A digitális esélyegyenlőségével az órán, egy újabb olyan problémára fokuszálhatott rá a csoport, mely jelenség komoly társadalmi szintű problémák kérdéseit vette fel és amelyek megoldása talán nem csak nagy horderejű projektek segítségével, hanem szűkebb körű alulról indított segítségnyújtásokkal is már jelentős mértékben korrigálhatóak. Jól példázza ezt a Neumann János számítógép-tudományi társaság programja is.
A Digitális Esélyegyenlőség (DE!) programja
A
civil társadalom iránti szakmai felelősségvállalásának tudatában Digitális
Esélyegyenlőség néven országos mozgalmat indít a Neumann János
Számítógép-tudományi Társaság (NJSZT). A cél az, hogy rövid időn belül mindenki
teljes értékű tagja lehessen az információs társadalomnak: a számítógép és a
világháló használatának lehetősége és képessége mindenki rendelkezésére
állhasson.
A
digitális esélyegyenlőség megteremtése az életminőség és a versenyképesség
jelentős javulását eredményezi. A cél össztársadalmi program megvalósításával érhető
el. A programnak tartalmaznia kell egyrészt az ország területének a
versenyszféra által biztosan nem érintett legalább 10%-án történő állami
finanszírozású infrastrukturális beruházásokat; másrészt figyelembe kell vennie
azt is, hogy a fogalom alatt nem csak a PC- és internet-használathoz szükséges
tudást, képességeket értjük ma már.
Ide
tartozik a kritikai gondolkodás, az információk különböző forrásból való
összegyűjtése, rendezése, más emberek több csatornán való elérhetőségének
kezelése, az önkifejezés lehetőségei egy digitális környezetben, a hagyományos
tartalmak digitális formában való támogatása, kiegészítése is. Egy hálózatra
kapcsolt számítógép önmagában nagyon kevés ahhoz, hogy valaki megtalálja a
számára releváns információkat, szolgáltatásokat a világhálón, ehhez sok
gyakorlás, és az ezáltal elsajátítható új tudások, készségek szükségesek.
Az
NJSZT a Digitális Esélyegyenlőség program keretében saját kezdeményezéseinek
továbbvitele mellett szövetséget ajánl minden ez irányba mutató kezdeményezésnek,
beleértve az időskorúak, a fogyatékkal élők és a szociálisan hátrányos
helyzetűek felzárkóztatását célzó programokat is.
A
digitális esélyegyenlőség egyik legfőbb záloga, a lakosság digitális
írástudásának szintje kétségtelenül az új viszonyítási pont az Európai Unióban
is, így ennek fejlesztése az információs társadalom három alappillére:
infrastruktúra, igény, ismeret (3I) közül egyértelműen prioritást kell hogy
élvezzen.
A
lehetőségek ismeretében 2-3 éven belül biztosan megvalósítható legalább a
digitális írástudásbeli esélyegyenlőség, amiről hazánkban akkor beszélhetünk
majd, amikor a lakosság 20-30%-a az alapvető számítógépes ismeretek birtokában
képes lesz az internet hatékony használatára, s legalább 7-8%-uk sajátítja el
igazolható módon készség szinten a számítógép irodai alkalmazásához szükséges
ismereteket.
Az
internet-használati ismeretek (pl. Netszeregy,) az ECDL Start és az ECDL
mellett az NJSZT egymásra épülő képzési kínálatának legújabb eleme a kezdőknek
szóló e-ügyintézés egynapos komplex, interaktív képzés, amelynek során a
hallgatók betekintést nyernek az e-ügyintézés világába.
Ezen
képzési formák segítségével a számítógéppel végzett munka hatékonyságának
gazdasági mutatókkal is jól kifejezhető növekedése mellett többek között az is
elérhető, hogy a társadalom legszélesebb rétegei válhassanak az e-közigazgatás
valódi és aktív ügyfeleivé, ezáltal az információs társadalom teljes jogú
tagjaivá. Ez a tudás lehetőséget teremt arra is – és ez talán még fontosabb –
hogy valódi igények fogalmazódjanak meg az e-szolgáltatások fejlesztésére,
bővítésére is.[1]
A
NJSZT civil társadalom iránti
elkötelezettségből fakadó programja nagyon nemes célkitűzést állított maga elé,
de a program tartalma, valóban képes esélyegyenlőséget biztosítani, vagy inkább
csak egy mentő öv, ahhoz hogy a társadalom egyes rétegei ne szoruljanak ki
teljes mértékben a digitális világháló adta minden lehetőségből?
Véleményem
szerint programjuk olyan alap szintű ismeretátadásra épül, mely messze nem éri
el a kívánatos számítógépes ismereteket, így ennek megfelelően a számomra ez
nem több, mint egy mentő öv, mely messze nem éri el a digitális
esélyegyenlőséghez szükséges ismereteket. Természetesen ettől még a
kezdeményezés nagyon jó és nemes, és az biztos, hogy ennek a problémának az
orvoslását valóban innen alulról kell megkezdeni, de azért az a kijelentés,
hogy ennek a programnak a segítségével valaki az információs társadalom teljes
körű tagjává válhat számomra túlzásnak tűnik.
A
program másik hibájának azt tartom, hogy bár részletesen kifejti, hogy mi a
célja, milyen jelenségekre próbál megoldást nyújtani, arról nem esik szó, azon
kívül, hogy állami finanszírozás mellett képzeli el a megvalósítást, még milyen
egyéb eszközöket fognak a cél érdekében mozgósítani. Itt hivatkoznék Ollé tanár úr azon
történetére, hogy neki is voltak idealisztikus, missziós elképzelései az
informatikai oktatás terén, de sajnos ott ahol a létfenntartás is gondot
jelent, ott nehéz ilyen tevékenységgel eredményeket elérni. Ennek ellenére
hiszem, hogy nem szabad lemondani azoknak a társadalmi csoportoknak sem a
digitális ismereteik fejlesztéséről, ahol komoly szociális, életviteli
problémák vannak, de abban biztos vagyok, hogy ehhez a célkitűzéseken kívül,
komoly anyagi és elhívatott munkaerőre is szükség van. Na meg egy jó programra, ami képes a digitális
világhoz negatív attitűddel hozzáálló emberek viselkedésében változást
előidézni, mert elég ha csak arra gondolunk, hány és hány program indult annak
érdekében, hogy a roma lakosságot illetve az alacsony végzettséggel
rendelkezőket bevonja a munka világába különböző képzések segítségével, és ezek
a programok végül milyen hatékonysággal voltak képesek működni. Ezekben az
esetekben sem a célokban volt a hiba, hanem a képzésben résztvevő emberek hozzáállásában.
Nehéz a felnőttek világában változást elérni, és talán ez még nehezebb egy
olyan dolog tekintetében, mint az internet világa, hiszen sokan gondolják úgy,
hogy a mindennapokban való boldoguláshoz ez egy fölösleges luxus, vagyis
foglalkozni vele teljesen értelmetlen.
A
gyermekek esetében ez a program már sokkal több sikert hordozhat magában,
hiszen a gyermekben még ott van a természetes kíváncsiság, a nyitottság a
világra, az ő személyisége még könnyen formálható. Az ő esetükben a legnagyobb problémát a
szülök jelentik, akik mivel nem értik érdeklődésük okát a digitális világ iránt,
sokszor visszahúzzák őket ebbéli törekvésükben, akár azzal, hogy a
számítógéppel való foglalkozást fölösleges időrabló tevékenységnek vélik, akár
azzal, hogy anyagilag nem hajlandóak támogatni az ehhez szükséges feltételeket.
Mindenesetre azért senkit sem temetnék ilyen formán, hiszen ha édesapámra
gondolok, aki proli gyerekként nőt fel és otthonról nem sok anyagi támogatást
illetve tudást hozott, ma mégis magas szinten képes a digitális világban
boldogulni. Tehát van remény, csak szükség van segítő ás támogató programokra,
melynek segítségével a társadalom mind nagyobb rétege mozoghat majd otthonosan
a digitális világba.
Az
óra másik számomra érdekes kérdésfeltevése pedig az volt, hogy mi érezzen
prioritást, az innováció vagy a felzárkóztatás. Ideális esetben a válaszom az
lenne, hogy mindkettő párhuzamosan nagyon fontos, de vegyünk egy szélsőséges
esetet példának, amikor a kettő közül kell választanunk. Ha a hazai gyakorlatot
veszem alapul a felnőttképzések világára vonatkoztatva, akkor azt kellene
mondanom, hogy a legfontosabb dolog, hogy mindnél előbb mindenkit
felzárkóztassunk, mely valóban nagyon fontos is, de hadd játsszam most az ördög
ügyvédjét és mondjam azt, hogy az innováció ennél sokkal fontosabb. Mégpedig
azért fontosabb az innováció az én olvasatomban, mert míg a felzárkóztatás
eredményességét, mint a fentiekben már kifejtettem, nem könnyű elérni, így bár
nagy tömegnek igyekeznek ezek a programok segíteni, valójában társadalmi
szinten csak kevés javulást hozz magával, addig az innováció, sokkal több
eredménnyel kecsegtet, és ez az eredmény képes akár az egész társadalomra
jótékonyan hatni anélkül, hogy egyes emberek rossz attitűdjén kellene
változtatni.
Összefoglalva
gondolataimat az esélyegyenlőség
témájában, azt kell hogy mondjam, bár fontos dolognak tartom, elsősorban a
gyermekek esetében, akik szüleiknek való kiszolgáltatottságuk miatt nincsenek
döntés hozatali helyzetben, az esélyegyenlőség biztosítása, de az
össztársadalmi érdekekre a digitális innováció sokkal eredményesebb mértékben
tudna hatni, még akkor is ha közben lennének leszakadtak.
[1] Neumann János
Számítógép-tudományos társaság http://njszt.hu/de/a-digitalis-eselyegyenloseg-programja
2012-03-22
Kedves Judit! Én pont azt írtam a bejegyzésemben, egy tanulmányra hivatkozva, hogy az idősebbek a gyerekeiknek biztosítják az újnál - újabb technológiákat. (Persze, itt igazán esélyegyenlőtlenség van - már, akinek képesek biztosítani.)De a gyerekek között kevesebb leszakadónak kellene lenni, ebből kiindulva. No, de ha nincs, aki formálja a gyerekek attitűdjeit, mert a pedagógus ellenáll a digitális technológiáknak, akkor hiába is van (lenne) a technika szintjén esélyegyenlőség! Ez szerintem igazi nagy probléma!
VálaszTörlés