A csoport
alaposan végig járta, mind a saját mind pedig az a legismertebb web2-es
alkalmazások körét, melynek segítségével egyben számot is vetett saját
digitális tolltartójának tartalmával, hogy aztán, ha azt szükséges új eszközökkel
váltsa fel vagy tartalmát tovább bővítse. A blog bejegyzések alapján is jól
kitűnik, hogy a facebook alkalmazás messze ismertebb, mint az összes többi és
bár nevezhetjük ezt az alkalmazást a digitális kultúra világában populárisnak,
míg más alkalmazásokat, melyek magasabb célt szolgálva kevésbé a
szórakoztatásra épülnek elit digitális kultúrának, itt is mint a világhálón
kívül megtalálhatjuk a popkultúra hordozta igazi értéket. Hogy mi is ez az
érték, azt ebben a csoportban azt hiszem fölösleges lenne most kifejtenem.
Fantasztikus
volt olvasni a blogokban, hogy kinek melyik alkalmazás ragadta meg a figyelmét,
illetve melyek voltak azok a felületek, melyekre a legtöbben szinte azonnal
regisztráltak is. A hét témája, azt gondolom megint sokat formált digitális
kultúránkon, digitális állampolgárságunkon. De vajon ez a digitális kultúra,
mely egyre nagyobb területét öleli fel kultúránknak, valóban ezeknek az
eszközöknek az alkalmazásában rejlik? Valószínűleg igen, mert hát miképpen is
lehetne digitális kultúra, alkalmazott digitális eszközök nélkül? Miben jelenne
meg, ha nem az internet adta eszközök lehetőségében. És, hát csak az eszköz
lehet értékes, amit használnak is.
A kultúra a
huszadik században jelentős változáson ment keresztül, hiszen a népi és magas
kultúra mellett megjelent a populáris kultúra is. A huszonegyedik század, most
ezt a palettát tovább bővíti a digitális kultúra színrelépésével. De a
digitális kultúra nem csak egy új szint hoz be a művelődés világában hanem
egyben megjelenése számos kérdést is felvett. Mert még az internet világán
kívül a kultúra népi, elit és populáris elemekre bomlik, addig, mintha a
virtuális világban csak arról beszélhetnék, hogy valakinek vagy van digitális
kultúrája vagy nincs. Vagy talán elmondhatjuk azt is, hogy online környezetben
van popkultúra és magas kultúra, de nincs népi kultúra? Itt egy más struktúra
van kialakulóban, vagy talán mégsem és a népi kultúrát, a popkultúra
szinonimájaként kell értelmezni, ami felett pedig a magas kultúra tornyosodik?
A magas kultúra vagyis az elit kultúra mindig csak egy kevés kiváltságos ember
kultúrája volt, vajon a digitális kultúrkörnyezetre is ez lesz a jellemző, vagy
a mindennapokhoz való boldogulás érdekében, nagy számú ember fogja a digitális
környezetben ezt a tudást birtokolni? Ha azt a tendenciát veszem alapul, hogy a
web2-es eszközöknek kulcs kérdése az egyszerű alkalmazhatóság, a felhasználó
barát felület kialakítás, akkor talán reménykedhetünk abban, hogy digitális
állampolgárként könnyebb lesz magas kultúrában jártasnak lenni, mint
hagyományos világunkban.
Visszatérve a
digitális tolltartó kérdéséhez, talán a fentiek alapján nem nagy bátorság
kijelenti, hogy ha ma még nem is, de rövid időn belül biztosan, mindenkinek
lesz saját digitális tolltartója, és fontos szempontnak kell lennie az
oktatásban, hogy a web2-es alkalmazásokkal oly módon ismertessék meg a
diákokat, hogy mindenki képes legyen önmaga számára a leginkább megfelelő
digitális tolltartó összeállítására. Itt jutott eszembe Ollé tanár úrnak az a
gondolata, hogy milyen jó lenne egy olyan eszköz, ami minden alkalmazást egybe
foglalna, mert így nem csak megkönnyíthetné ez az alkalmazás az oktatók
tevékenységét, de átláthatóbbá is tenné azt, hogy kinek milyen eszközök
felelnek leginkább meg. Természetesen szűkség lenne e mellett kisebb speciális
alkalmazásokra is, a nagy tudású felület csak az igények kialakításához, azok
feltérképezéséhez nyújthatna segítséget. De, ez egyenlőre nem más, mint egy
praktikus illúzió, mert mint ahogy az órán is elhangzott, bár voltak és vannak
is ilyen törekvések, valahogy ezidáig nem tudtak átütő sikereket elérni, sőt
inkább azt lehetne mondani, hogy megbuktak, így egyenlőre abból a több mint 200
web2-es alkalmazásból mindenkinek saját tudására, igényeire támaszkodva kell
digitális tolltartóját feltölteni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése