpontokban kerül sor. A Központi
Oktatási Központ, amely egy bázis iskola része, amelygimnázium, felügyeli a digitális oktatási
segédanyagok fejlesztését és az oktatási folyamatot,folyamatos módszertani támogatást nyújt a
Regionális Oktatási Központokban, a KistérségiOktatási Központokban tanító tanároknak.
A tananyagot a tanulók a tankönyvekből és akifejlesztett digitális tananyagokból sajátíthatják
el. A Digitális Középiskola modellt a 2. sz.ábra szemlélteti.
A Digitális Középiskola a hagyományos
középiskolával
szemben, a tantárgyikövetelményeket betartva egy új struktúrát alakít ki. Mindenki az egyéni
időbeosztásának megfelelően
tudja ütemezni a tanulást az Interneten keresztül, a Digitális KözépiskolaOktatási Portálja által
szolgáltatott tananyag és segédanyag segítségével. A szaktanárok
akonzultációkon találkoznak tanulóikkal, így nincs szükség minden
tanulócsoportnál aközvetlen jelenlétükre a tanítási folyamatban. A tananyag
elérésének a módja a tanuló egyénilehetőségeitől függ, akár saját otthonában is
tanulhat, de ha ez nem megoldható, látogathatja akialakított Kistérségi
Oktatási Központot, vagy Települési Oktatási Pontot is. A tanulási
idő jelentős része az önálló munkából áll az előre megadott ütemezés
szerint, így nincs szükségminden tanulócsoport mellé folyamatos szaktanári jelenlétet
biztosítani.”[2]
Mint a fent példák is jól mutatják az online módszerek alkalmazása
egyre nagyobb szeletet követel megának az oktatás szintereiben, mely
technológiák és eszközrendszerek változatos formában jelennek meg az oktatási
környezetekben. Míg a kontakt osztálytermi tevékenység technológiájánál a
résztvevők aktivitása jelenti a tanulási-oktatási folyamat magját, a tevékenységszervezést
legjobb esetben is csak interaktív tábla, a tabletek, laptopok, számítógépek
eszköze segíti. Az oktatási folyamatot tovább segíthetjük különböző szimilációs
és számítógépes játékok felhasználásával, mely számos kompetenciafejlesztéshez
nyújtanak segítséget. A MLearning más néven mobil tanulási környezetben az
oktatási tartalmakhoz bárhonnan hozzá lehet férni, illetve a tanuló bárhonnan
képes megtanulni a tananyagot, mely lehetőséget teremt az egyéni tanulásnak,
ezáltal az egyéni idő- és feladatmenedzselésnek is. Hátránya, hogy túlságosan a
tananyagközpontú. Az online eszközrendszereket gyakorlatilag bármilyen
oktatásban hatékonyan lehet alkalmazni, mely nem csak színesíti az oktatás
folyamatát, hanem z ismeretanyagot is jelentősen képes bővíteni. Az online
közösségek alapvetően nem tanulási céllal jöttek létre, mégis ügyesen
alkalmazva a tanulás támogatására is alkalmazhatók. Tehát a tanulási-tanítási
tevékenységet online közösségek alkotásával is lehet fokozni. Az Online
tanulási környezetek már tanulási
környezetek tanulásmenedzsment céllal jöttek létre, itt nem a közösség
létrehozása és fejlesztése a cél. Ilyen például az egyetemen használatos
Moodle, illetve az ILIAS és a CooSpace.
Léteznek az úgynevezett LMS (Learning Management System) és az LCMS (Learning Content Management System) rendszerek. Előbbi a tanulás, utóbbi a tanulás és az oktatási tartalom menedzselésére létrehozott oktatási keretrendszer. A Virtuális oktatási környezetek technológiája a legmodernebb oktatási rendszer, erre jó példa az általunk is használt Second Life. A virtuális oktatási környezetre jellemző a kommunikáció és az interakció, emellett multimédiás eszközök is alkalmazhatók rajta.
Léteznek az úgynevezett LMS (Learning Management System) és az LCMS (Learning Content Management System) rendszerek. Előbbi a tanulás, utóbbi a tanulás és az oktatási tartalom menedzselésére létrehozott oktatási keretrendszer. A Virtuális oktatási környezetek technológiája a legmodernebb oktatási rendszer, erre jó példa az általunk is használt Second Life. A virtuális oktatási környezetre jellemző a kommunikáció és az interakció, emellett multimédiás eszközök is alkalmazhatók rajta.
Összegezve
elmondhatjuk, hogy az oktatási tevékenységben egyre többféle eszköz áll
rendelkezésünkre, de a legnagyobb sajnálatomra, azt még senki sem fedezte fel,
hogy miképpen lehetne időráfordítás nélkül tudásunkat növelni, így a hatékony
oktatás kulcsa továbbra is a tanuló kitartásában, érdeklődésében és
motivációjában keresendő.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése