Kezdetben a
távoktatás megjelenésénél arra biztosan nem gondolt senki, hogy egy oktatási
intézmény falain kívül, jobban és hatékonyabban lehet tanulni, mint azon belül.
Ennek egyik legfőbb oka a tanítás központúság volt, mely szorosan összekapcsolódott
a tanár személyével, és akiben egyben legtöbben látták a hatékony tanulás
kulcsszerepét. Ennek fényében nem nehéz
elgondolni, hogy a távoktatás megjelenését, nem a hatékonyabb oktatási
módszertan hívta életre, hanem sokkal inkább egy olyan kényszer, amihez a
hagyományos iskolakultúra nem tudott hozzá idomulni. A távoktatás egyszerre
volt képes időbeni és térbeni akadályokat úgy leküzdeni, hogy olyan
felnőtteknek is lehetőséget teremtett új ismeretek megszerzésére, akinek az
időbeosztásuk nem tudott a hagyományos iskolai rendhez igazodni, illetve
azoknak is lehetőséget teremtett, akik a képzési helyszíntől távol laktak. A távoktatás módszerének elfogadtatása azért
sem volt könnyű feladat, mert már a nappali és az esti képzések hatékonysága sem
esett egyforma megítéléssel a latba, mely különbség a két képzés között egyedül
az intézményben eltöltött órák számában volt mérhető. A távoktatás még az esti
képzésnél is kevesebb iskolába járást követelt meg tanulóitól, így talán
érthető is miért volt olyan nehéz működőképességét szélesebb körben a
kezdetekben elismertetni. A távoktatásban sokáig a tananyag postai úton
vándorolt a diák és a tanár között egészen addig, amíg a számítógépes
technológia, mint új eszköz el nem terjedt.
Szintén ennek a számítógépes technológiának
köszönhető az e-learning oktatási módszerének megjelenése, mely sokáig a
távoktatással párhuzamosan volt jelen a felnőttképzésben. A számítógépen való
kommunikáció a kezdeti nehézségek és a lassan kialakuló didaktikai fogások
ellenére is, azzal, hogy egy gyorsabb kommunikációt tett lehetővé tanár és tanuló
között, nagyban megkönnyítette a tananyag elsajátítását, és az oktatási stílus
módszertanának finomítását. A technika rohamos fejlődése újabb és újabb
eszközöket adtak a mind a tanár és a diákok kezébe, melynek hatására egyre
szélesebb körben került a módszer alkalmazásra. Egy új gyakorlat is kialakult,
a távoktatás és az e-learning keresztmetszetében, ahol eleinte csak tartalom
megosztás történt, de idővel az e-learning eszközök és módszerek egyre
fontosabb szerepet kaptak a távoktatás folyamatában. Ez a folyamat napjainkra
elérte azt az állapotot, hogy a távoktatást számítógépes konzultáció nélkül,
már el sem tudjuk képzelni.
De vajon a 90-es
évek közepétől 2000-es évek közepéig milyen informatikai ismeretekre volt
szükség egy távoktatási illetve e-learning képzésben való részvételhez? Ismerni
kellett a world esetleg execel tábla használatát, rendelkeznie kellett
elektronikus levelezésre alkalmas elérhetőséggel illetve használnia kellett
tudni az msn vagy skyp rendszereket. Ezeknek a programoknak a használata
viszonylag egyszerű volt, de számos képzést is szerveztek ezen ismeretek
elsajátításához. Természetesen a legtöbb ilyen jellegű ismeretet már a
felnőttek munkahelyükön sajátíthatták el, mert a munka világában is sorra
váltotta fel a papíralapú ügyintézést a számítógépes adat kezelés és
kommunikáció. Így gyakorlatilag megállapítható az a tény, hogy az e-learnig
tanulási rendszerének használata a legtöbb ember számára nem igazán ütközött
leküzdhetetlen akadályba. Kezdetekben sokkal inkább az otthoni számítógépek és
az internet hiánya volt az, mely megnehezítette az optimális e-learning
képzést, de mára már ez az akadály szerencsére elhárult.
De vajon merre
is tart napjainkban az információs technológia eszközeire épülő oktatás? Milyen
szintű informatikai ismeretek kellenek, majd ezeknek a képzéseknek a sikeres
elvégzéséhez? Ahhoz hogy erre a kérdésre válaszolni zudjunk először is érdemes
azt megvizsgálni, hogy kiknek is szánjuk ezt az oktatási módszert illetve a
különböző korú tanulók miképpen is állnak magához az információstechnológiához.
Napjainkban amikor a digitlis nemzedék korában élünk, két nagy korcsoportot
különböztetünk meg a számítógéphasználata során. Az egyik csoport maga
digitális benszülött, míg a másik nagy csoport a digitális bevándorló. A digitális bevándorló fogalmát Marc
Prensky használta először 2001-ben, ugyanúgy, ahogy a digitális bennszülött
fogalmát is. A digitális bennszülöttek Prensky megfogalmazásában „anyanyelvi
szinten” beszélik a számítógép és az internet nyelvét, a digitális bevándorlók
pedig ugyan nem születtek bele a digitális világba, de később, életük során
valamikor, lenyűgözte őket, elfogadták és elkezdték használni a digitális világ
új vívmányait, de „digitális bevándorló akcentusuk” megmaradt. (A bevándorló
tanulása során alkalmazkodik környezetéhez, de fél lábbal azért a múltban él –
nem az első gondolata az Internet csak a második.) (Forrás: Marc
Prensky)
Természetesen sem a digitális benszülöttek,
sem a digitális bevándorlók nem alkotnak homogén csoportot
információstechnológiai ismereteik és hozzállásuk alapján, hiszen ez a két
kategória a születési időponthoz kapcsolódik. A digitális bevándorlók között
ott vannak a “hódítók és felfedezők”, akiknek ismeretei sokszor messze
túlszárnyalja a benszülöttek tudásáét, de vannak itt kivül rekedtek, akik
szinte egyáltalán nem tudnak élni a számítógép adta lehetőségekkel, illetve e
két csoport között tartózkódik a derékhad, akik a lehetőségekkel csak annyira
élnek, aminnyire az számukra elkerülhetetlen. A digitális bennszülöttek körében a csoportok
szinte ugyanezek, csak más fogalmakat használunk: vannak a leszakadók, a
csipegetők és vannak az új hódítók.
Bár azt vallom, hogy
kellő érdeklődés és motiváltsággal egy digitális bevándorló nagyobb tudás
birtokában lehet, mint a digitális bennszülött, ennek ellenére azért még sem
mondhatnám azt, hogy a korábban születettek minden téren képesek felvenni a
versenyt. Ennek pedig az a legfőbb oka, hogy míg a bevándorlók felnőttként
találkoztak ezzel az új hatalmas információ és inger áradattal, addig a
bennszülöttek már ebben a korban szocializálódtak/szocializálódnak és ennek
megfelelően az ő agyuk már ezekhez a stimulusokhoz igazodva fejlődik. Igen,
minden igyekezet ellenére a fiatalabb generáció sokkal jobb eséllyel indul
ebben a versenyben és hosszú távon biztosan meg is fogja nyerni, de jelenleg
még sok szempontból kiegyenlített a helyzet. De talán az oktatás szempontjából
nem is az a kérdés, hogy melyik nemzedék jeleskedik jobban az
információtechnológiai alkalmazásokban, hanem sokkal inkább az, hogy ki mire
használja azokat.
Csepeli György és
Prezsák Gergő 2008-ban végzett kutatás is erre kereste a választ. A kutatás
középpontlában az állt, hogy az internetezők mire is használják az internetet. A válaszadók
ötvenhét tevékenység közül választhattak. A válaszok alapján hat főkomponens
rajzolódott ki: informálódásra, üzleti szolgáltatások igénybevételére,
ügyintézésre, kommunikációra és tanulásra, web 2.0 eszközök használatára,
szórakozásra. A végzett tevékenységek és azok rendszeressége alapján Csepeliék
öt felhasználói típust különböztettek meg: rejtőzködők, informálódók, tanulók,
befogadók és extenzív felhasználók. Az extenzív felhasználók csoportja az, mely körében alig akad olyan
tevékenység, amelyet ne végezne online. Korosztályukat tekintve a 30-39 évesek
dominanciája a jellemző a csoportban, lakóhely tekintetében többségében
fővárosiak. A befogadók többsége 40-49 éves, lakóhely tekintetében inkább
városiak, az internetet csak eszközként használják. A tanulók csoportjában a
17-29 évesek dominanciája érzékelhető, lakóhely tekintetében főként
megyeszékhelyen és városban élnek. Az informálódók közt többségben vannak az 50
év felettiek és városi lakóhellyel rendelkezők. A rejtőzködők közt többségben
vannak a 15-17 évesek, akik használják az internetet és a számítógépet, ne nem
aknázzák ki annak valós lehetőségeit. (Csepeli és Prazsák, 2011. 70-82. o.)
A kutatás
eredményéből jól kiolvasható, hogy az internet használat legjobban a 30-39 éves
nagyvárosban élő korosztály körében a legelterjedtebb, mely egyben a
felnőttképzésben résztvevők legjelentősebb célcsoportja is. Ebből számomra az
következik, hogy az internet használatra épülő oktatási technikáknak igen is
helye van a felnőttképzésben, mert ez a képzési mód nemcsak új tanulási utakat
jelent a tanulók számára, hanem egyben egy olyan eszköz használatára épít,
mellyel a célközönség ismereteinek köszönhetően jól és eredményesen képes
tanulni a legtöbb esetben. Ugyanakkor az információtechnológiára épülő
alkalmazásoknak a közoktatásban is fontos szerepe van, hiszen a digitális
bennszülöttek inger gazdag igénye, ezekkel az eszközkel jól kielégíthető, és
így a tanulási folyamatban szükséges figyelem is könnyebben kialakíthatóvá
válik. Talán csak az egyetlen bökkenő van ebben a folyamatban mégpedig az, hogy
míg a tanár szinte biztosan digitális bevándorló, addig a tanuló digitális
bennszülött és ha a tanár nem a felfedezők táborát erősíti, komoly kihívást
jelenthet számára ezeket az alkalmazásokat oktatási tevékenységébe beépíteni.
Összegzésképpen
elmondhatom, hogy bár javában bent élünk a digitális világ korában és számtalan
esetben és formában bizonyította hatékonyságát az információs technológia az
oktatásban, ennek ellenére még vannak akadályok melyeket az elsöprő siker
érdekében, mind a digitális bevándorlóknak, mind a digitális bennszülötteknek
le kell még győznie.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése