A
héten a legtöbb gondolat és diskurzus az esélyegyenlőséggel kapcsolatban
született meg, mely gondolatok középpontjában is elsősorban az volt, hogy a
társadalmi érdekek szempontjából a leszakadtak felzárkóztatása vagy inkább az innovációs
technológia fejlesztése élvez-e elsőbbséget. Abban viszonylagos egyetértés
született, hogy minden gyermeknek meg kell adni a lehetőséget arra, hogy ha még
hátrányos helyzetben is nevelkedik, mégis lehetősége legyen technológiai
fejlődésre. Arról már megoszlottak a
nézetek, hogy ugyan ezt az esélyegyenlőséget mennyire kell biztosítani a
felnőttek esetében. Bár egyes vélemények határozottan kiálltak amellett, hogy
igen is a felnőtteknek is szüksége van az online ismeretek megszerzésére,
mégpedig amiatt, mert egyre több ügyintézés, mint pl. adózás, banki befizetés
stb., zajlik elektronikus környezetben, és ha elmaradnak az ismeretszerzések
ezen a téren, később komoly gondok jelentkezhetnek a mindennapi életvezetésben.
Véleményem szerint ez elég fontos érv a felnőttek felzárkóztatása mellett,
ugyanakkor az interneten keresztüli ügyintézés mellett, még sokáig lehetőség
lesz a személyesen is a hivatalos dolgok elintézésére, bár sok esetben ez
valóban több időt és fáradságot igényel attól, aki valamilyen ügyét ezúton
kívánja elintézni. Természetesen, ha a prioritásokat veszem alapul, nekem a
gyermekek információs-technológiai fejlesztése az elsődleges, de szerencsésnek
tartom, ha azoknak a felnőtteknek is lehetősége nyílik képzési programokban
részt venni, akik igénylik ezen ismeretek elsajátítását.
A
hét elejei blogomban amellett érveltem, hogy hosszú távú össztársadalmi érdekek
figyelembevételénél még az esélyegyenlőségnél is fontosabb nekem az innovációs
fejlesztések támogatása. Sokan vitatták is ezen nézeteimet, azzal érvelve, hogy
zseniális tudósok és fejlesztők kerülhetnek ki azon gyerekek közül is, akiknek
segítség nyújtás nélkül nem lenne lehetőségük ilyen magaslatokba eljutni, azaz,
ha az esélyegyenlőség helyett nekem az innováció fontosabb, akkor lehet, hogy
komoly lehetőségektől fosztom meg a társadalmat. Nem vitatom ebben épp úgy bent
lehet az igazság, mint az én elképzelésembe, és sajnos nem rendelkezem olyan
statisztikai adatokkal, mellyel az egyik vagy a másik érv cáfolható illetve
alátámasztható lenne. Az egyetlen kézzelfogható érvem maga történelem. Ha
visszatekintünk a XX. század elejéig, akkor elmondhatjuk, hogy a
tudóstársadalom javarészt a tehetős polgárok és nemesek köréből került ki,
melynek nem csak az volt az oka, hogy az ő esetükben társadalmi elvárás volt,
hogy tudásukat iskolapadot koptatva fejlesszék, hanem az is, hogy ezek az
emberek megengedhették maguknak, hogy ne a mindennapi pénzkeresésre fordítsák
idejüket, hanem egyes tudományterületek kutatásainak kedvtelhessenek. Bár ennek
a tendenciának némiképp ellentmond a XX. század, ahol a közoktatás ügye, az
oktatásban való részvételhez való jog kiemelkedő fontosságot kapott és ennek
jótékony hatásaként számtalan tudósunk került ki szerény körülmények közül, ma
mégis mintha ez a tendencia visszafejlődőben lenne, és az elit képzések
elsősorban megint csak a jó anyagi helyzetben lévő embereknek kedvezne.
Jelenleg
a magyarországi oktatáspolitika is ebbe az irányba mutat, és talán ez is
elősegítette, hogy a csoportban ilyen éles vita alakuljon ki az esélyegyenlőség
kérdéskörében. Én sem tartom kívánatos jelenségnek, hogy a különböző társadalmi
csoportok között ily módon a tudáshoz való hozzájutásnak az esélye más és más
legyen, ugyanakkor jelen gazdasági körülmények nem nagyon tesznek mást
lehetővé. Ez a különbség az információs-technológia esetében még szembetűnőbben
jelenik meg mivel a csúcstechnológiához való hozzáférés megint csak az erőseb
anyagi forrásokkal rendelkező társadalmi csoportoknak kedvez. Ezt az irányt
elképzeléseim szerint csak úgy lehetne megfordítani, hogy a nyilvános
könyvtárak példájára olyan intézményeket kellene létrehozni, ahol a fejlődéshez
szükséges technikai eszközök nem csak hozzáférhetőek, hanem egyben bérelhetőek
is lennének alacsony költségráfordítás ellenében. Ezzel kapcsolatban viszont az
a probléma merül fel, még egy elveszett könyv pótlása viszonylag alacsony
terhet jelent egy könyvtárnak, bár itt jegyezném meg ez jelenleg sok
intézménynek most is komoly anyagi terhet jelent, addig a modern elektronikai eszközök
elvesztése, az esetleges meghibásodásokból származó anyagi kár, már jelentős
terheket jelentene. Azaz a technikai eszközök kölcsönzésének gondolata bár
számos problémát képes lenne áthidalni, mégis a dolog kivitelezése szerény
véleményem szerint jelenleg szinte lehetetlen. Ugyan vannak iskolák, elsősorban felsőoktatási
intézmények, mint a Kodolányi János Főiskola is, ahol netbookot biztosítanak
már a tanulóknak a képzésük idejére, de még ez a nagyszerű lehetőség is csak
bizonyos információs-technológia feladatok elvégzésére ad lehetőséget, hiszen
ezeknek a gépnek a teljesítménye viszonylag kicsi és mondjuk egy Second Life
használata már ezekkel a gépekkel már nem biztos, hogy képes lenne
megvalósulni.
Visszakanyarodva
az esélyegyenlőség problematikájához, most is mint a hét elején azt gondolom,
hogy bár nemes a cél, és fontos, hogy mindnél több eszközzel küzdjünk a
kialakulóban lévő helyzet ellen, a feladat olyan hatalmas terheket ró mind az
államra és társadalomra, melyek legyőzésére a jelenlegi gazdasági körülmények
között nem igen van lehetőség. Viszont, ha nincs arra lehetőség, hogy az
esélyegyenlőtlenség csorbáját kiküszöböljük, akkor a szűkös anyagi
lehetőségeket, nem lenne jobb mégis csak az innováció fejlesztésére fordítani?
Milyen előnyök is származhatnak abból, ha egy társadalom innovációban élen jár?
Hogyan is hat egy ilyenfajta erő a gazdasági életre? Legelőször is az
innovációs technológia képes munkahelyeket teremteni. Ahol új munkahelyek
keletkeznek, ott a gazdasági helyzet is felélénkül, mely gyarapodó gazdaság
aztán képes pozitív hatást gyakorolni a társadalmi szociális háló erősödésére
épp úgy, mint az oktatás színvonalának fejlődésére. A nézőpontom továbbra is az
esélyegyenlőség kontra innováció kérdésben tehát továbbra is a legfontosabb az
innováció, mert ennek segítségévek nagyobb esély van a gazdasági mélypontról
kimozdulni, és ez az, ami az esélyegyenlőséghez szükséges anyagi forrásokat is
képes lesz a későbbiekben előteremteni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése