2012. március 13., kedd

Digitális kompetenciák heti összegzése


 A hét témája a digitális kompetencia, digitális műveltség, digitális állampolgárság volt, mely téma nem csak nekem, de a csoport többi tagjának is alaposan megmozgatta a fantáziáját. Talán leginkább a digitális állampolgárság fogalom köre és a szó mögötti jelentéstartalom volt az, amit leginkább megpróbált mindenki körüljárni. Bár számos értelmezés és elképzelés látott napvilágot, melyek a kommentekben megvitatásra is kerültek, még sem állíthatnám, hogy a kifejezés mögöttes tartalma a diskurzusok hatására szűkebb értelmezést ért volna el. Sőt inkább, mint ha mindenki egy kicsit magába szívta volna mások elképzeléseit, és ezekkel az újabb és újabb gondolatokkal tovább bővítette saját elképzeléseit. A digitális állampolgárság fogalmának szinte csak egy olyan biztos pontja volt, amit mindenki megfogalmazott, mégpedig az, hogy csak az lehet digitális állampolgár, aki valamilyen szintű informatikai kompetenciával rendelkezik. De nézzük meg milyen digitális kompetenciákkal kell rendelkeznie ma Európai Unióban az Európa Tanács stratégiai céljai szerint:
A digitális kompetencia az információs társadalom technológiáinak (ITT) magabiztos és kritikus használatára való képesség a munkában, a szabadidőben és a kommunikációban. Ezek a kompetenciák a logikai és kritikai gondolkodással, a magas szintű információkezelési készségekkel és a fejlett kommunikációs készségekkel állnak kapcsolatban. Az információs és kommunikációs technológiák (IKT) alkalmazásához kapcsolódó készségek a legalapvetőbb szinten a multimédia technológiájú információk keresését, értékelését, tárolását, létrehozását, bemutatását és átadását, valamint az internetes kommunikációt és a hálózatokban való részvétel képességét ölelik fel. Az ITT természetének és a mindennapi élet különféle kontextusaiban betöltött szerepének, illetve lehetőségeinek alapos ismerete, amely magában foglalja.
  • a legfontosabb számítógépes alkalmazások, köztük a szövegszerkesztés, a táblázatkezelés, az adatbázisok, az információtárolás és -kezelés ismeretét;
  • az internet és az elektronikus kommunikáció (e-mail, videokonferencia, egyéb hálózati eszközök) használata által nyújtott lehetőségek, valamint a valóság és a virtuális világ közötti különbségek felismerését;
  • az ITT felhasználási lehetőségeinek az ismeretét a személyiség kiteljesítését, a társadalmi beilleszkedést és a foglalkoztathatóságot elősegítő kreativitás és újítás terén;
  • a rendelkezésre álló információk megbízhatóságának és érvényességének (elérhetőség/elfogadhatóság) alapszintű megértését és annak felismerését, hogy az ITT interaktív használata során bizonyos etikai elveket tiszteletben kell tartani.
Mivel az információs társadalom technológiáinak alkalmazására egyre több lehetőség van a mindennapi életben, így a tanulásban és a szabadidőben, a szükséges készségek a következők:
  • elektronikus információk, adatok és fogalmak keresése, gyűjtése és feldolgozása (létrehozása, rendszerezése, a fontos és nem fontos, szubjektív és objektív, a valóságos és a virtuális közötti különbségtétel), valamint szisztematikus módon történő felhasználása;
  • a megfelelő segédeszközök (prezentációk, grafikonok, táblázatok, térképek) használata összetett információk létrehozása, bemutatása vagy értelmezése céljából;
  • internetes oldalak elérése és az azokon történő keresés, valamint internet alapú szolgáltatások, pl. vitafórumok és elektronikus levelezés használata;
  • az ITT használata a kritikai gondolkodás, kreativitás és újítás szolgálatában különböző kontextusokban otthon, a szabadidőben és a munkahelyen.[1]
 A legtöbb blog bejegyzés abban is egyet értett, hogy ezeknek a kompetenciáknak a mélysége és milyensége nagyban meghatározza a digitális állampolgárság virtuális társadalomban való megjelenését. Mert még a kevesebb informatikai tudással rendelkezők jelenléte az internet világában szinte észrevétlen, ezzel szemben azok, aki széles körben képesek használni a világháló adta lehetőségeket, a különféle programok alkalmazásait sokkal nagyobb és látványosabb jelenlétre képesek ebben a társadalomban. Ebből következően elmondható, hogy az online társadalomban való érvényesüléshez az informatikai ismeretek és az elsajátított kompetenciák nagyságának mértéke egyben a társadalmi pozíció kifejeződése is. Ezzel szemben a digitális állampolgárság viselkedésére vonatkozó etikett normáiról és szabályairól már más-más gondolatok születtek. Lehet-e digitális állampolgár az, aki a világhálón való ténykedésével mások számára kárt okoz, hiszen ahhoz, hogy ezt megtehesse, nyilvánvalóan rendelkeznie kell ITT ismeretekkel és kompetenciákkal, sőt sokszor lényegesen többel, mint annak, akinek a kárára cselekszik, vagyis a kompetenciák alapján akkor még sem mindenki tekinthető digitális állampolgárnak? Bár a fogalom jelentése még valóban vitatott, mint ahogyan az is ki számít digitális állampolgárnak, mégis az EU 2020 stratégiai digitális menetrendjében ez a kifejezés már, mint hivatalosan használt fogalomként köszön vissza.
Az EU 2020 stratégia szerint az európai digitális menetrend alapvető célja a nagy sebességű internethálózat bővítésének felgyorsítása és az egységes digitális piac előnyeinek kamatoztatása a háztartások és a vállalkozások számára. Neelie Kroes digitális menetrendért felelő európai biztos 2010. március 12-i beszédében hat fő témát nevezett meg a menetrend számára:
1.                  gyors internet
2.                  digitális egységes piac
3.                  digitális állampolgárság
4.                 az IKT-kutatás és -innováció határozottabb előtérbe helyezése
5.                 bizalom és biztonság
6.                  kölcsönös átjárhatóság.
2010. március 18-án az Európai Parlament Ipari, Kutatási és Energiaügyi Bizottsága egyhangúlag jóváhagyta a „2015.eu” elnevezésű digitális menetrendet, egy olyan középtávú tervet, amely gyakorlati megoldásokat tartalmaz ahhoz, hogy az európai társadalom kihasználhassa az új információs és kommunikációs technológiákban (IKT) rejlő összes előnyt, és valódi digitális társadalommá válhasson. Az Európai Parlament felszólítja az Európai Bizottságot, hogy terjesszen elő javaslatot egy olyan átfogó stratégiára és cselekvési tervre, amely lehetővé teszi, hogy Európa nyitott és virágzó digitális társadalommá váljon, amely mind gazdasági, mind pedig szociális és kulturális lehetőségeket kínál az EU valamennyi polgárának. Javasolja továbbá, hogy ezt az új digitális menetrendet nevezzék „2015.eu menetrendnek”, és az előremutató 2015.eu modellre épüljön.[2]
A hét témájának kapcsán talán a legkevesebb szó a digitális műveltségről esett, melynek talán az egyik oka az, hogy a digitális kompetenciák illetve a digitális állampolgárság már önmagában is feltételezi a digitális műveltséget. De valóban a digitális műveltség fogalma mögött csak ennyi rejlene vagy van még más is? Az Európai Bizottság Információs Társadalom Főigazgatósága, a Kulturális és Oktatási Főigazgatósággal, valamint az Eurostat-tal együttműködve jelentést készített az európaiak digitális műveltségéről. A hagyományos kérdőíves felmérés mellett megvizsgálták az egyes tagállamokban folyó ez irányú kezdeményezéseket és mintegy 30, a legjobb gyakorlat körébe tartozó programot is. A jelentés legfontosabb megállapításai a következők lettek: „A digitális műveltség a legfontosabb, és ugyanakkor a legtöbb kihívást jelentő területe a mindenki számára elérhető információs társadalom megteremtésének. A tudástársadalom mindennapi életünk részévé vált, ugyanakkor az információs társadalom – integráló hatása mellett – új hézagokat is teremtett a társadalom különböző csoportjai között. A digitális műveltség alapvető létszükségletté, kompetenciává vált, amelynek hiánya akadályozza, vagy megnehezíti a társadalmi integrációt és a személyes fejlődést. A nem megfelelő információs-kommunikációs technológiai (ICT) felkészültséggel, hozzáféréssel vagy használattal rendelkezők hátrányos helyzetbe kerül(het)nek a munkaerőpiacon, fogyasztóként (l. információhiány), vagy akár csak átlagos állampolgárként is (l. offline ügyintézéssel töltött idő, pénz).” Az Európai Bizottság jelentésének munkadefiníciója a következő: a digitális műveltség mindazoknak a jártasságoknak az összessége, amelyek a digitális kompetencia megszerzéséhez szükségesek. Ilyen az alapvető ICT-jártasság, illetve a számítógép-használat (visszakeresés, hozzáférés, megőrzés, létrehozás, bemutatás, információcsere, kommunikáció, közösségi hálózatokban való részvétel képessége az interneten keresztül).[3]
Mint a fentiekben is olvasható ma még a digitális kompetencia szorosan összekapcsolódik a digitális műveltséggel, szinte egymás szinonimájaként használatos fogalmak, bár véleményem szerint a digitális társadalom erősödésével ez a két fogalom idővel egymástól távolodni fog, mint ahogyan a hétköznapi életben is megkülönböztetjük a műveltség, és a kompetencia kifejezéseket.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése