A magyarországi felnőttképzésben fontos szerepet kap az
alacsony iskolázottsággal rendelkezők képzése, átképzése, ahol az
eredményességet leginkább, a gyermekkorban szerzett tanulással kapcsolatos
negatív beállítódás és a tanulás során elszenvedett kudarcélmények gátolják.
Már itt megjelenik, a tudás megszerzéséhez szükséges kompetenciák hiánya. A
legtöbb alacsony végzettséggel rendelkező ember számára önmagában a tanulás,
legalábbis az intézményi keretek között folytatott ismeretszerzés, nem bír
értékteremtő képességgel, míg a számos múltbéli negatív tapasztalat tovább
fokozza az ilyen jellegű képzések iránti ellenszenvet. Ez a tanuláshoz negatív
módon viszonyuló attitűd, az előadáson mint megváltoztathatlak jelenségként
volt meghatározva, bár ezzel én, mint andragógus nem értek, nem érthetek egyet.
Hiszek abban, hogy van lehetőség arra, hogy berögzült hozzáállásokon
változtassunk, akármilyen nehéznek is tűnhet, csak a megfelelő hogyanra kell a
választ megtalálni. Éppen ezért a felnőttképzésben dolgozó embernek nagyon
fontos, hogy olyan kompetenciákkal és képességekkel rendelkezzen, mely egy
ilyen rögös úton is képes a célhoz elvezetni. A digitális eszközökkel való
tanulás az előbbi példához hasonlóan szintén sokszor párosul negatív
attitűddel, bár itt már az oktatásban nem az alacsony végzettséggel rendelkező
felnőttek jelennek meg. Mivel itt már magasabb iskolai végzettséggel rendelkező
emberek vesznek részt a képzésben, joggal feltételezzük, azt, hogy korábbi
tanulmányaik során már találkoztak a tanulási sikerélményével és ezért
valószínűleg nem maga a tanulás az, ami a negatív hozzáállást eredményezi,
hanem csak a megváltozott és újszerű tanulási környezet. A felnőttképzésben
dolgozó szakembernek ebben az esetben is először az attitűdben kell változást
elérnie, és még az alacsony végzettségűeknél magát a tanulást, mint értéket
kell elfogadtatnia, itt viszont a digitális eszköz által képviselt értéket,
illetve az általa megszerezhető tudást, ami ezen a szinten már mindenki számára
értéket jelent. Ha tovább megyünk ezen a gondolati íven, akkor elmondhatjuk
azt, hogy egy egyetemi szinten már nem azt kell elfogadni, hogy a tanulás
érték, a digitális technika egy korszerű oktatási eszköz, amely jelentős
tudáshoz segíti hozzá az oktatásban résztvevőt, hanem egyetemi szinten már azt
kell elsajátítani, hogy miképpen tudom az információs technológiai eszközök
tulajdonságait kihasználni, hogy tudásomat mindnél hatékonyabban tudjam a
lehető legértékesebbé tenni.
Az előbbiekben három szintet vázoltam fel, természetesen
az oktatás szintjeit nem szerencsés ennyire élesen egymástól elkülöníteni, de
az egyszerűség kedvéért maradjunk ennél a három szintnél. Mindhárom szint
más-más kompetenciákat, azaz tudást, értéket és attitűdöt képvisel, ennek
ellenére mind három tanulási folyamat elsődleges gátja a már kialakult rossz attitűd.
Legnehezebb természetesen a legalsó szinten az attitűdöt megváltoztatni, és
ahogy egyre feljebb haladunk a képzési szinteken válik a feladat egyszerűbbé,
de azért itt is még foglalkozni kell vele, mert a változás mindenki számára
kihívást jelent. Az érték megjelenése szintén mást és mást jelent a különböző
szinteken, de egyik szint sem nélkülözheti a támogató és iránymutató segítséget
ahhoz, hogy felfedezze ezt a képzésében, mint ahogyan az új ismeretek
megszerzésénél sem nélkülözhető. De miképpen jelenik meg ez a három szint az
információs technológiák használatában? A legalsó szinten talán meg sem
jelenik, de ha mégis akkor is csak egy-két egyszerű program kezelésében, melyek
összetett gondolkodást nem igényelnek. A második szinten már a microsoft office
alkalmazásainak, a levelező programok használata és ismerete szükséges, de az
önszervező és konstruktivista tanulási mód csak a következő szinten jelenik,
mint elvárás meg. Ezen a legfelső szinten már nem csak az informatikai
alkalmazások használata, ami elvárt, hanem ezeknek hálózatban és kreatívan való
használata, illetve az információ begyűjtése és tudássá való átalakítása is
elvárt. Ez a három szint nem csak a
hagyományos társadalomban, de a digitális társadalomban is elkülönülő réteget
alkot, de míg a társadalom hagyományosan nem kompetenciák alapján válogatja meg
állampolgárait elképzelhető, hogy a digitális polgárság már ilyen alapokra fog
helyeződni?
Van olyan nézőpont, ami szerint a digitális
állampolgárságot lévén, hogy nem születés és lakhely szerint szerezzük, ezért
kompetenciák alapján lehet elnyerni, melyet én nem cáfolok itt most, de igazán
egyet sem érthetek vele. Én inkább ezt csak egy kívánatos tendenciának
nevezném, ami véleményem szerint csak akkor alakulhat ki, ha előbb vagy utóbb
lesznek virtuális hatások ahová csak, állampolgárként vagy útlevéllel lehet
bemenni, és ezt véletlenül sem keverném itt össze azokkal a web oldalakkal,
ahová csak a regisztrált tagok léphetnek be. Egy virtuális állam az én
elképzeléseim szerint komplex hálózattal rendelkezik, mely számos web oldalt és
egyéb felhasználói felületet és alkalmazást egyesít, mely a hagyományos
országhatárokhoz és gazdasági érdekszövetségekhez képest, egy egészen újfajta
tudás és ezáltal értéket teremthetne meg, mely akár a javak újbóli elosztását
is eredményezhetné. Na jó, természetesen ez csak egy utópia, de egy gondolatot
talán megért. Szóval én egy ilyen virtuális államhoz rendelném hozzá a
digitális állampolgár fogalmát és itt már valóban a digitális kompetenciáknak
és a digitális viselkedési normák betartásának az etikus viselkedésnek kulcs
szerepe lenne. De maradjunk annál, hogy jelenleg a közfelfogás a digitális
állampolgárságot, az információs technológiai eszközök etikáinak/normáinak
megfelelő betartásában és alkalmazásában illetve a digitális kompetenciák
meglétével definiálja. Nem vitatkozom ezzel, lévén amíg nincs külön digitális
állam, addig mindenki, aki a világhálóra belép egyforma lehetőségekkel és
jogokkal rendelkezik, vagyis akár azt is mondhatnánk, hogy még sincs digitális
állampolgár és digitális állampolgár között különbség, és a kompetenciákhoz és
normákhoz kötött digitális állampolgárság nem más, mint egy vágyott álomkép. Természetesen
örvendetes dolog lenne, ha ez az álomkép megvalósulna, hiszen ez a kulcsa
annak, hogy az információs technológia az emberiség fejlődését szolgálja és
gátat szabjon az esetleges rombolásnak, a kérdés csak az, hogy ez mennyire
lehetséges?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése