2012. március 25., vasárnap

Az oktatási környezet technológiája és eszközrendszere


 Az oktatási környezet technológiája

Kisiskolásként a 80-as években a kontakt tanításban részesültem, ahol az oktatási folyamatban technikai eszközökkel szinte alig találkoztam leszámítva az ének órán használt lemezjátszót, amin meghallgatunk néhány bakelit lemezt, illetve később már felső tagozatosként néhány órát már az írásvetítő képei is színesítettek. Hogy ezeknek az eszközöknek a használata színesített-e számomra a tanórát? - a válaszom, erre egyértelműen igen, bár nem vagyok benne biztos, hogy ez akkor ott meg is fogalmazódott bennem, mint talán a mai tanulók sincsenek mindig tisztában azzal, hogy az új tanulásba bevont eszközök, milyen mértékben és módon segítik őket ismereteik megszerzésében. 
Az elmúlt több mint két évtizedben hatalmas fejlődésen ment át a technológia világa, mely nem csak magában a technika használatában fejlődött elképesztő mértékben, hanem ezen eszközök széles körben való elterjedésében is.Ennek köszönhetően az oktatási folyamatokban is egyre több technikai eszköz jelent meg, mely törvényszerűen új oktatási stratégiák és módszerek születését segítette elő.
 
Digitális eszközök, melyek támogatják a tanulást.
        digitális tábla
        digitális szavazórendszer (interakció)
        mobiltelefon
        digitalizáló eszközök és produktumaik
        prezentáció
        digitális képek
        hanganyagok
        videoanyagok

Egyre több tantermet szerelnek fel digitális táblával és a gyakorlatban is egyre nagyobb szerepet kap ez az eszköz. A digitális szavazó rendszer már sokkal kevésbé elterjedt, pedig a használata segíthetné az interakciót, ami pedig javítaná a folyamatos tanórai figyelem meglétét. Ma már szinte minden tanuló rendelkezik mobil telefonnal, sőt mobil nettel is sokan, éppen ezért ez az eszköz szintén alkalmas arra, hogy elősegítse a tanulási folyamatot. A mobil használatának kérdése intézményenként eltérő, és bár sok helyen tiltják a tanórán való használatát, találunk azért arra is példát, ahol a tanár kreatívan építi be azt az eszközt akár interakciók kiváltása céljából, akár ismeretek szerzése végett. a digitalizáló eszközök és annak produktumai pedig színes előadásokhoz nyújtanak hatalmas segítséget, melyek egyben lehetővé teszik, hogy adott tananyagot képekkel, hangokkal és videókkal bemutatva  érthetőbbé tegyenek. Emelett pedig a diákoknak olyan prezentációs technikákat is segítenek elsajátítani, melynek elsajátítása a későbbi munkavállalásuk során is igen hasznos lesz.  Mert így nem csak azt tanulják meg, hogy miképpen álljanak ki emberek elé beszélni, hanem azt is, hogy miképpen tudják az információt a technikák használatával a legérthetőbben átadni. 
Már a digitális eszközök is jelentős mértékben megváltoztatták az oktatási környezetet, de az igazi nagy változást mégis az internet használat hozta meg. Az internet segítségével kinyílt a tanterem fala a világ felé, illetve maga a világ is képes volt belépni e falak közé. Ezzel az információ áramlás egy új dimenzióba lépett, mely egyben lehetővé tette, hogy az elsajátítandó tananyag helyzethez alkalmazkodóan akár kiszélesedjen. De nem csak a tananyag elsajátításában hozott változásokat az internet, hanem a különböző alkalmazásoknak köszönhetően, a tanár és diák közötti, illetve a tanár és a szülő közötti kommunikáció lehetősége is kiszélesedett, mely szintén nagyon fontos az eredményes produktum létrejöttében.
A pszichológia kutatások nagy hangsúlyt fektetnek a munka és tanulási környezet fizikai megjelenésére, mivel ez fontos szerepet játszik az ott végbemenő munka eredményességében. Egy jól megvilágított tanterem, a környezet színei, a bútorok formája és megjelenése mind - mind jelentős befolyással bír, és amit számtalan tanulmány ír le. Valószínűleg a korszerű eszközök használatának is éppen ilyen fontos szerepe van az oktatási tevékenységben, bár nem tudom, hogy készültek-e már ennek feltérképezésére kutatások, de talán nem nehéz elképzelni, hogy a korszerű eszközök, mint például: számítógép, webkamera, interaktív tábla, interaktív asztal, fényképezőgép, videokamera, internet stb. miképpen képesek a tanulás élményét és hatékonyságát elősegíteni. 
A korszerű eszközök használatánál viszont elvárás a tanárral szemben, hogy előzetesen készítsen tervet arra nézve, hogy mikor milyen eszközt és miképpen von be a tanulási tevékenységbe, és hogy igyekezzen minden esetben a legalkalmasabb eszközt megtalálni a feladathoz.Ezzel azért is érdemes foglalkozni a tanárnak, mert az új és korszerű eszközök használata már önmagában is képes motivációt kiváltani a tanulókból, ami szintén nagyon fontos eleme az eredményességnek. De nem csak a tantermi környezetben terjedt el az információ technológiai eszközök használata, hanem a legtöbb háztartásban is találkozhatunk vele, így az otthoni tanulásban is jelentős változások mentek végbe.
Az online oktatási/tanulási környezetben nagyon fontos, hogy megfelelő eszközökkel, alkalmazások ismeretével rendelkezzünk, amit ma sok helyen egyszerűen csak digitális tolltartónak  szoktak nevezni. Itt nem az az elsődleges szempont, hogy nagyon sok eszközzel rendelkezzünk, hanem a hangsúly azon van, hogy a rendelkezésünkre álló eszközöket jól tudjuk használni illetve alkalmazni, mert ezek az alkalmazások teszik lehetővé, hogy a számunkra fontos információkat be tudjuk gyűjteni és adott esetben meg is tudjuk osztani. A rendelkezésre álló hatalmas információtömegből képesnek kell lenni a számunkra megfelelőt kiválasztani és megtalálni, ami szintén egy fontos feladat a helyes eszközhasználatban. ehhez viszont a digitális műveltség elsajátítása elengedhetetlen.  Ennek értelmében az online tanulási folyamat mind a tanártól mind a tanulótól új tanulási/tanítási stratégiákat vár el, melyhez szituációtól függően alkalmazkodni kell. 
Az online tanulás egyik formája, amikor intézményi keretek nélkül olyan közösségek jönnek létre, melyek egy tartalom, egy közös érdeklődési kör köré szerveződnek, és az egymásnak átadott tudás segítségével hoznak létre új tudást. Azzal, hogy ezek a közösségek intézményi háttér nélkül működnek megszűnik a külső motiváció, a teljesítmény kényszer és a tanulási folyamat egy belső igény késztetésére megy végbe. Természetesen az internet előtti időkben is voltak ilyen tanuló közösségek, de az internet az, ami lehetőséget teremtett ezeknek a közösségeknek a viszonylag egyszerű és gyors megalakulásához, illetve ennek köszönhetően lehet legyőzni olyan térbeli távolságokat a közösség tagjai között, melyre azelőtt nem volt mód, illetve az információ áramlás sebessége is az internetnek köszönhetően vált ilyen gyorssá. 
Számos esetben az online tanulási környezetben megjelennek a szimulációs játékok is, mely egyes vélemények szerint könnyen vezet nem valós ismeretekhez, még mások szerint ezek az alkalmazások teremtik meg egy oktatási folyamatban a gyakorlatot, melynek elsajátítása később a való életben is jó alkalmazható gyakorlattá fog átalakulni. Ez a kérdés ma még nagyon vitatott, bár a tananyagfejlesztők egyre jobb megoldásokkal rukkolnak ezen a téren is elő. A hangsúly itt is azon van, hogy az adott tananyag elsajátításához a lehető legjobb módszert kell megtalálni, és aztán ha a technika vagy a didaktikai változásai úgy kívánják meg, akkor javítani, módosítani kell ezeket.
Összességében az oktatási környezet technológiájának változásairól elmondhatjuk, hogy folyamatosan új és még újabb eszközökkel bővül, mely eszközök hatékonysága számos esetben igazolja be létjogosultságát a különböző tanulási folyamatokban, de ahhoz hogy szerepüket eredményesen tudják betölteni fontos, hogy ne csak a technológia fejlődjön, hanem a tanulási folyamatban résztvevő tanárok, tanulók, tananyagfejlesztők is.


 










Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése